..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Yaşamak bir ağaç gibi tek ve hür / Ve bir orman gibi kardeşçesine...
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Deneme > Din > Muhammed Rıdvan Kaya




28 Aralık 2024
Ruhban Sınıfının Eleştirisi: Dini Özden Uzaklaştıran Yaklaşımlar  
Muhammed Rıdvan Kaya
İnsanlık tarihi boyunca, dinî otoriteler toplumların şekillenmesinde ve yönetiminde büyük bir rol oynamıştır. Ancak, bu otoriteler arasında bir kısmı, dini özünden saptırarak kendi çıkarlarını ön planda tutan bir zihniyet geliştirmiştir. Bu zihniyetin temsilcisi olan ruhban sınıfı, İslamî öğretilere aykırı bir şekilde hem dinin özünü kavramaktan uzak kalmış hem de zalim yöneticilere karşı sessiz kalarak adaletsiz düzenlere hizmet etmiştir.


:BA:
İnsanlık tarihi boyunca, dinî otoriteler toplumların şekillenmesinde ve yönetiminde büyük bir rol oynamıştır. Ancak, bu otoriteler arasında bir kısmı, dini özünden saptırarak kendi çıkarlarını ön planda tutan bir zihniyet geliştirmiştir. Bu zihniyetin temsilcisi olan ruhban sınıfı, İslamî öğretilere aykırı bir şekilde hem dinin özünü kavramaktan uzak kalmış hem de zalim yöneticilere karşı sessiz kalarak adaletsiz düzenlere hizmet etmiştir. Ahzâb Suresi'nin şu ayeti, bu durumu açıkça ortaya koyar:
> "Ve dediler ki: 'Rabbimiz, gerçekten biz, efendilerimize ve büyüklerimize itaat ettik, böylece onlar bizi yoldan saptırmış oldular.'"(Ahzâb Suresi, 33:67)
Ruhban Sınıfının Özellikleri
1. Geçimlerini Dinden Sağlamaları
Ruhban sınıfı, dini bir gelir kapısı olarak görür. Onlara göre rızık, Allah’tan değil, devletten ve halktan gelir. Bu düşünce, onların zalime karşı sessiz kalmalarının temel nedenidir. Kur’an ise rızkın yalnızca Allah’tan geldiğini vurgular:
> "Yeryüzünde hareket eden hiçbir canlı yoktur ki, onun rızkı Allah’a ait olmasın." (Hud Suresi, 11:6)
2. Zalim Yöneticilere Sessizlik
Ruhban sınıfı, baskıcı yöneticilere karşı fikrî mücadele vermez, Allah için uyarıda bulunmaz. Hâlbuki Kur’an, zulme sessiz kalmayı şiddetle eleştirir ve adaleti savunmayı emreder:
> "Ey iman edenler! Kendiniz, ana-babanız ve yakınlarınız aleyhine de olsa, Allah için adaleti ayakta tutan şahitler olun." (Nisa Suresi, 4:135)
3. Düzenin Adamı Olmak
Ruhbanlar, düzenin nimetlerinden faydalanarak adaletsiz düzenlere hizmet ederler. İşkembelerini haramla dolduran bu kişiler, toplumu yozlaştırır ve dinin özünü gölgeler. Bu durum, onların Allah’a değil, dünyevî çıkarlarına bağlı olduklarını gösterir.
4. Dini Ritüeller Uydurmak
Allah’ın vahyinde yer almayan ritüelleri topluma dayatan ruhban sınıfı, dini özünden uzaklaştırır. Bu tutum, açık bir sapmadır:
> "Onlar, Allah'ı bırakıp hahamlarını ve rahiplerini rabler edindiler." (Tevbe Suresi, 9:31)
5. Kendilerini İlahlaştırmaları
Ruhban sınıfı, kendilerini halkın duasında Allah ile eşit bir konuma yerleştirir. Hem hayatta hem ölümde yardım talep edilmeyi talep ederler. Bu, açıkça şirk koşmaktır:
> "Allah, kendisine ortak koşulmasını asla bağışlamaz." (Nisa Suresi, 4:48)
6. Dindarlığı Kılık-Kıyafete İndirmek
Dindarlığı sadece dış görünüşe indirgemek, ruhban sınıfının dine olan yüzeysel bakışını ortaya koyar. Hâlbuki Allah, takvanın kalpte olduğunu vurgular:
> "Allah, sizin suretlerinize ve mallarınıza bakmaz; fakat o, sizin kalplerinize ve amellerinize bakar." (Müslim, Birr, 34)
Ruhban sınıfı, toplumları yozlaştırmakta ve insanları doğru yoldan saptırmaktadır. Kendilerini Allah ile kul arasında bir aracı olarak görmeleri, halkın dini gerçeklerden uzaklaşmasına neden olur. Bunun sonucu olarak, Allah’ın vahyine dayalı bir hayat yerine, uydurma rivayetler ve hurafelerle dolu bir din anlayışı hâkim olur.
Kur’an, bu zihniyeti sert bir şekilde eleştirir:
> "Allah'ın indirdiğiyle hükmetmeyenler, işte onlar zalimlerin ta kendileridir." (Maide Suresi, 5:45)
Ruhban sınıfının dini özünden uzaklaştıran bu anlayışı, İslam’ın tevhid inancıyla tamamen çelişmektedir. Allah’ın vahyi, tüm insanlara hitap eden bir rehberdir ve kimsenin bu vahyi tahrif etmeye veya ona eklemeler yapmaya hakkı yoktur. Ahzâb Suresi’nin şu ayetiyle bitirmek, bu makalenin özeti niteliğindedir:
> "Ve dediler ki: 'Rabbimiz, gerçekten biz, efendilerimize ve büyüklerimize itaat ettik, böylece onlar bizi yoldan saptırmış oldular.'"(Ahzâb Suresi, 33:67)
Dünya hayatının imtihanında, bireylerin Allah’a doğrudan yönelmeleri ve O’nun vahyine sıkı sıkıya sarılmaları, hem bireysel hem toplumsal kurtuluşun yegâne yoludur.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın din kümesinde bulunan diğer yazıları...
Şirk ve Aşkın İzdüşümleri: Bir İnsanlık Draması
İbadetin Dili: Anlam ve Farkındalık Üzerine Bir İnceleme
Yılbaşı ve İslam Perspektifi
Buhârî ve Pavlus: İslam ve Hristiyanlık Üzerindeki Etkileri
Kelime-i Şehadet: Bir İnanç mı Yoksa Sonradan Eklenen Bir Gelenek mi?
Sabah Vakti İbadetleri ve Allah’a Yaklaşma
İnşaallah ve Âmin: Kur'an’a ve Geleneksel İnançlara Dair Bir İnceleme
Şirk ve Modern Putperestlik: İslam’ın Temel Öğretileri ve İnsanların İlahlaştırdığı Figürler
Kur'an'ın Doğru Anlaşılması ve Uygulanması Üzerine
Gelenekçilik ve Fırkalara Ayrılma: İslam'ın Doğal Bir Sonucu Mu?

Yazarın deneme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Şirk ve Tevhid

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Ruh, Varlık ve İlahi Hakikat [Bilimsel]
Maddenin Gerçek Mahiyeti ve Allah'ın Kudreti [Bilimsel]
İnsanı İnsan Yapan Şey: Ruh ve Bilinç Arayışı [Bilimsel]
Homolog Organların Evrimsel Çıkmazı [Bilimsel]
Beynimizde Oluşan Dünyanın Gerçekliği: Algı ve Gerçek Arasındaki Sınırlar [Bilimsel]
Evrim Teorisi ve Allah'ın Varlığı [Bilimsel]
Evrim Teorisi Hakkında Bilimsel Gerçekler [Bilimsel]
Evrim Teorisinin Bilimsel Dayanaksızlığı [Bilimsel]
Evrim Düşüncesinin Tarihi, Bilimsel Dayanakları ve Sorunları [Bilimsel]
Kuantum Fiziği Perspektifinden Algılar: Gerçeklik ve Beynin Yorumlama Mekanizması [Bilimsel]


Muhammed Rıdvan Kaya kimdir?

Merhaba ben Muhammed Rıdvan Kaya 2014 yılından 2021 yılına kadar çeşitli platformlarda dini paylaşımlar yaptım. Birgün Herkes Etik Hacker Olur, Yapay Zekayı Herkes Öğrenir, Herkes Prompt Mühendisidir, 2024 YKS TERCİHLERİ İÇİN REHBER KLAVUZ kitaplarının yazarıyım.


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2025 | © Muhammed Rıdvan Kaya , 2025
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.