"Kirazlar ve dutların tadını çocuklar ve serçelerden sor." -Goethe |
|
||||||||||
|
Kur'an, ibadetlerin nasıl yapılacağını detaylı şekilde açıklar. Ancak, Kur'an okumadan önce abdest almayı farz kılan herhangi bir ayet bulunmamaktadır. Maide Suresi'nin 6. ayeti, abdestin yalnızca namaz kılmak için alınması gerektiğini açıkça belirtir: > “Ey iman edenler! Namaza kalktığınız zaman yüzlerinizi ve dirseklere kadar ellerinizi yıkayın, başlarınızı meshedin ve her iki topuğa kadar ayaklarınızı da...” (Maide Suresi, 6). Eğer Kur'an okurken abdest almak farz olsaydı, bu hüküm Kur'an'da açıkça yer alırdı. İslam'da ibadetlerin nasıl uygulanacağına dair hükümleri yalnızca Allah koyar. Şayet bu konuda farklı bir iddia ortaya atılıyorsa, bunun mutlaka Kur'an ayetleriyle ispat edilmesi gerekmektedir. Allah, Kur'an'da Kur'an okumanın önemini vurgulamış ve okuma eylemi öncesinde yalnızca bir kural koymuştur: > “Öyleyse Kur'an okuduğun zaman, kovulmuş şeytandan Allah'a sığın.” (Nahl Suresi, 98). Bu ayet, Kur'an okumadan önce yapılması gereken tek farzın, Allah’a sığınmak olduğunu belirtir. Bunun dışında, abdest alma veya başka bir fiziksel hazırlık yapma zorunluluğu bulunmamaktadır. Kur'an'da, Allah’ın zikri her durumda yapılabilir; ayakta, otururken veya yatarak. Bu durum Al-i İmran Suresi'nde şu şekilde ifade edilir: > “Onlar, ayakta iken, otururken ve yan yatarken Allah'ı zikrederler ve göklerin ve yerin yaratılışı konusunda düşünürler.” (Al-i İmran Suresi, 191). Bu ayet, müminlerin Allah’ı her durumda anabileceğini açıkça ortaya koymaktadır. Kur'an da bir zikir olduğuna göre, yatarak veya oturarak Kur'an okunabileceği de anlaşılmaktadır. Allah, Kur'an’ın zikir olduğunu Taha Suresi'nde şu şekilde belirtir: > “Gerçekten, sana katımızdan bir zikir verdik.” (Taha Suresi, 99). Kur'an’ı zikir olarak tanımlayan diğer ayetler de bu durumu destekler: > “Zikr’i biz indirdik, Onu koruyacak olan da biziz.” (Hicr Suresi, 9). “Sana okuduğumuz bunlar, ayetlerden ve hikmet sahibi zikirdendir.” (Al-i İmran Suresi, 58). Bu ayetlerden anlaşıldığı üzere, Kur'an’ı okumanın veya anmanın belirli fiziksel şartlara bağlı olmadığını görmekteyiz. Cünüp bir durumda Kur'an okumanın yasaklandığını belirten herhangi bir ayet yoktur. Bu konuda getirilen yasaklar, insanların geleneksel anlayışlarından kaynaklanmaktadır. Allah, din adına hiçbir yasak koymadığı bir konuda, insanların kendi hükümlerini eklemelerini açıkça reddeder: > “Onlar ancak zanna uyarlar ve onlar ancak 'zan ve tahminle yalan söylerler.” (Enam Suresi, 116). Bu durumda, cünüpken Kur'an okumayı haram saymak, yalnızca insanların zan ve tahminlerinden kaynaklanmaktadır. Bazı kişiler, Kur'an’a saygı adı altında çeşitli fiziksel ritüelleri şart koşar: Kur'an’ı öpüp başa koymak, Rahle olmadan Kur'an okumamak, Kur'an’ı bel hizasının altında tutmamak gibi. Bu uygulamalar, Kur'an’a saygı olarak sunulsa da, aslında Kur'an’ın ruhuna aykırıdır. Allah, Kur'an’ın saygı gösterilmesi için değil, insanların hayatlarını aydınlatması ve onları doğru yola iletmesi için gönderildiğini şu şekilde bildirir: > “Şüphesiz, bu Kur'an, en doğru yola iletir …” (İsra Suresi, 9). "Şu hâlde, Benim kesin tehdidimden korkanlara Kur'an ile öğüt ver." (Kaf Suresi, 45). Kur'an’ı anlamadan veya üzerinde düşünmeden yapılan ritüeller, onun asıl amacını göz ardı etmektir. Kur'an, insanlara rehberlik etmek ve doğru yola iletmek için indirilmiştir. Onun hükümlerini anlamadan, yalnızca geleneksel kurallarla ibadet etmek, Kur'an’ın ruhuna uygun bir yaklaşım değildir. Allah, insanlara ibadetlerin nasıl yapılacağını açık bir şekilde bildirmiştir. İbadetler konusunda, Kur'an’da yer almayan ek kurallar koymak, dini tahrif etmeye ve insanları yanlışa yönlendirmeye neden olur. Bu nedenle, Kur'an’ı anlamak ve onun hükümleri doğrultusunda hareket etmek, her Müslümanın birincil görevidir.
İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.
|
|
| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık | Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim
Yapım, 2025 | © Muhammed Rıdvan Kaya , 2025
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır. Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz. |