Şiir, seçmek ve gizlemek sanatıdır. -Chateaubriand |
|
||||||||||
|
Kur’an-ı Kerim’de Bakara Suresi 246-247. ayetlerinde Nebimiz Musa'dan sonra Beni İsrail kavminin bir nebiye danışarak Tâlût’u hükümdar olarak istediği anlatılır. Bu ayetler, Musa peygamberin vefatından sonra kavminin başına başka bir liderin geçtiğine işaret eder: > "Musa'dan sonra, Benî İsrail'den ileri gelen kimseleri görmedin mi? Kendilerine gönderilmiş bir nebiye: 'Bize bir hükümdar gönder ki (onun komutasında) Allah yolunda savaşalım' demişlerdi..." (Bakara, 2:246) Bu ifadeler, Nebimiz Musa'dan sonra gelen sürecin devam ettiğini ve Musa’ya verilen kitabın yerini farklı nebilerin mesajlarının aldığını düşündürmektedir. Kur’an’da “Tevrat” kelimesi 18 kez geçer ve genel anlamda İncil’den önceki Yahudi nebilere verilen vahiyleri kapsayan bir isim olarak kullanılır. Ancak Tevrat’ın özel olarak Musa’ya verildiğine dair bir ifade yoktur. Hatta Kur’an’ın hiçbir ayeti, Musa’nın kitabının adını açıkça “Tevrat” olarak belirtmez. Bununla birlikte, Musa’ya verilen kitabın levhalar şeklinde olduğu belirtilir: > "Biz onun için levhalarda her şeyden bir öğüt ve her şeyin açıklamasını yazdık. (Sonra şöyle dedik:) Bunları kuvvetle tut..." (Araf, 7:145) Bu ayet, Musa’ya indirilen kitabın “levhalar” halinde olduğunu vurgular. Ancak bu levhaların adı Kur’an’da geçmemektedir. Tevrat’ın Yasa’nın Tekrarı (Deuteronomy) ve 1. Samuel kitaplarında Nebimiz Musa'nın vefatı ve ardından gelen olaylar detaylıca anlatılır. Musa’dan sonra liderliğin Yeşu’ya geçtiği açıkça belirtilir: > "Musa Yeşu'yu çağırıp bütün İsrailliler'in gözü önünde ona şöyle dedi: 'Güçlü ve yürekli ol! Çünkü RAB'bin atalarına ant içerek söz verdiği ülkeye bu halkla birlikte sen gideceksin. Ülkeyi miras olarak onlara sen vereceksin.'” (Yasa'nın Tekrarı, 31:7) Bu ifadeler, Musa’nın ölümünden sonra İsrailoğulları kavminin yönetiminin Yeşu’ya devredildiğini ortaya koyar. Bu da, Tevrat’ın birden fazla nebi tarafından yazıldığı ve vahiylerin bir bütün olarak sunulduğu düşüncesini destekler. Kur’an’da Talût ile Câlût kıssası, Tevrat’ta anlatılan Saul ve Goliath kıssasıyla paralellik göstermektedir: Kur’an: "Nebileri onlara: 'Bilin ki Allah, Talût'u size hükümdar olarak gönderdi' dedi." (Bakara, 2:247) Tevrat: "Ama bazı kötü kişiler, 'O bizi nasıl kurtarabilir?' diyerek Saul'u küçümsediler..." (1. Samuel, 10:27) Bu anlatımlar, Tevrat’ın farklı nebilerin hikâyelerini ve vahiylerini içeren bir kitap olduğunu ve Musa’ya indirilen kitabın bu bütüne dahil olmadığını düşündürmektedir. Kur’an ve Tevrat’taki ifadeler incelendiğinde, Musa nebiye verilen kitabın isminin Tevrat olmadığı, Tevrat’ın birden fazla nebiye verilen vahiyleri kapsadığı anlaşılmaktadır. Tevrat’taki anlatımlar, Kur’an’da geçen kıssalarla benzerlikler taşır, ancak bu benzerlikler Musa’ya verilen kitabın adını netleştirmez. Bu nedenle, Musa nebiye indirilen kitabın levhalar olarak gönderildiği bilgisi dışında kesin bir isim verilememektedir. Tevrat ise, Musa’dan sonra gelen nebilerin de vahiylerini kapsayan bir koleksiyon olarak karşımıza çıkar.
İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.
|
|
| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık | Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim
Yapım, 2024 | © Muhammed Rıdvan Kaya , 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır. Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz. |