En tatlı sevinçler, en hiddetli kederler sevgidedir. -Pearl Bailey |
|
||||||||||
|
YAĞMA VE TALAN TOPLUMLARI Irak savaşı sırasında eski rejim göçtükten sonra, otorite boşluğu bulunca bir kısım halkın nasıl yağma ve talana giriştiğini, hepimiz ekranlardan ibretle izledik. Hepimiz onların adına üzüldük, çoğunlukla eleştirdik. Ama kendi durumumuzu da bir gözden geçirmeyi akıl edebildik mi acaba? Ne yazık ki, bizim durumumuz da pek iç açıcı değil!.. Bu coğrafyada hep böyle oluyor galiba... Açığa çıkmış onca yolsuzluk ve hortumlama olayı ortada..! Büyük büyük götürenleri, gözü biraz açık olan herkes gördü. (Gerçi yandaş dayanışması içinde hala görmemekte ısrar edenler de, yok değil hani!) Ama yine hepinizin bildiği gibi, bu yoksul ülkenin kaynaklarını yağmalayanlar sadece güçlü ve varlıklı insanların içinden çıkmıyor tabii. Toplum nüfusunun önemli bir kesimi de, ne yazık ki şu veya bu şekilde toplum malını ucundan ucundan tırtıklıyorlar!! Önceleri gecekondu yapmak için hazine arazilerinin yağmalanmasıyla başladı olay. Sonra bir kısım halk, evlerine kaçak elektrik ve su bağlamaya başladı. Kaçak kullanım öylesine yaygınlaştı ki, toplam elektrik üretimiminin % 13 ü, toplam 1,5 milyar dolarlık bir kaynak, kaçak olarak kullanılmaya başlandı! Bazı yörelerde kaçak kullanımın %50 oranına yükseldiğini, hatta su kuyularının bile kaçak elektrikle ısıtıldığını okuyoruz. Koca fabrikalar kaçak kullanıyor, dev su pompaları kaçak elektrik ile tarlalara su basıyor, kaçak kullanıcılar göz korkutmak için işi cinayete kadar götürebiliyorlar! Bu kaçak biliyorsunuz, çapraz sübvansiyonla hepimize yansıtılıyor! Ödediğiniz elektrik faturası içinde, başkalarının kullandığı elektriğin bedelini de size ödetiyorlar. Olay sadece elektrikle sınırlı olsa, yoksulların sağlık hizmeti almasını sağlamak için çıkarılmış olan yeşil kart uygulamasından; mal mülk sahibi olan milyonlarca kişinin haksız olarak faydalandığı yazılıyor. Adam lüks Mersedes marka araç sahibi, ama hiç utanmadan yeşik kart kullanıyor!( Aşkale, Erzurum, Şubat 2004) Bu durumdaki 750 bin kişinin yeşil kartı iptal edilmiş ama yalan beyanla bundan faydalanan en az 5 milyon kişi daha varmış!! Şimdi anlıyormusunuz sosyal güvenliğin sağlık hizmetinin neden çöktüğünü? Belediye Başkanı yakınıyor: ‘Göreve geldiğimde, toplam belediye çalışanlarının %15 inin, gerçekte çalışmayıp ta, aydan aya maaşını ATM’den çeken türden olduğunu gördüm’ diyor! Bu tesbitin bütün ülke genelinde yaklaşık bu oranda olduğunu düşünmek, pek yanlış olmasa gerek! Bir de hepinizin bildiği gibi; siyasal güçten rant koparmaya çalışan, çok sayıda partili, yandaş var. Bunlar ‘seni seçimde destekledim, bunun karşılığını ver!’ beklentisi içindeler. İşte bütün bunlar, bir çeşit yağmadan başka bir şey değil. Ne yazık ki bu kadar yaygın olması olayın ciddiyetini gösteriyor. Bu kadar çok sayıda insanın bir şekilde suç işliyor olması daha fazla görmezden gelinmemelidir.! Herkes şapkasını önüne koyup düşünmelidir: Her fırsatta ahlaktan bahsedenler, bu konuda neden suskunlar? Yoksa bizde de Irak’taki gibi otorite boşluğu mu var? Kamu malını korumakla görevli olanlar neden görevlerini yapmıyorlar? Yaptırım yoksa veya yeterince güçlü değilse, yasa koyucular neden tedbirini almıyorlar? Neden bu yola sapan cahil kesim eğitilmiyor? Neden camilerde, din ve ahlak açısından bu konu dile getirilmesin? Neden bu suçu işlemekte ısrar eden kesim afişe edilmiyor? Bütün bunları toplumun sessiz çoğunluğu onaylamıyor, bilesiniz..! Vicdan sahibi, kurallara uyan, hakkı olmayan hiç bir şeye tamah etmeyen; kullandığı her şeyin bedelini, süresini bile geciktirmeden ödemeye gayret gösteren bir çoğunluk var. İşte bu insanların hakkını, başkalarının yağmalamasına göz yumarsak, bunun bedelini hepimiz ağır öderiz bilesiniz.! Bizler eğer uygar bir devletin, uygar bireyleri olarak yaşamak istiyorsak, gereğini yapmalıyız. Umrunda olmayanlar varsa da, onlar yola getirilmelidirler. Çağdaş Türkiye bunu hak etmiyor!
İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.
|
|
| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık | Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim
Yapım, 2024 | © Şahingöz, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır. Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz. |