Öylesine ciddiye alacaksın ki yaşamayı, yetmişinde bile mesela zeytin dikeceksin. -Nâzım Hikmet |
|
||||||||||
|
Yaratıcı El söylemi yakından uzağa doğru bir hakimiyet ve sahiplikti. Yaratıcılık tartışmaları hem mülk sahibi söyleminin üzerini örttü. Hem mülkü olanla, mülksüz olan arasındaki kellikten doğan tedirgin edici, bölücü, ahlaksızlık olgularını rıza vermeye bağlı olarak az az bastırdı. Ki bu "yaradandı sistem" yeni unsurları içinde feodal bir sistemdi. Feodalizm toprak sahipliğinin köleye de kölenin kendisi için çalışma zamanı verdiği bir çeşit mülkiyet sahiplik iradesidir. Yeni feodalite içinde ortaya çıkan ikinci bir unsur da para adamlığının öne çıkmasıydı. Para burjuva sınıfını doğurmuştu. Burjuvalaşma para adamlığıydı. Para adamlığıyla birlikte sisteme sahiplik bağlamında yeni bir mana modülasyonu yüklenmişti. Bu anlayış "para sahibi Mamon" söylemli olan bir maneviyat anlayışıdır. Köleci mülkün sahibi El' e karşı, burjuva atıflı para sahibi Mamon'du. Mamondan önce efendi kölesine 1 kile buğday verdiği zaman köle senesinde efendiye 1,5 kile buğday veriyordu. Bunun adı alışverişti! Bunun adı ticaretti! Bu kârdı! Bu kazançtı! Kile 6 çerik ya da 4 şinik buğdayı ifade eden ölçüydü. Dinler ve lümpenler bir kile buğday için efendinin 1,5 kile buğday alma müktesebatını makul görüyordular. Ama burjuvazi toprak ve köle sahibi efendiye 100 lira verip de bir sene sonra 150 lira almaya başlayınca sistemin eski egemen gücü zıplamıştı. 100 lira verip 150 lira içinde alınan 50 lira fazlalığa faiz denmişti. Buna, kâr, kazanç, ticaret denmeyip; düpe düz köleci efendinin zararına olan tepkiyi dile getiren yeni bir anlamsal söylemle; faiz demişti. "Faiz de haram kılınmıştı". Selef lümpenler köleci efendilerin sözcüleriydi. Günümüzdeki halef lümpenlerde burjuva denen efendilerin sözcüsü oldular. Güncel lümpenler eski şeriat karşısında burjuvaziyi meşru kılmak için ne diyorlardı? "Günlük enflasyon kadar faiz almak caizdir"! Bu ses dünden bugüne tam sahibini sesi değil mi? Eski köleci müktesebatta (şeriatta) 1 kileye 1,5 kile buğday almak kârdı, kazançtı meşruydu. Yeni şeriatta 100 liraya 150 lira almak faizdi haramdı. Eski şeriatla yeni şeriatı uzlaştırmanın çözümüyse; "enflasyon kadar faiz alınabilir olmasıydı!"
İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.
|
|
| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık | Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim
Yapım, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır. Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz. |