..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Yaşamak ne güzel şey be kardeşim. -Nâzım Hikmet
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Eleştiri > Tarihsel Olaylar > Hulki Can Duru




28 Mayıs 2012
Tevfik Fikret'ten Teröre Övgü  
Hulki Can Duru
1906 yılında Taşnak terör örgütü üyesi Ermeni kundakçılar Abdülhamit’i içine saatli bomba konmuş bir at arabasıyla öldürmek istemişlerdir. Fakat zaman ayarlı bomba patladığı sırada Abdülhamit uzakta olduğundan suikasttan şans eseri kurtulmuş, Tevfik Fikret ise bu olay üzerine "Bir Lahzai Teahhur" şiirini yazmış, terörü ve teröristleri övmüştür.


:CJCB:
Günümüze oranla meşrutiyet dönemi aydınlarımız çok şanslıydılar. Çünkü, Abdülhamit devrinde -bir iki münferit olay hariç- hiçbir aydın vurulmamış, asılmamış, yakılmamış, işkence görmemiş, sorgusuz sualsiz hapsedilmemiş, kitapları daha basılmadan toplanıp yok edilmemiş, arabasına bomba konularak öldürülmemiştir. Meşrutiyet döneminde aydınlara karşı yapılan saldırılar cumhuriyet/demokrasi döneminde yapılanların yanında devede kulak kalır!

Meşrutiyet döneminde aydınlara karşı değil, ancak, devletin en üst makamına karşı saldırı düzenlenmiştir. 1906 yılında Taşnak terör örgütü üyesi Ermeni kundakçılar Abdülhamit’i içine saatli bomba konmuş bir at arabasıyla öldürmek istemişlerdir. Fakat Osmanlı Sultanının konuşmaya dalarak arabanın yanına gelmesi gecikince, zaman ayarlı bomba patlamış, Abdülhamit o sırada uzakta olduğundan suikasttan kurtulmuş, ancak, Abdülhamit’in seyisleri, atlar, askerler, çevrede bulunan halktan 26 kişi ölmüş, 68 kişi yaralanmış, 17 at arabası ve 20 at parçalanmıştır.

Bu olayı o devirdeki medya ve aydınlarımız büyük bir sevinçle karşılamışlardır. Neyi? Abdülhamit’in saldırıdan sağ kurtulmasını mı? Hayır, terör eylemini sevinçle karşılamışlardır!

Hatta, ünlü şairimiz Tevfik Fikret “Bir Lahzai Teahhur” (Bir Anlık Gecikme) şiiriyle Abdülhamit’in gecikmesinden duyduğu üzüntüyü dile getirmiş, bu saldırıyı gerçekleştiren teröriste övgüler yağdırmıştır. Tevfik Fikret gibi bir şairin terör eylemi sonucunda şehit olan 26 vatandaşımızdan “kelle” diye söz etmesi, eylemi gerçekleştiren teröristi “ey şanlı avcı” diye göklere çıkartması trajik ve hazindir. Tevfik Fikret bugün yaşasaydı acaba yine teröristleri öven şiirler yazar mıydı?

Şiirin günümüz Türkçesiyle anlamı aşağıda sunulmaktadır:

BİR ANLIK GECİKME
Bir darbe, bir duman ve tüm bir mahşeri güruh.

Bir seyrin sonsuz cemaati haşin, kudurgan,
Tırnaklarıyla kahreden bir elin didik didik
Yükseldi boşluğun dibine bacak, kelle, kan kemik.

Ey övgüye yaraşır darbe, ey öç alan duman
Kimsin? Nesin? Bu saldırıya sebep ne? Kim?

Arkanda bin meraklı bakış ve sen gizli
Kurtuluş saçan bilinmez bir eli andırıyorsun.

Öfkeli gök gürültüsü şiddetli sesin ki
Her yerde hak duygusu ve kurtuluşu ayaklandıran

Vuruşunla zorbanın kahreden ayağı titrer
En görkemli tacı sarsar tanrısal yakınlaşman

Silkip asırların ilmiğinin düğümünü, en çetin
Bir uykudan uyandırır dehşetin halkları.

Ey şanlı avcı, tuzağını boşuna kurmadın!
Attın... fakat yazık ki, yazıklar ki vuramadın!

Dursaydı bir dakikacık durmayan zaman
Ya da o durmasaydı, o tepe taklak taç

Kanlarla bir cinayete pek benzeyen bu iş
Bir hayır olurdu benzeri asırlardır görülmemiş.

Lakin tesadüf... ah o güçlülerin dostu
Acizlerin, zavallıların her zaman düşmanı,

Birden yetişti mahvetmeye bu üstün önlemi
Söndürdü bir nefeste bu parlak umudu;

Nakşetti bir alay için bilinçsiz talih
Tarihin zulmüne yeni bir gururlu başlangıç.

Kurtuldu; hakkıdır, alacak şimdi intikam;
Lakin unutmasın şunu bayağılara yarayan tarih;

Bir halkı çiğnemekle bugün eğlenen alçak
Bir anlık gecikmeye borçlu bu keyfini!

Görüldüğü gibi ünlü şairimiz teröristi ve terör eylemini “hayırlı iş, övgüye yaraşır darbe, kurtuluş saçan bir el” olarak överken Abdülhamit’i “zorba ve bu milleti çiğnemekle eğlenen alçak” olarak nitelemektedir. Ne ölen 26 kişi, ne de yaralanan 68 vatandaş Fikret’in umurunda değildir.

Abdülhamit, bu suikasttan sonra Ermeni teröristi alkışlamalarına rağmen ne aydınlar ve ne de Tevfik Fikret aleyhinde bir kovuşturma, veya bugün yapıldığı gibi milyarca liralık tazminat davası açmamıştır. Ama ölümünden sonra yayımlanan anılarında Abdülhamit’in bu trajik olaydan söz ettiğini, ancak, yine de Tevfik Fikret’i doğrudan kınamadığını görmekteyiz:

“Bir Osmanlı padişahı ve halifesine bombayla kasteden Ermeni kundakçılarını alkışlamayı vatanseverlik sayan aydınlar görünce, kim olduklarını tanısınlar diye yazıyorum. Hiçbir namuslu Ermeni, padişahına suikast düzenleyen eli bombalı ırkdaşına “şanlı avcı” diyecek kadar utanmaz olmamıştır”

Yorumu okuyucuya bırakıyorum.

Kaynakça: 1. Tevfik Fikret, Yaşamı, Sanatı, Şiirleri, Hazırlayan: Yaşar Nabi Nayır, Varlık Yayınları, 1995;
(Şiir, Nayır’ın çevirisi esas alınarak tarafımdan sadeleştirilmiştir.)
2. Abdülhamit’in Hatıra Defteri, Kervan Yayınları, Yayına Hazırlayan İsmet Bozdağ, Ocak 1975 (alıntılar tarafımca özetlenerek yalın Türkçeye çevrilmiştir)


.Eleştiriler & Yorumlar

:: Abdülhamit'ten özür dileyen aydınlar...
Gönderen: Hulki Can Duru / , Türkiye
3 Haziran 2012
Namık Kemal, Rıza Tevfik gibi bir çok ilerici yazar imparatorluk batmaya başlarken Abdülhamit'e karşı çıkmakla ne kadar büyük bir hata yaptıklarını fark ederek Abdülhamit'ten af dileme yolunu seçmiştir. Bu bağlamda "Sultan İkinci Abdülhamid Han Hakkında Meşhurların İtirafları" ( Hazırlayan: Yavuzhanlı Osmanoğlu)kitabını okumak faydalı olabilir.

:: ...
Gönderen: Nihat Kaçoğlu / , Türkiye
30 Mayıs 2012
"Marx'tan, Lenin'den etkilendim" diyorsun; ama bu yazıda onların tam tersi düşünüyor, istibdat yönetimine sebep olan yobazlığıyla ve diktatörlüğüyle ünlü 2. Abdülhamit'i savunuyorsun.

:: ...
Gönderen: Nihat Kaçoğlu / , Türkiye
30 Mayıs 2012
Ama 2. Abdülhamit'in istibdat yani baskı yönetimini de hoş karşılayamayız.Etraf hafiye, jurnalci kaynıyordu.Gazeteciler, aydınlar, halk korku içindeydi.Ülkeye tam bir padişah diktatörlüğü hakimdi.




Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın tarihsel olaylar kümesinde bulunan diğer yazıları...
Kraliçeler ve Sultanlar
Cumhuriyet Devrimleri ve Müzik

Yazarın eleştiri ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Paganlıktan Gelme Bir Tapınma Şekli: Namaz (2)
Mevlana'nın Kimyası
Cinsel Saldırı Suçu ile Tecavüzden Yargılananların Hadım Edilmesi Yasa Tasarısı
Mevlana ve İslam
Paganlıktan Gelme Bir Tapınma Şekli: Namaz
Köpekliğin Aşkı ve Varoş Kültürü
Çağdaş Gericilik: Postmodernizm
Dinin Ahlaksızlığı, Yahut, Ahlaksızlığın Dini
Ka, Kar ve Kars
Haksızlığa Kesinlikle Karşıyım

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Elsa'nın Gözleri [Şiir]
Kraliçe ve Bahçıvan - II [Şiir]
Albatros [Şiir]
Yeryüzü Rüzgarları [Şiir]
Kraliçe ve Bahçıvan [Şiir]
Op. 11 Piyano Ezgileri, Arnold Schönberg [Şiir]
Malta Şahinlerine [Şiir]
Uçan Ayakkabı [Şiir]
Havanın Ölümü [Şiir]
Her Ocak Hiddetle Tütüyor… [Şiir]


Hulki Can Duru kimdir?

Başlıca yapıtları: Eski Kule Müziği (şiir) Geometrik Aydınlık (şiir) Havanın Fen Noktası (şiir) Tartaros Paradigması (eleştiri) Teslis Sendromu (eleştiri) Nano Kutsallık (eleştiri) Sevgili Kutlu Yaşam (öykü) Kuşku Bilinci ve Eleştiri (eleştiri)

Etkilendiği Yazarlar:
Montaigne, Descartes, Russell, Tolstoy, N. Hikmet, Dostoyevski, Nietzsche, Freud, Darwin, Marx, Engels, Lenin, Bakunin, Kropotkin, Voltaire, Diderot


yazardan son gelenler

yazarın kütüphaneleri



 

 

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Hulki Can Duru, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.