Öylesine ciddiye alacaksýn ki yaþamayý, yetmiþinde bile mesela zeytin dikeceksin. -Nâzým Hikmet |
|
||||||||||
|
Kimi bencil kiþiler kendi bencilliklerinin peþinde gitmek için mülkün sahibi söylemini kurgulamýþtýlar. Aklý içinde "mülkün sahibi" tasýmýna alaný açan, fakat mülkün sahibi türü bir mana anlayýþýný da ortaya koymayan kiþiler de bu tür mana anlayýþýna hayli yakýn kiþilerdi. El mana anlayýþý içi ve açýlýmý kodlanmýþ (þifrelenmiþ) mülkün sahibi söylemindeki bencilce düþünme ve bencil eylemli iþtahtan ileri geliyordu. Mülkün sahibi söylemli mana anlyýþý hali hazýrdaki kolektif gerçeklik karþýsýnda gerçek olamadýðý için inancýydý. Ýnandýrmayý, aldatmayý, sahte olaný ortaya koyar. Bunlarla meþru olmak ister. Kiþilere pusula ya da yol haritasý olacak bir kolektif alan bilinci olmadýðý zaman kiþi sel çevrim ekseni; inanç denen saný, kaný, öyle kabul etme türü modülasyonla bir çevrim eksenine dönüþür. Saný, kaný, inanç belirsizlik içinde bir yönelme, bir yön edinme tutumudurlar. Ýlk kolektif ve totemi inþanýn içindeki belirsiz durumlarýn bir çýkmazý karþýsýnda inanç, saný, kaný; yeni bir deðiþme süreci arifesine kadar kullanýmda olmakla iyidir. Bu tür bir baþlangýç inanmasý içinde olunan yönelimlerinizi sýnaya sýnaya hale yola korsunuz. Dýþtaki yakýnsatýcý kiþi-kiþi giriþmesi bu gibi sýnama yanýlma içinde olan kiþilerin birikimli kiþi öznesi giderek kolektif özneyi oluþtururlar. Þimdiki kolektif öznenin olduðu depo enerji içinde pek pek inanca, sanýya, kanýya yer kalmamýþtýr. Saný kaný, inanç içimizdeki eski bir fosil kalýttýrlar. Sizden önceden beri size gelen bilgileri siz; ne davranýþ olarak, ne depo eden hafýza olarak; ne zaman olarak, ne de mekân ve enerji harcanmasý olarak ortaya koyamayacaðýnýz sayýdaki kolektif bilgi ve kolektif deneyimdirler. Çevrim ekseniniz sanýya, kanýya, inanca yer býrakmadan bunlardan oluþacaktýr. Ýnanç, saný kaný bilginin bittiði yerde baþlar. Ve inanç öðrenilince de baþladýðý yerde biter. Ýnanç, saný kaný gibi erken dönemde kalma fosil düþünme biçimi olan bu "sanýcý etki alaný" günümüzde "mülkün sahibi" söylemli mana anlayýþýn rýzk, kader gibi modülasyonlara taþýyýcý dalga olma istismarýnda kullanýlýrlar. Bu nedenledir ki þimdilerde inançlar "mülkün sahibi" söylemiyle kolektif sistemi viral etmekte kullanmak için mülk sahibi otoritelerin sýklýkla baþvurduðu bir algýlatma yöntemidir. Ýnanca dek bilmezliði içinde bencil hoþlanmalarýnýn peþinde giden kiþiler; sanýcý hoþlanma ve kanýcý bilmezliðin bencil tamahý sayesinde kolektif sistemin olanaklarýný kaybetmiþlertiler. Þimdi de sanýcý kanýcý inanç ve iman içinde kaybettiklerine vaat, sabýr, müjde, öðüt vs. üzerinde ulaþmak istemektedirler. Böylece inanca daha çok sarýlýrlar. Bu tür birikimli inanç müktesebatý dini doðurmuþtur. Dinler siyaseten özel mülk sahipliðine uygun söylemdi. Anlamdý. Dinler, sanýcý içerik modülasyonlarýyla kolektif direncin iradesi yerine geçmiþtiler. Kolektif alan içinde dinlerin iki taþýyýcýsý vardý Birisi kiþi öznesi içindeki saný, kaný, inanç eksenli duyum taþýyýcýydý. Ýkinci taþýyýcý da dýþ ortam içinde "mülkün sahibi söyleminin avukatý olan ideolog din adamý lümpenlerdir". Bu baðlamla kolektif bilinç kaybý, kendi ürettiði kolektif kapasiteli kolektif emek gücüne "rýzk" diye bakan þaþkýn gözdeki bir yanýlgýdýr. Bu yanýlgýlara türlü türlü anlamlar veren algýsal zihniyettedir. Gerçekte ise toplumlar saný kanýya göre deðil kolektif yasalara göre üretirler. Ýnancýlar mamulü olaný paylaþýrken kolektif bilincin gereklerine deðil mülk sahibinin keyfi iradesine göre daðýtmaya inanmýþtýr. Ýþte bu nedenle köleci ve kapitalist siyaset Ali Cengiz oyunu olan bu inandýrýlmadadýr. Totem alan dýþa karþý büyük oranda yalýtýlmýþ bir yapýydý. Totem alan, bu izolasyon içinde grubuna neyi yasaklamýþsa, gruplar ittifak içinde gelince kendilerine yasaklananýn gerçek bir yasaklama olmadýðýný görmekle GÖZLERÝ AÇILMIÞTI. Dini deyimle totem alan içindeki dokunma tabusu gibi pek çok haramlar, ittifak içinde "helal" olmuþtu. Bu gibi bilinç tasnifleri ilahlar arasýnda o ilahýn tanýnma sýfatýna da dönüþmüþtü. Bu baðlamla "gözü açýlan Enki, zekanýn ve bilgeliðin ilahýydý". Kolektif bilince sahip Enki, bu bilgeliði mülkiyetçi bir kurnazlýða ve kolektif alana karþý tuzak kurmaya dönüþtürmüþtü. Bu yüzden köleci sistemde Enki' nin adý "kurnaz Enki'ydi". Dinler bunu "sizin Rabbiniz tuzak kuranlarýn en hayýrlýsýdýr" diye ifade ediyordu
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |