Düþünce dilden, dil düþünceden doðar. -Platon |
|
||||||||||
|
Goya’nýn tablolarýný deðerli kýlan özellik nedir? Resim tekniði açýsýndan mý cevap aramalý soruya yoksa ressamýn hayal gücünün ulaþtýðý sýnýrlarý mý göz önünde bulundurmalý? Vermek istediði mesajlara mý odaklanmalý? O’nu sanat tarihinin unutulmazlarý arasýna sokan özellik, yalnýzca garip hayalet figürlerine yönelmiþ olmasýyla açýklanabilir mi? Tarihin karanlýk dönemlerine ait çalkantýlarý bunlarýn etkisinde kalmýþ talihsiz bir ressamýn haykýrýþýyla dillendirmesi eserlerine nasýl bir derinlik katabilir? Fakat ortada bir deðer var ve iyi ki de var. Gördüðümüz, yaþadýðýmýz, hissettiðimiz þeyleri resim, müzik, yazý gibi iletiþim yöntemlerimizle ortaya koymazsak yarýnlarýmýz bugünleri nasýl tanýmlayabilir. Goya’nýn çalýþmalarýnda iki tipleme ve bunlarýn bütündeki üstlendiði rol beni en çok etkileyen özellik oldu. Lorenzo karakteri Goya’nýn bütün hayat görüþünün üzerine odaklandýðý kilit imaj. Ýkiyüzlülüðün en iðrenç özelliklerini üzerinde toplayan bir karakter. Neden olduðu yýkýmlarla birlikte kendini sorgulayan, arayýþlarý olan birisi. Gelgitleri var. Fakat ihtiraslarý her fýrsatta saðduyusuna hâkim oluyor. Yanlýþlarýný görmesine raðmen çözüm için attýðý adýmlarda kararsýz ve ýsrarcý deðil. Zeka ve bilgisini içindeki barbarlýðý kamufle etmede kullanýyor. Tutarsýzlýklarýný gizlemede bu nedenle baþarýsýz. Ýdam edildiðinde yanýnda kimse yok. Sefalet ve rezillik içinde son buluyor yaþamý. Cesedi bir kaðný arabasýna atýlmýþ, oyun oynayan çocuklar ve köpeklerin ardýna takýldýðý arabayý izleyen tek bir çift bakýþ var oda Goya’ya ait. Kaçýnýlmaz sona mý bakýyor yoksa olmasýný arzuladýðý bir olaya mý? Kadýn karakteriyle anlatmak istediði þey ne idi? Kaptýrýlan bir sevgili, sýðýnýlacak bir liman yada bir dosta yardým isteði…Yada bu kurgunun tamamen ötesinde güne ait deðerlendirmelerin resim yoluyla eleþtirisi mi? A.Akdeniz
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © Aydýn akdeniz, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |