..E-posta: Þifre:
ÝzEdebiyat'a Üye Ol
Sýkça Sorulanlar
Þifrenizi mi unuttunuz?..
Olgunluða eriþmemiþ þairler ödünç alýr, olgunluða eriþenler çalar. -George Eliot
þiir
öykü
roman
deneme
eleþtiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katýlýmý
Yazar Kütüphaneleri



Þu Anda Ne Yazýyorsunuz?
Ýnternet ve Yazarlýk
Yazarlýk Kaynaklarý
Yazma Süreci
Ýlk Roman
Kitap Yayýnlatmak
Yeni Bir Dünya Düþlemek
Niçin Yazýyorum?
Yazarlar Hakkýnda Her Þey
Ben Bir Yazarým!
Þu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm baþlýklar  


 


 

 




Arama Motoru

ÝzEdebiyat > Bilimsel > Felsefe > Bayram Kaya




27 Haziran 2014
Totem Alanýn Dolgu Malzemesi Olabilme Konusu  
Bayram Kaya
Totem alan nasýl kavranmalý? Totem alan günlük dilin bilmezlik bulaþmasý gibi bir faso fisolar alaný deðildir. Atomu, nasýl kullanýyorsanýz; totem alaný da öyle kullanýyorsunuz.


:IGB:
Bir deðirmen sesi içinde veya bir motor sesi içinde vs. oluþla insan; kendi kendinin içselinde geçen bir seslenmeyi, dinlediði sesle eþleþtirir. O deðirmen sesine ya da o motor sesine; kendisi, kendi içselinde olan bir sayý yinelemesini veya bir söz yinelemesinin, eþleþtirmesini yapmadan edemezler.

Söz gelimi; ben koþu bandýmýn düzenli aralýklarla çýkardýðý, kendisini yineleyen sesleriyle; içimde bir sayýyý, bir sözü eþleþtirip; onun sesiyle uyuþan bir týný söylemesi yapýyorum. Biraz sonra ayný seslerin kendisini yineleyen akýþ sürecine baþka sayý veya baþka kelime ve kelime gruplarýyla da eþleþtirme yapýyorum. Artýk söz gruplarý bu týnýþýmla yaný týnýþýmý (ortam salýnýmýný) yapýyordular.

Yürüme bandýndaki yineleyen sesleri okuma yapabiliyorum. Bantýn yineleyen sesi içinde kaç farklý ses algýlayabiliyorsam her bir notaya farklý eþlemeler ya da ayný yinelemeyi eþleþtirmem olasý olmaktadýr.

Doðada tespit ettiðimiz 7 temel müzik sesi vardýr. Bu seslerden baðýntýlarla birçok ses bestesi yapýlýr. Güzel olan budur. Siz bu ses bestesine uygun söyleniþle söz yazarsýnýz. Sesler her bir notanýn parçalý tanecikli yapýsý içine ve üzerine eþleþir. Bir söz kümesini, heceler þeklinde notalar üzerine daðýtýp baðýntýlarsýnýz. Nota dizi baðýntýsý sizin sözlerinizi üzerine alýþla bir anlamýn etine kemiðine bürünürler.

Bu nota ahenk ve harmonisi o sözleri size sürekli tekrarlatýr. Ýkide bir dilinize getirip getirip o sözü size söyletir. O söz hiç anlamlý ve güzel olmaya bilir. Hatta aptalca bir söz dahi olabilir. Ama nota bestenin güzelliðini siz; o sözlerle algýlayýp, eþleþtirip, anlamlý kýldýðýnýz için o sözleri siz, tekrar edip durursunuz.

Yani her nota beste ne kadar güzel olursa olsun, o notalar konseptini dinlerken mutlaka içinizde bir söze, bir söz söylemine karþýlýk geliþle notalarý seslendirirsiniz. Nota sesleri ya da solfej okunuþu olan nota tanecikli boþluklu yapýsý, kendisine eþleþtirilen sözlerle de daha anlamlý ve okunur hale gelirler.

Bu anlam ve okuma sözlerle açýk açýk ifade edilir olacaðýndan; nota ve söz ortak bir senkronlunca olmanýn söyleyiþine döner. Oysa nota ses halinde oluþla içinizde size özgü bir anlamlandýrma olurken, dýþýnýzdakilerle paylaþýlamayan bir senkronlunca iken, nota içine ve nota üzerine vaki enjeksiyonuyla hepimizin bildiði türlü sözlerle olan enformasyonlarý bindirmek, bu süreci; ortak paylaþýlan bir süreç devinmesi haline getirir.

Burada çok önemli bir özelliði daha belirteceðim. Bir müzik sesine, bilinen sözleri dýþýnda onlarca baþka baþka sözleri ayný boþluk alan üzerine bindirmek çok doðal ve olasýdýr. Bir müzik güftesi ayný kalýp deðiþtirilmeden üzerine birçok deðiþik söz yazmak demek, nota parçacýklý alan zemininin içini, anlamlý olaylar zenginleþmesine çevirmemiz demek olacaktýr. Bir misket oyun havasýna, siyasi içerikli bir söz yazýp söylemeniz pek ala olasýdýr. Ve böylesi pek çok deðiþik söz yazma etkinliði yaygýn bir uygulamadýr da.

Burada þunu demek istiyorum totem alan da nota gibi salýnýmlar veren boþluklu tanecikli kesikli sürekli alan parçalarýnda oluþur. Oluþturulabilirdir. Totem alan dediðimiz sosyal öznedir. Sosyal bilinçtir. Sosyal hafýzadýr. Sosyal egodur. Sosyal güç ve sosyal otoritedir. Sosyal özne oluþla sosyal ortama hem en uzak hem en yakýn yerde duruþla oluþan; bir parçalar alan etkidir totem alan.

Bu nedenle, bestelenmiþ ayný nota baðýntýsýna; nasýl istediðimiz sözleri yazýp, o müzik bütünlüðünü daha anlamlý, daha anlaþýlýr; bambaþka davranýþ süreçlerine döndürülüyorsa; totem alanýn içine de olumlu olumsuz olan her þey atýlarak o þeyin o parça alanýn kendisi gibi devinmesi kolaylýkla saðlanýr.

Totem alan, permütasyon olamlý alandýr. Permütasyonlar alaný sentezler grubu olan kombinasyonlar kesikli sürekliliðine dönüþürler. Eðer permütasyonla, kombinasyon arasýndaki baðýntý irdelemesini belirtecek olursak, þunlarý da söylemek olasýdýr.

25.06.2014




Söyleyeceklerim var!

Bu yazýda yazanlara katýlýyor musunuz? Eklemek istediðiniz bir þey var mý? Katýlmadýðýnýz, beðenmediðiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düþündüðünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazýlarý yorumlayabilmek için üye olmalýsýnýz. Neden mi? Ýnanýyoruz ki, yüreklerini ve düþüncelerini çekinmeden okurlarýna açan yazarlarýmýz, yazýlarý hakkýnda fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloða geçebilmeliler.

Daha önceden kayýt olduysanýz, burayý týklayýn.


 


ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.

Yazarýn felsefe kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
El Bel Baal 2
Tarihsel 2
Ýrade 1
Tarihsel 1
Anlamak Gerek 71
Kurtuluþun Felsefesi (Açký 2)
Sosyal Ýliþki Toplumu Hedeflemez 2
Anlamak Gerek 43
Anlamak Gerek 70
Anlamak Gerek 55

Yazarýn bilimsel ana kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Müruru Zaman 14
Sahiplik Ýmaný 1
Hatýrlama 1
Mal mý, Ýnsan mý?
Mamon'du Belirme 1
Müruru Zaman 7
Anlamak Gerek 26
Denge ve Dengesizlik Süreçleri 24
Bað Enerjisi 1
Sistem 15

Yazarýn diðer ana kümelerde yazmýþ olduðu yazýlar...
Aslýna Yüz [Þiir]
Vah ki Vah [Þiir]
Ýsis Dersem Çýk Ereþkigal Dersem... [Þiir]
Görmez Þey [Þiir]
Tekil Tikel Tükel [Þiir]
ve Leddâllîn, Amin [Þiir]
Mavi Yare [Þiir]
Mevsimsel [Þiir]
Yýkýlýþa Direniþ Direniþe Yýkýlýþ [Þiir]
Meþrep 3 [Þiir]


Bayram Kaya kimdir?

Dünyayý yaþantýlaþan çabalar içinde duygunun önemi hiç yitmezse de, payý giderek azalmaktadýr. Sosyo toplum bazlý, genel bir açýlýmla baþlayan çalýþmalarým da; bilim felsefesi içinde olunma gayreti güdüldü. Bu nedenle yazýlarýn tarisel, sosyo toplumsal evrimli ve türlü doða bilim verileri güdülü çalýþma olmasýna gayret edildi. Genel felsefem içinde bir bilgi; ne kadar çok baðýntýsýyla söylüyorsanýz, o bilgi o kadar bilinir bilgidir.


yazardan son gelenler

 




| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk

| Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim Yapým, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr.
Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz.