Edebiyat yaþamýn öncüsüdür, onu öykünmez, ona istediði biçimi verir. -Oscar Wilde |
|
||||||||||
|
Günceli köleci sürecin þartlarý gereði oluþla þeytanlýk kavramý, köleci tutuma isyanlar olmakla köleci ittifaka iman etmemeydi. Þeytan kavramý sadece ön ittifaký tevhide karþý olma anlamýnda çýkarýlmýþ; özel mülkiyetçi ve rýzklarýn eþitsiz daðýlmasýna karþý isyan eden yapýlar oluþla anýlýp anlatýlmaya baþlamýþtý. Rýzklarýn eþitsiz daðýlýmýna ve özel mülkiyetçi iliþkilere karþý çýkan þeytanlýk; ön ittifaklý grup bilinci olmaktan çýkýp, köleci ittifaka isyan eden, köleci imana inanmayan imansýzlýðýyla; kiþi bilincine transfer olmuþtu. Uyumsuzluklarý nedenle ön ittifak içinde kovulan þeytan gruplar da diðer melek gruplar gibi sosyo toplumsa evrim geçirmiþlerdi. Özel mal mülk edinme kavramý olan kiþi sel mal mülk edinmeli kutsama eylemleri, þeytan gruplar içinde de baþ göstermiþti. Yani þeytan gruplarýn da özel mal mülk sahibi olan köle ve efendileri de vardý. Köleci sistemle birlikte iman ön ittifaklý totem grup imaný olmaktan çýkmýþtý. Yani bir tevhidi oluþumun içine katýlým vermekle; topluluk imaný, grup imaný olan iman þimdi kiþilerin imanýydý. Bu iman çift karakterliydi. Köleci iman ön ittifaka ve ön ittifakýn ortaklaþtýrmasý olan gruptu atalar yolunun tevhitçi imanýna karþýydý. Yani atalar yoluna þiddetle karþýydý. Gelenek, adet üzere olan ortaklaþan adetten doðan adil ve adli oluþla adalet; totem dönemden beri süregelen grubuyla ortaklaþmaydý. Ve ön ittifaký tevhidin gruplar arasý ortaklaþtýrmasýydý. Ýþte atalar yoluna karþý oluþ deyimi buydu. Ve atalar yoluna karþý oluþ ilk kez bu süreçle, bu anlamda kullanýlmýþtý. Ön ittifakýn kendi hükmü þahsiyet sahipliði (tüzeldi sahipliði) altýnda olan malý, mülkü kiþilere verip; ittifakýn ortak malýný mülkünü kiþilere, kaptýrmýyordu. Ön ittifaka ait malýn, mülkün; kiþilere ait mal mülk olmasýnýn düþünceci mana anlamasý olacak imaný alt yapýlar; ön ittifaka karþý oluþturulmalýydý. Ön ittifakýn kiþisel, özel mülkiyete karþý gösterdiði dirence karþý, karþý direnç malýn mülkün sahipliði ön ittifakýn deðil ilahlar gibi kutsanmakla, kararlarýna saygý duyulan kiþi sel efendiler olan El'indi. Ya da mamonundu. Mamon ya da El mal mülk sahibi olmak isteyen kiþilerden baþkasý deðildi. "Kiþisel mülkiyetçi mana anlamasý"; yaygýn mana gücü kapsamýndaki parçalý mana gücü üzerine bindiriliþle, eþletilmeliydi. Ýþte mamon ya da El; yaygýn mana gücü etkili parçalý salýným eþliði üzerine modüle edilen; ortaklaþa olana karþýn, kiþisel mülkiyetin kutsamakla özel mülkiyetin meþru edilmesiydi. Yaygýn mana gücü üzerinde eþletilen yeni mana anlamasýna göre mamon malýn mülkün sahibiydi. Kararlarý tartýþýlmaz olan, mana anlamasý içindeki Mamon; malýný mülkünü istediði kiþilere istediði kadarla, verirdi. Mamon dilemediði kiþilere de malý mülkü vermezdi. Ya da kýsardý. Mal mülk mamonun olup insanlara daðýtýlmakla; "deðer yaratan, servetleri oluþturmakla üreten güçten olan emeðin" üzeri örtülmüþtü. Mal mülk mamon, takdirinde olan bir "rýzk" olmuþtu. Artýk rýzk kavramýnda ne emeði görebilir, ne emeði anlayabilir ne de emeðinize sahip çýkabilirdiniz. Bu ilizyonlar nedenle insan kendisine ve emeðine yabancýlaþtýrýlmýþtý. Oyun burada oynanmýþ; zihinler burada uyuþturulmuþtu. Bu uyuþmanýn etkisi doðrultusunda olan düþünceler meþru olacaktý. Mamonun konuþmasý özel mal mülk sahibi olan kiþilerin konuþmasýydý. Adalet mülkün temeliydi. Adet oluþ üzerine adli ve adil ve adalet olan köleci zihniyetin "adet oluþla gelen" bir "geleneði" yoktu. Bu çok büyük bir paradokstu. Ýþte adet olmayý, geleneði; mamonla baþlatmanýn gayreti olan köleci sistem; adaleti de mülkün temeli yaptýðý, özel mülkiyet iyeliði üzerinde baþlatmýþtý. Efendiler gibi köleler de, "yaygýn mana gücü içinde alýnan parça mana anlamasý üzerine kendi sýnýfsal düþüncelerini monte etmekle her iki sýnýf çatýþmasý bu mamoncu mana anlamasý üzerinde dile getirilecekti. Bu adaletin temelinde mülk sahibi oluþla çalýþmama vardý. Malý mülkü olmayanlar da (köleler de) rýzkýný efendilerin mülkü üzerinde çalýþmakla nasiplerini arayacaklardý. Bu nedenle mülk sahibi olamamakla kölece çalýþma vardý. Efendiler tüm gayret çabalarýný ve tüm emeklerini; sahibi olduklarý malý mülkü elerinde tutmanýn zulümüyle, zalimliði olan beyhudeliðin üzerinde yoðunlaþacaklardý. Köleci iman ve köleci tanýklýk kiþiseldi. Köleci iman; baþtan beri (meþru olan geleneði oluþturma gayretiyle söylenen söz) rýzklarýn eþitsiz daðýtýldýðýna inanmaktý (bu emeði kutsamak yerine, emeði unutturan rýzk kavramýný kutsamaktý). Köleci olan kiþi imanýna göre mülkün sahibi; ilahlar temsilcilikli ortaklýklar olmasý yerine; mamon takdirli tekil olan mananýn sahipliði olmasýydý. Köleci olan kiþisel imanlý kiþilerimiz de bu imanla bu yazgýya boyun eðip, boyun eðmenin tevekkülünü gösterecekti. Þimdiden sonra, tüm olumlu yada olumsuz yansýmalar burada türeyecekti. Ön ittifaklar içinde, ön ittifakýn imanýna karþý çýkan hiç bir kiþi yoktu. Neden? Kiþilerin ön ittifak imanýna karþý çýkmamalarý, sürece karþý çýkamadýklarýndan deðildi. Kiþiler hiç bir þeyin yoksunu deðildiler. Olan bir zarar ziyan tehdit hepsineydi. olan bir iyilik yarar da hepsineydi. Bu nedenle herkes ayný iman içindeydi. Ve kimse imana karþý gelmeyi akýllarýna bile getiremiyordu. Ön ittifak içinde ayrýlan þeytan gruplar ön ittifakýn tevhidi olan imanýný kabul etmiyorlardý. Bu adet olan ortaklaþma geleneðini reddeyiyor anlamýna deðildir. Ýttifaký tevhidi reddeyiyor kendi totem emsleðini öne çýkaran bir eðemenleþmeyi istiyorlardý. Deðilse þeytan gruplar da (ittifak içinde kovulmuþ gruplar da) ortaklaþa bir komün hayatý içindeydiler. Köleci sistem iman sorunu yaþýyordu. Mülkü olmayanlar, yoksulluklar, sefaletler mülkün tasallutu olan imaný yadsýyorlardý. Köleci iman ve köleci tevhit köleci iman üzerinde ittifaký amaçlamakla köleci sistemin getirdiði tevhit ön ittifakýn tevhidi gibi deðildi. Ön ittifaklarda kimsenin özel malý mülkü yoktu. Köleci dönemde kimi kiþilerin malý mülkü olmakla geniþ kesimler malsýz mülksüz köleydi. Bu nedenle köleci dönemin imanszýlarý varken ön ittifakýn imansýzlarý yoktu. Eþitlikti eylemsellik bozulduðundan ön ittifaklý tevhidi iman da bozulmuþtu. Köleci sistem bu bozulmuþ imanýn üzerinde insanlarý köleci imanýn tevekkülcü tevhidine çaðýrýyordu. Köleci iman bu eþitsizlikle, köleci tevhitli imaný saðlayamýyordu. Köleci iman birliðini saðlayamamalarý nedenle; köleci sistemin inþacýlarý " biz isteseydik herkes iman ederdi" diye, asýl konuyu geçiþtiriþle Mamon’u sürecin içine konuþturuyorlardý.
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |