..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Herşeye imgelem karar verir. -Pascal
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Deneme > Anılar > Haydar Köprülüoğlu




13 Ekim 2011
Ankara'nın Başkent Oluşu  
Haydar Köprülüoğlu
Ankara'nın Başkent Oluşunun 88. Yıldönümü dolayısıyla 'Gün Aşımı' kitabımdan alınmıştır. Saygılar.


:AIFD:
Ankara’nın Başkent Oluşu 88. Yıldönümü dolayısıyla.

‘Ankara’nın Başkent’ oluşu, Cumhuriyet’in ilanından 16 gün önce, 13 Ekim 1923’te gerçekleşti. Ama ilk haberi Türkiye’den önce, ‘Batı’ öğrenmişti. Mustafa Kemal’in Avusturyalı gazeteci ‘Frans Hans Lazar’a 27 Eylül 1923’de verdiği beyanat, ‘Neue Freie Presse’adlı Viyana gazetesinde yayımlanmış, bütün dünyaya, dolayısıyle Türkiye’ye haber olarak verilmiştir.

Mustafa Kemal, muhabirin bir sorusunu açıklıkla: ‘Türkiye Cumhuriyeti’nin Başkenti Ankara olacaktır’ diyerek, hem Ankara’nın başkent olmasını, hem de Cumhuriyet’in müjdesini vermişti.
Türkiye Cumhuriyeti’nin yeni yeri düşünülürken, Ekim 1923’de Dışişleri Bakanı İsmet Paşa ve 14 arkadaşı Ankara Meclisi’ne verdikleri bir önerge ile yeni Türkiye Devleti’nin karargah yerinin Ankara olmasını öneriyorlardı. O dönemin bazı milletvekilleri, Ankara yerine İstanbul’un tekrar hükümet merkezi olmasında kararlıydılar. Meclisin çoğunluğunu sağladıkları taktirde, ilk zaferlerini kazanmış olacaklardı. Sonra da Meşruti idarenin geri dönmesini sağlamak isteyeceklerdi.
Başkent tartışması bir bakıma İstanbul-Ankara çatışmasına dönüşmüştü. İstanbul gibi gelişmiş bir kenti ayırıp, tozlu bir Anadolu kasabasının Başkent yapılmasına karşı çıkan Gümüşhane Milletvekili Zeki Bey’di. Önerge üç günde meclisten geçerek ‘Genel Kurul’a geliyor ve 13 Ekim’de, birtek muhalif oy ile Ankara’nın Başkent oluşu kabul ediliyordu.
Kanunlaşan Önergenin Metni

“Lozan Antlaşması’nın eklerinden olan boşaltma protokolünün uygulanması sona ermiştir.Baştan başa yabancı işgalinden kurtulan Türkiye’nin tamlığı fiilen gerçekleşmiştir. Milletimizin en değerli mallarından İstanbulumuz, Halifeliğin “Makarrı’ (durma yeri) olan durumunu koruyacaktır. Öte yandan Türkiye Devleti'nin idare merkezi hakkında meclis tarafından karar vermenin zamanı gelmiştir. Bir Devletin merkezini tayin için esas olacak koşullar yeni Türkiye’nin başkenti olarak, Ankara şehrini seçmek gereğini emrediyor. Devlet merkezinin kurulmasına biran önce başlamak, içerideki ve dışarıdaki tereddütlere biran önce son vermek için aşağıdaki kanun maddesinin kabülünü arz ve teklif ederiz.

MADDEİ KANUNİYE- Türkiye Devleti’nin Makarrı İdaresi Ankara şehridir.

İmzalar: İsmet (Malatya), Ferit (Çorum), Zülfü (Diyarbakır), Dr.Fikret (Bilecik), Seyfi (Kütahya), Hilmi (Malatya), Mahir (Kastamonu), Rüştü (Erzurum), Saffet Ziya (Erzincan), Rahmi(Sivas), Hüseyin Necati (Bursa), Refet (Bursa), Kazım Hüsnü (Konya), Ali Rıza (İstanbul), Mehmet Kamil (Afyonkarahisar).”













Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın anılar kümesinde bulunan diğer yazıları...
Akba Kitap ve Yayınevi
Atatürk Diktatör Müydü?
27 Mayıs Harekatı

Yazarın deneme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Şiir Niçin Yazılır
Nazım Hikmet ve Soyağacı
Şair ve Şiir
Çık Git Artık Ey İklim
Gün Aşımı
Suç da İşler Güçlüsü
Yılanın Başı Küçükken Ezilmeliydi
Hak Verilmez Alınır ve Şike
Zamanın Ankara'sında Cumhuriyet Bayramı
Ankara'da Eski Ramazanlar

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Aşık Veysel ve Necip'in Öyküsü [Şiir]
Ömer Hayyam [Şiir]
Nostalji [Şiir]
Hikaye-i Osmaniye [Şiir]
Bakın Ne Diyor Eyyam [Şiir]
Volga Mahkumu [Şiir]
Gönül Ağrısı [Şiir]
Mührü Hümayun [Şiir]
Yiğidi Öldür Hakkını Yeme [Şiir]
Millete Atılan Goooool! [Şiir]


Haydar Köprülüoğlu kimdir?

İlerleyen yaşımdan dolayı kısa yol tabiriyle, konularımı daha çok nazım olarak ifade etmeye çalışıyorum.

Etkilendiği Yazarlar:
Yaşadığı çağın çarpık düzenini sergileyen yazar veya kişiler.


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Haydar Köprülüoğlu, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.