Sanatçının işlevsel tanımı bilinci neşelendirmektir. -Max Eastman |
|
||||||||||
|
Kur’an, kendisine art niyetle yaklaşan kişi için bir sapma vesilesi olabilir. Çevresinden işittiği yanlış ve çarpık yorumlar, dogmalar ve ön yargılar ile birlikte kendi dünya görüşünü de kıstas alan kişi, kuşkusuz ne Kur’an’ı anlayabilir ne de ondan yararlanabilir. Aksine, Kur’an bu kişinin sapkınlığını ve şaşkınlığını artırır. Kişi, Kur’an ayetlerine akılsız ve mantıksızca itirazlar ileri sürer, çarpık yorumlarda bulunur. "Oysa o (Kuran), zalimlere kayıplardan başkasını artırmaz" (İsra Suresi, 82) ayetiyle haber verildiği gibi imandan uzaklaşır. Kur’an ayetleri, iman sahiplerince kolaylıkla anlaşılabilecek ve uygulanabilecek biçimde açık ve sadedir. Bu anlaşılır ayetler muhkemdir; sağlam kesin ayetlerdir ve Kur’an’da bildirildiği üzere Kitabın ’anası’, temelidir. Muhkem ayetler dışındaki ayetler müteşabih ayetlerdir. Müteşabih ayetler, çeşitli teşbih ve benzetmeli anlatımlar içerirler. Kur’an’da bu konu şu ayetle açıklanır: Sana Kitabı indiren O’dur. O’ndan, Kitabın anası olan bir kısım ayetler muhkem’dir; diğerleri ise müteşabihtir. Kalplerinde bir kayma olanlar, fitne çıkarmak ve olmadık yorumlarını yapmak için ondan müteşabih olanına uyarlar. Oysa onun tevilini Allah’tan başkası bilmez. İlimde derinleşenler ise: "Biz ona inandık, tümü Rabbimizin Katındandır" derler. Temiz akıl sahiplerinden başkası öğüt alıp-düşünmez. (Al-i İmran Suresi, 7) Ayette açıkça müteşabih ayetlerin yorumunu ancak Allah’ın bildiği belirtilir; müteşabih ayetlerin anlamları Allah Katındadır. İslam tarihi boyunca Kur’an’ın müteşabih ayetlerini çarpık mantıkları ve çıkarları doğrultusunda yorumlayan sapkın kimseler, mezhep, görüş ve akımlar çıkmıştır. Kur’an, bunun fitne olduğunu ve bu yola başvuranların, kalplerinde bir kayma olan yani Allah’ın doğru yolundan sapan kişiler olduklarını bildirir. Allah dilediği kuluna bu ayetlerin yorumuna dair ilim verebilir. Ancak derin ilim ve iman sahipleri, ilmini kavrayamadıkları müteşabih ayetlerin tümüne inanırlar. İçleri titreyerek Rabb’lerinden korkan insanlar, fitne çıkarma amacındaki kişiler gibi ayetlere olmadık yorumlar getirmekten sakınırlar. Allah, müteşabih (benzeşmeli), ikişerli bir Kitap olarak sözün en güzelini indirdi. Rablerine karşı içleri titreyerek-korkanların O’ndan derileri ürperir. Sonra onların derileri ve kalpleri Allah’ın zikrine (karşı) yumuşar-yatışır. İşte bu, Allah’ın yol göstermesidir, onunla dilediğini hidayete erdirir. Allah, kimi saptırırsa, artık onun için de bir yol gösterici yoktur. (Zümer Suresi, 23)
İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.
|
|
| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık | Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim
Yapım, 2024 | © Fuat Türker, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır. Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz. |