..E-posta: Þifre:
ÝzEdebiyat'a Üye Ol
Sýkça Sorulanlar
Þifrenizi mi unuttunuz?..
Gene gel gel gel. / Ne olursan ol. / ... / Umutsuzluk kapýsý deðil bu kapý. / Nasýlsan öyle gel. -Mevlânâ
þiir
öykü
roman
deneme
eleþtiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katýlýmý
Yazar Kütüphaneleri



Þu Anda Ne Yazýyorsunuz?
Ýnternet ve Yazarlýk
Yazarlýk Kaynaklarý
Yazma Süreci
Ýlk Roman
Kitap Yayýnlatmak
Yeni Bir Dünya Düþlemek
Niçin Yazýyorum?
Yazarlar Hakkýnda Her Þey
Ben Bir Yazarým!
Þu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm baþlýklar  


 


 

 




Arama Motoru

ÝzEdebiyat > Bilimsel > Felsefe > Bayram Kaya




28 Ekim 2019
Uygarlýk ve Ýnsan 3  
Bayram Kaya
Sosyal birlikti kaide ve kurallar, "benzer ortak özellikli tutum ve benzer ortak özellikli yapýlarýn birbirini çekme itme yasalarý ile oluþtu. Ýçinde doðaya karþý direnç koyan, güç birliðini oluþan direncin; çekme itme yasalarý" da vardý.


:EGH:
Böylece totemi yasalara göre totemi yasalarýn hayli deðiþmiþ þekliyle oluþan ilahi yasalar içinde geri baðlaþýmlý olan totem yasanýn imajý vardý. Totem yasalar, ilahi tanýma bürünen baðlaç imgeleriyle; ilahi grup içine yansýtýlacaktý. Artýk totem yasalar yerine totem yasalar imgeli ve totem yasalara göre totem yasasýnýn kendi veya zýttý olan durumlarýyla, ÝLAHÝ YASALAR vardý.

Yeni yasa, ÝLAHÝ yasaydý. Ýlahi yasa totem yasalardaki im, imge ve imajlara göre anlaþýlýp; seçme ayýklamasý bu temel üzerinde ilahi yasa kodlarýna göre yaptýktan sonra, üzerinde ittifak edilmesiyle ÝLAHÝ yasalarý oluþuyordu.

Totemi yasalar; sürü kaba kuvvetine göre biçimlenmiþti. Kaba kuvvetin yerini günlük tekrarlý ve düzenli çevriyle olan sözlü yasalar almasýyla totem yasa dediðimiz yasalar oluþmuþtu. Sürü kaba gücü sosyal birlikti sürecin, zorunlu birlik olucu kaide ve kurallarýna göre biçimlenmiþti.

Sosyal birlikti kaide ve kurallar, "benzer ortak özellikli tutum ve benzer ortak özellikli yapýlarýn birbirini çekme itme yasalarý ile oluþtu. Ýçinde doðaya karþý direnç koyan, güç birliðini oluþan direncin; çekme itme yasalarý" da vardý.

Sosyal birlikti yasalar, ortak özellik yöntemli seçilimle ve güç birliði gibi tutumlar ile bencil oluþ içinde ortaya konan bir biçimlenmeydi. Bencil oluþ ta doðada yalýtýmlý olmanýn kendi öz bilinci olmaydý.

Ve kiþi her þeyi bu öz bilinci olan imaj öznelliðe göre anlayýp, biçimleyip yorumluyordu. Kiþi her þeyin merkezine kendi ben bilinci olan bencilliðini ortaya koyuyordu. Her þeyi bu ben bilincine göre biçimliyordu.

Kýsacasý Ýlahi kardeþlik anlayýþý da ister istemez; totem kardeþlerdeki temas etme gibi bir temas etmenin, meþruiyeti olacaktý. Ýlahi kardeþler olma süreci de üreten yapýlarýn, ittifaklarý ile ortaya konmuþtu.

Ýttifak içindeki geleneksel sosyal iliþkiler, ittifakýn asýl nedeni deðildi. Bir üreten iliþkiye dek paylaþýmlý tüketimin sosyal yaþamý, özel yaþam olarak kiþi dinginliðini veren tutuma dönüþmesi esastý.

Ancak her bir özel sosyal yaþamýn biçimlenmesi, geneli senkronluma ya ölçü olacak asýl ve esas deðildi. Sosyal iliþkiler ittifakýn vesilece bir parça yapý taþýydý. Ýttifakýn asýl nedeni üreten iliþkilerdi. Üreten iliþkilerde kaliteli ve özel bir sosyal yaþamý, ortaya koyacaktý. Özel tüketim sýnýrsýz deðildi.

Ama ilahi ittifaklar için de her zaman yerine konabilecek, baþka þeylerle deðiþebilecek sosyal anlayýþ gibi vesile nedenler de gerekiyordu. Ýlk ilahi sosyal kural, ilahi kardeþlikti. Yani ittifaký kardeþlikti. Ýttifak kardeþliði içinde ahde vefa esastý.

Ýlahi kardeþlik artýk totem dönemdeki gibi totem kardeþlerin ile deðil de ilahi kardeþlerin ile cinsel birleþme yapacaksýn, diyordu. Kimi ilahi yasa; totem yasaya göre, totem yasanýn tersi olmakla, ortaya konacaktý.

Ýlahi kardeþler birbirine dokunan, birbirinin dokunduðunu yer olmanýn aitliðiydi. Totem kardeþler dokunum meþruiyeti nedenle alan içinde emziren herhangi birinde emebilirlerdi. Oysa ittifak içinde yeni doðana dokunma yasaðý vardý.

Bu yasak nedenle yeni doðanlar önce gruplar arasý bir paylaþýma tabii olacaktý. Paylaþmadan sonra yeni doðan hangi grup aitliðine verilmiþse doðan bebek artýk o gruptan herhangi birilerince, herhangi bir zamlarla emzirilip dokunulur olmanýn kolektif sorumluluðundaydý.

Yani yeni doðan birinin kimden emeceðini ilahlar kurulu belirleyecekti. Ýttifaký grubun kolektif birim zamanlý yaptýran kolektif gücü, totem grubun yaptýran kolektif gücü gibiydi. Ýlahi yaptýrým kurallarýyla kimi totem yasalar aþýlmýþtý.

Yeni ilahi yasalar totem yasa benzeri; imge ve imajlarýyla anlaþýlýp, ilahi ittifak içine yansýtýlmýþtýlar. Ýþte ilahi ittifak içende ve ilahi ittifak yasalarýna göre düzenleme paylaþýmý olan doðumlar, doðuran grup tarafýndan daha emzirilmeden, paylaþýma tabii tutuluyordu.

Bu paylaþým gereði yeni doðan bir bebek doðuran tarafa verilmiþse yine doðuran taraflarca herhangi biri tarafýndan emziriliyordu. Yok eðer doðan bebe karþý gruba verilmiþse bebek karþý grup doðurucularýndan herhangi biri tarafýndan emziriliyordu.

Yani paylaþýmý yapýlmadan doðan bir çocuða doðuranýn süt vermesi yasaktý. Þimdiki dini anlamayla günahtý. Mundarlýktý. Kýsaca ne totem kardeþliði ne ilahi kardeþliði ne de þimdiki kardeþliði ayný gözle görmeyecektik.

Erken dönem kardeþliklerini ne ayný karýnda doðma belirliyordu. Ne de ayný doðuran tarafýndan süt emme, belirliyordu. Ayný karýndan doðmanýn kardeþlik tanýmý olacaðý akla bile gelmiyordu.

Ayný kiþide süt emmenin kardeþlik tanýmý olacaðý, akla bile gelmiyordu. Grup seçilimi dýþýnda kiþisi aitlikle bir seçilim bahse konu bile deðildi. Totem bir grup aitliði içinde doðmak önemli ve totem kardeþlik için olmazsa olmaz bir kuraldý.

Doðum tabii bir durumdu. Size baðlý olmadan ve sizin elinizde olan bir etki gerektirmesi olmamakla; bað sal baðlamla hiçbir þeydi. Eðer siz doðal olan doðumlarla, beslenmenin, savunmanýn, cinselliðin tabii referansý içindeki hareketle olmazsanýz eðer, sadece doðmuþ olmasýyla; giriþen, geliþecek olan, süreci baþlatamazsýnýz. Bu süreçlerin muktediri deðilsiniz.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazýda yazanlara katýlýyor musunuz? Eklemek istediðiniz bir þey var mý? Katýlmadýðýnýz, beðenmediðiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düþündüðünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazýlarý yorumlayabilmek için üye olmalýsýnýz. Neden mi? Ýnanýyoruz ki, yüreklerini ve düþüncelerini çekinmeden okurlarýna açan yazarlarýmýz, yazýlarý hakkýnda fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloða geçebilmeliler.

Daha önceden kayýt olduysanýz, burayý týklayýn.


 


ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.

Yazarýn felsefe kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
El Bel Baal 2
Tarihsel 2
Ýrade 1
Tarihsel 1
Anlamak Gerek 71
Kurtuluþun Felsefesi (Açký 2)
Sosyal Ýliþki Toplumu Hedeflemez 2
Anlamak Gerek 43
Anlamak Gerek 70
Anlamak Gerek 55

Yazarýn bilimsel ana kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Müruru Zaman 14
Sahiplik Ýmaný 1
Hatýrlama 1
Mal mý, Ýnsan mý?
Mamon'du Belirme 1
Müruru Zaman 7
Denge ve Dengesizlik Süreçleri 24
Anlamak Gerek 26
Bað Enerjisi 1
Sistem 15

Yazarýn diðer ana kümelerde yazmýþ olduðu yazýlar...
Aslýna Yüz [Þiir]
Vah ki Vah [Þiir]
Ýsis Dersem Çýk Ereþkigal Dersem... [Þiir]
Görmez Þey [Þiir]
Tekil Tikel Tükel [Þiir]
ve Leddâllîn, Amin [Þiir]
Mavi Yare [Þiir]
Mevsimsel [Þiir]
Yýkýlýþa Direniþ Direniþe Yýkýlýþ [Þiir]
Meþrep 3 [Þiir]


Bayram Kaya kimdir?

Dünyayý yaþantýlaþan çabalar içinde duygunun önemi hiç yitmezse de, payý giderek azalmaktadýr. Sosyo toplum bazlý, genel bir açýlýmla baþlayan çalýþmalarým da; bilim felsefesi içinde olunma gayreti güdüldü. Bu nedenle yazýlarýn tarisel, sosyo toplumsal evrimli ve türlü doða bilim verileri güdülü çalýþma olmasýna gayret edildi. Genel felsefem içinde bir bilgi; ne kadar çok baðýntýsýyla söylüyorsanýz, o bilgi o kadar bilinir bilgidir.


yazardan son gelenler

 




| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk

| Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim Yapým, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr.
Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz.