..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
En büyük mutluluk ve en büyük sıkıntı anlarında sanatçıya gereksinme duyarız. -Goethe
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Eleştiri > Popüler Kültür > Ömer Faruk Hüsmüllü




22 Şubat 2010
Felsefe Dedikleri Şey Nedir ki...  
Ömer Faruk Hüsmüllü
- “felsefe eğitiminin amacı,felsefeyi değil,felsefe yapmayı öğrenmek;düşünceleri değil,düşünmeyi öğrenmektir.”” felsefe yapmak için,felsefeyi yapmış ve onu doruğuna çıkarmış olan büyük düşünürlerle birlikte düşünmek gerekir.”” Felsefe,bizi alçak gönüllü olmaya davet eder ve bilgi sandığımız şeylerin her zaman öyle olmadığını bize düşündürür.”


:BJIG:
Felsefe'nin ne olduğu sorusuna bazı düşünürlerin görüşleriyle cevap aramaya çalıştık....


-Felsefe dedikleri nedir ki,belli bir tanımı var mı?
- “felsefe kavramı üzerinde ortak bir tanım verilmesi söz konusu değildir.Öyle ki,felsefe üzerinde yorum yapan ya da onu anlamaya çalışan iki filozof arasında bile ortak bir felsefe tanımı mevcut değildir.Bu nedenle herkesin kendine özgü bir felsefe tanımı ve anlayışı söz konusudur.”” Felsefe,üzerlerinde henüz belirli bir bilginin var olmadığı konularda kurgular yapmaktır.”

-Herkes felsefe yapabilir mi,ya da bir insanı hayat görüşü felsefe olarak kabul edilebilir mi?
- “felsefe,asla herkesin işi değildir;ancak dünya görüşü ile hayat görüşü herkesin işi olabilir.Fakat felsefe,dünya görüşünün aynı değildir. felsefe,dünya karşısında alınan belli bir tavrın,derinleşen bir varlık bilincinin kavramlara ve düşüncelere bürünen düşünsel ilişkilerin bir ifadesidir.”
-Felsefe aklımıza gelen her soruya cevap verebilir mi?Örneğin insan nedir,var olduğunu düşündüğümüz şeyler gerçekten var mıdırlar,öldükten sonra bir yaşamımız olacak mı,gibi binlerce soru var.
- “felsefe,ne kadar istersek isteyelim,bu kadar çok soruyu karşılayamaz;ama hiç değilse,dünyaya karşı olan ilgimizi büyütebilir ve bize,gündelik nesnelerin yüzeylerinin hemen altında ne kadar garip ve şaşılacak şeyler bulunduğunu gösterebilir.”
-Felsefe yaparken izlememiz gereken bir yöntem var mı?
-Var. “felsefede dürüstlük son derece önemlidir.Dürüstlük,bir yöntem olarak algılanmalı,felsefe çalışmalarında bu yönteme uyulmalıdır.”Ayrıca, “nasıl ki matematik,fiziğin aracı ve yöntemi ise,Mantık da felsefenin bir aracı ve yöntemidir.”” Sonrasız doğruluk ve salt bilgi ancak matematiktedir.Felsefe de kendisini matematikteki gibi doğru ve dakik olan önermelerle sınırlamalıdır.”

-Felsefe yapmak,bilimden uzaklaşmayı gerektirir mi?
-Hayır,çünkü “felsefe olmasa bilimler,birliği olmayan bir küme,cansız bir bedendirler.”
-Felsefe ile din çelişir mi?
-Bazılarına göre,” felsefeye gitmek için ilk adım,imansızlıktır.”Ancak kimisi ise “felsefe,bilim ve din birbirine aykırı olamaz;çünkü gerçek gerçeğe aykırı olamaz.” “İnancı; akıl,bilim ve felsefeyle zorlamak mümkün değildir.”demektedirler.
-Felsefe eğitiminin amacı nedir,nasıl felsefe yapılabilir?
- “felsefe eğitiminin amacı,felsefeyi değil,felsefe yapmayı öğrenmek;düşünceleri değil,düşünmeyi öğrenmektir.”” felsefe yapmak için,felsefeyi yapmış ve onu doruğuna çıkarmış olan büyük düşünürlerle birlikte düşünmek gerekir.”” Felsefe,bizi alçak gönüllü olmaya davet eder ve bilgi sandığımız şeylerin her zaman öyle olmadığını bize düşündürür.”

-İlk felsefi düşünce nasıl ortaya çıkmış?
- “İnsan “bu dünya nereden gelip nereye gidiyor?”,”İnsanın bu dünyadaki yeri ve anlamı nedir?”gibi metafizik nitelikteki soruları öteden beri kendi kendisine sormuş bunların yanıtlarını da söylencelerde,dinsel tasarımlarda bulmuş,bunlara oldukları gibi inanmıştır.”” M.Ö. VI. Yüz yılda İonia’da başlayan eleştirel tutum,”Varolanlar üzerine yöntemli bir düşünme” olan felsefeye yol açmış.” İlk felsefi düşünceler doğa üzerinedir.İnsan üzerine düşünme M.Ö. V. Yüz yılda Sofistler’le başlamıştır.”
-Felsefe öğrenmenin ya da yapmanın ne yararı vardır?
- “felsefe, düşüncenin mikroskobudur. “”felsefenin insanlara,yaşamaya başlarken de,ölüme doğru giderken de söyleyecekleri vardır.””felsefenin özü,her yerde özentiyi kötülemek ve onun karşısına doğayı koymaktır.”” felsefe kin gütmez;sizin boş çabalarınıza sakin sakin güler,kendinize benzetmek için aptallaştırmak istediğiniz insanları tatlı tatlı aydınlatır.”



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.


Yazarın eleştiri ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Atatürk’ün Ordu - Savaş ve Barış Hakkındaki Sözleri
Türk Devletleri Ne Zaman Kuruldu ve Ne Zaman Yıkıldı?
İnsanoğlu Dur ve Dinle!
Kitapsız Bir Din Doğdu,haberiniz Var mı?
Kızılderili Soykırımı / American Natives Genocide
Bayrağın Türklerde Önemi
Kitapları Yakın, Kütüphaneleri Yıkın!
Facebook’a Bir Önerim Var
Mağaranın Kamburu Romanından Seçmeler…
Eleştirinin Eleştirisi - 3

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Siyasi Taşlama: Neşezâde - 2 [Şiir]
Siyasi Taşlama: Karamsarzâde [Şiir]
Kusurî"den Tırtıklama [Şiir]
Zam Zam Zam... [Şiir]
Tırtıklama (Kazak Abdal'dan) [Şiir]
Yoklar ve Varlar [Şiir]
İstanbul,sana Âşık Bu Kul [Şiir]
Âşık Dertli"den Tırtıklama [Şiir]
Namuslu Karaborsacı [Şiir]
Dostlarım [Şiir]


Ömer Faruk Hüsmüllü kimdir?

Uzun süre Oruç Yıldırım adını kullanarak çeşitli forumlara yazı yazdım. İddiasız iki romanım var. Çok sayıda siyasi içerikli yazıya ve biraz da denemelere sahibim. Emekli bir felsefe öğretmeniyim. Yazmaya çalışan her kişiye büyük bir saygım var. Çünkü yazılan her satır ömürden verilen bir parçadır.

Etkilendiği Yazarlar:
Az veya çok okuduğum tüm yazarlardan etkilenirim.


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Ömer Faruk Hüsmüllü, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.