Bildiðim tek þey, ben bir Marksist deðilim. -Karl Marx |
|
||||||||||
|
Köleci mutabakatýn sahiplendiði mülkiyetçi iliþkþ, kendilerine aktarýlan sosyo toplumsa hafýzada ve sosyo toplumsa inþa içinde yoktu. Bu nedenle köleci anlayýþýn sahiplendiði tutum, bir türlü meþru olmuyordu. Sosyal inþanýn kuralý, (atalar eliyle) dýþtan bir mana iliþkisi olmaktý. Ön ittifaklar melez ve sentezi olan insanýn kendisi dýþýndaki ilahýn takdiriydi. Ýttifaký ilahlar yaratmýþtý. Oysa köleci sistem, kendisinin bir dayatmasýydý. Bu nedenle meþru olmuyordu Köleci inþa meþru olamamakla ve sürecin kendiiþlerliðinin kesikli sürekliliði olmamakla mülk sahipliðini bir türlü meþrulaþamýyordu. Kendisini sürece kabul ettiremiyordu. Tüm kavga; köleci inþanýn meþru bir inþa kuralý olan sosyo toplumsa hafýza içinde gelmeyen bir ajan provokasyon olmasýydý. Ýþte bu provokasyon; sosyo toplumsa inþa içinde meþru olmayan mal mülk sahipliði oluþla sisteme dýþtan dayatýlmalýydý. Bu aþamalar nesnelliðin tutumlatýr olmasýný nesnellikten deðil tarihsel olaný öznel anlamaydý. Söz gelimi bitkiyle (suyla) yaðmur arasýndaki nesnel belirlenim görülmüþ, sezilmiþti. Ama bunu öznel oluþla ifade etmedikçe bu düþünce meþrulaþamýyordu. Bitkiler büyüsün diye ilah, yaðmuru yaðdýrýyor diye bu gözlemi meþrulaþýyordu. Bu nedenle su, yaðmur ve rüzðâr ilahý vardý. Malýn, mülkün sahipliðini meþrulaþmak için; malýn mülkün iyeliðini olumlamak için; malýn mülkün daðýtýmý keyfi rýzk daðýtýmý inandýrmasýna dönüþmüþtü. Malýn mülk iyelikler elinde oluþla varlýðý ve kölelik, kader oluþla; alýn yazýsý doluþla Rabbin takdiriydi. Böylece köleci sistem, kendisinin dýþýnda oluþla bu sistemi kendisine dayatanla kendi köleci sistemini meþrulaþmýþtý. El ilah-El illah olan Rab, ilahtý. Ama giderek ilah olmaktan çýkan, mutlak hakim bir yaratan güçtü. Köleci manifesto içinde iki insan tipi vardý. Birincisi insan tipi mal mülk sahipliði (iyeliði) olan insanlardý ki rýzklarý, tanrý tarafýndan da verilenlerdi. Bunlar efendilerdi. Ýkinci tipler rýzklarý bu tanrý tarafýnda verilmeyen insanlar olup, alýnlarýna köle damgasý vurulanlardý. Bunlara insan denmiyor; mülk sahibine efendi, mülkten yoksun olana da köle deniyordu. Ýyi de; yaþana gelen süreç içindeki sosyo toplumsa hafýzanýn ve sosyo toplumsa inþanýn içinde böyle bir kayýt yoktu. Bu köleci eksenli kayýt; geçmiþin kendisine aktarýlan meþrulaþma referanslarý içindeki hiç bir zemin üzerine oturup, kendisini dayatamýyordu. Bu geçmiþteki referansýna izafe oluþla kendisini dayatamaz lýða çözüm bulundu. Bu çözüm öznel anlama içinde þöyle iþletildi. Erken dönem patentli geçmiþteki özne nesnel inþa kalýplý devinim alanlarýnýn içi, köleci dönemle boþaltýldý. Bir hafýza travmasý oluþturuldu. Ýçi boþaltýlan, asýl inþa kalýbýna biçimlenmiþ referansýyla devinen alanýnýn içi boþalan kadar alan, ters yüz edilen anlam söyletilmesi ile dolduruldu. Köleci sistemle görünür olan görünmez eþmiþti. Köleci sistemin görünmez kýldýðý genel yararý ve genel zenginliði oluþan mantýðýn referansýyla sistem zorunlu olarak ve görünmez eþerek çalýþýyordu. Genel yarara göre ürettiriliyor ama genel yararý daðýtmaya ya da paylaþmaya gelince, paylaþtýrma genel yarar bilinci üzerinde deðil de, paylaþýlacaklarý ele geçirici, özel mülkiyetçi anlayýþla daðýtýyordular. Genel zenginliðe göre oluþan bilinç ve mantýða göre paylaþtýramadýðýnýz þeyleri dolaylý algý üzerinden paylaþtýrýþla, vacibil vücuda hitap ettirmeye baþlamýþtýnýz. Güya bu paylaþtýrma iþinde mülk sahibinin eli yoktu! Bu paylaþtýrma geçmiþ envanterlere uymayýþla kutsal ve meþru olmuyordu. Bu nedenle mülkiyetçi edinimin mal mülk daðýtma meþrulaþmasý, atalar olmayan görünmez güce yaptýrýlýyordu. Bu ters yüz edilmiþ yeni inþa; çok çok öznel inþa oluþla, adým adým süreci kontrol etti. Böylece sürecin tepkisel oluþla vaki sosyo toplumsa gazýný alacaktýlar. Totem dönemi ve ön ittifaký dönemi kapsayan yazýsýz erken dönem içinde, "gruba ve ittifaka baðlýlýkla genel yararý oluþturma, kutsal iken"; köleci manifestoda; "mülk olma, mülkü olma ve efendilerin özel yararý kutsaldý" vs. Sürecek
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |