..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Hata! Klavye bağlı değil. Devam etmek için F11'e basın...
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Bilimsel > Felsefe > Bayram Kaya




31 Ocak 2015
İdealize Etmek 4  
Bayram Kaya
Ömürü nasıl kavramalıyız? Olay ufku nasıl bir bağıntıdır?


:HDF:
Bir tel veya başka bir madde akışlını, teldeki gibi görünürde ergime şeklinde bağsa bağıntı yapabilirler. Özdek kuantik durumlarla kendisine efekt ve kesikli sürekli özel bağıntı durumlarını oluşmaktadır. Özdek kuantik olmakta. Bir elektriki kuantikliği hep alan, manyetik durum gibi süreçler beraberliği birbirine eşlik ediyorsa; bu durum gölge yansımadır. Gölge yansıma otomatik kesikli sürekli durumu ile firen ilişkili durumlara dönüşme olmakla; özdeğin kendi üzerine kendi efekti olmaktadır.

Efektler dönüşlülük bağıntılarsan seçme ayıklaması oluşla, bir yansımadır. Sizlere anne olanın çevreye teyze, öğretmen, müşteri, eş, dost, kardeş vs. oluşuyla efekt olan yansımalar yapar olması gibi çevre içinde dönüşlü seçme ayıklama olmaktadır. Dönüşlü olanın efekt olma basıncı zaten vardır.

Efekt (etki) basınçlar bir ve aynı şeyin birbirine eşlik eden gölge yansımasıdırlar. Yüksek enerjili özdek sel süredurum; kuantum düzeyde sentezli elektron bağ ve bağıntısıyla, yükler arası bağıntı şeklindeki gölge yansımalı durum bağıntılarını girişişle, olaylaşmalarını ortaya koyarlar. Yüksek hızlı devinim katılarda, katı olaylar zaman zemin düzleminde ergime oluşla girişen bir durumdur.

Parçacık ergimesi, yüksek hız ve zaman zemin boyutu içinde oluşuyla, kendi üzerlerindeki etkin bir elektrik ve alan yükü oluşla kendi akışlın oluşlarını taşımaktadırlar. Katılar yüksek hızlarını koruyamaz oluşla yüksek hızlı akışlınını başka etkili bağ ve bağıntılara dönüşmekle bir çeşit bozunurlar. Isı salınımı bu bozulmaların başka bir türev oluşla gölge yansımalı ürünüdürler.

Kısacası kuantik boyut içinde elektron enerji akışlı var oluş, kendi varoluşunu çeşitli kuantik var oluşun firen kayıplarını, bir çeşit depo etkili potansiyel enerji özelliğine çevirmektedirler. Potansiyel bağıntılı kuantik enerjiyi akıtma işini de kendi üzerinde ve çevresinde kuantik enerji tutumlu olmasıyla olasıdır. Bu özdeğin hacimce artışla yüzey gerilimini artırıp, bölünüp (kesikli sürekli olaylar olup) çoğalmasıdır.

Kendi üzerindeki ve kendi çevresi üzerindeki depo biçimli varoluşlarından birileri, etkin alan kazanışla; elektrik yükü olmanın da zaman zemin boyutudurlar. Elektron bu türden boyut durumların ilişkinliği içinde bu durumların özel bağıntısıdırlar. Özdek bu boyutlu kuantik depo durumla, bunların özel bağıntılı yasasıyla kesikli sürekli durum içinde girişir.

Sizin som kişi bütünlüğünüzün (özdek oluşunuzun) ana, teyze, abla, kız kardeş, öğrenci, hala, müşteri, satıcı vs. oluşunun her bir özel yasasıyla (kuralıyla) sizi ve tümel (genel) bağıntı oluşunuzu bozmadan, kesikli özel bağıntılı parça durum yasalarıyla birçok bağıntılarsandı girişimce davranır olmanıza benzer.

Her şey doğal yoldan doğal anlam ve doğal yaşantılımıyla seyretti. Sosyo toplumsa devinme içindeki akışlın olan enerji, bin bir tür tarihsel düzey düzlem belirmesi içinde girişme ve bağıntı oluşla, her bir düzlem girişme ve bağıntılarını belirler oldular. Bu türev oluştu özdeki enerjinin bir diğer akışlını da köleci var oluş üzerinde çevrim kılınıyordu. Enerji viskotesi köle üzerinde yoğun emek kullanımlı oluşla akarken, bu enerjinin bu düzlemli bağıntılı bir diğer yansıması da efendi üzerinde zevki sefa oluşla akışlın oluyordu.

Düzenin kendi öznel sınıf çıkarla baskıcı iradeli tercihiyle, bu doğal akışlın olan şeydeki dönüşlülük öznelci seçme ayıklamaya uğradı. Sınıf çıkarla özneli seçme ayıklaması yapılan şey, köleci sınıf çıkarlı ilişkileri, efendiler lehine düzenleyip; idealize edilişle tanımlandı. Sistemin tıkaçlanması, bu ana esasa göre özneli edildi.

İşte ilkten beriki enerji dönüşümlü düzlem ilişkileri organik düzlemli bir tür üzerinden sosyo-toplum düzeyli çevrim akışlı uygarlık olma düzeyine geldi. Tek bir alan yanıyla genel enerji dönüşümü, sosyo-toplum üzerinde akmaya başladı. Sosyo toplum üzerinde akan enerji; idealize edilen enerji akışlını (viskotesi); efendi köle ilişkili girişme ve giriştirilme türlerine dönüştü.

Onca depo enerjili dönüşme şekli içinde bir yol sınıf çıkarlı özneli basınçla, zorunlu kılındı. Bu haliyle idealize edildi. İdealize olan efendi-köle ilişkisiydi. Efendi köle ilişkili akan enerji (viskotesi), depo enerjiler (işçi-işveren- demokrasi, grev, lokavt, laiklik, hürriyet vs.) şeklinde oluşla çeşitli potansiyel belirmelerinin kendi kinetik enerji biçimlerine dönüştü.

Efendi-köle ilişkileri içinde, yine bir akan enerjinin potansiyel durumu olan ideoloji vardı. İdeoloji buna göre (efendi köle ilişkisine göre) manalı olan köleci anlam değerlerine kavuştu. Bu girişme zorunluğu içinde olmaktan ötürü hep işlenmiş enerjiyi, efendiye vermek kaldı. Bir enerji durumunun yansıtılması olan anlam ya da mana; insan üzerinde bu tür işlenmiş emek ürünlü enerji olmasından ötürü, akar.

İdealize etme

Durağan, katı dediğimiz düzen ve düzlem ilişkileri de bir enerji akıtış biçimi oluşuyla kıpır kıpır olduğu her halde kavranmıştır. Devinimsizlik ve devinme, ilişkin bir durum oluşla; birbirine göre bağıntılı olan devinmedirler. Birbirine referanstırlar, ilişkinliktirler-göredirler-görecedirler.

Yüksek devinimli olan; bağ enerjili çekim viskotesi yavaşlamış olan durumu, devinimsizlik gibi algılar. Bu nasıl olası olur? Diyelim saniyede elli bin kilometrelik yüksek hızla devinimli olan bir enerji paketi olsun. Ve yine saniyedeki hızı 100 km olan bir enerji durumla bağıntılansın. Yüksek hızlı olan enerji kendi hızından 100 km hıza eşit bir hızı harcayıp bağıntı enerjisi kılacaktır.

Yüksek hızın kendisi, 100 km’lik devinmesi olana göre kendi hızından harcadığı 100 km’yi bağıntı kılma ile kendi enerjiye dönüştürdüğü 100 km’lik hıza denk enerjiyi bağ enerjisine çevirici, harcamakla entropi eder. Kendinden harcadığı 100 km’lik enerjisiyle, diğer 100 km’lik girişen ilişkinliği sabit kılmış olur. 100 km’lik kayıp olan hız, durağanlık hızı gibi bir karşılaşma durum enerjisine harcanmaya yansır.

Yüksek hız, 100 km’lik öteki ilişkin hızı kendisine referans değeri etmekle; kendi hızını fren ilişkisinden ötürü 49 900 km’ye düşürür. Böylece bu iki girişmenin bağıntı hızın belirlenim yasası 49 900 km’lik bu değer olur. Buradaki bağ enerjisinin eş deyişle sürtünme; zıtlık olan, firen ilişkisinin belirleyiciliği de gözden ırak tutulmamalıdır.

Viskotesi ağdalaşmış devinimler, sıfır devinim gibi baz alınırlar. Dikkat edin durağanlıkta bir enerji depo boyutu düzlemidir. Bu nedenle durağanlık diğer bir hızlı devinmeye skala ve akış olur. Böylece bizim algı ve düşüncemiz oluşur. Mana ve anlam etmenin bu skaladan öte hiç bir anlamı yoktur.

Emek yoğunluklu çalışmanın getirisindeki zenginliğin elde edilme biçimi, sisteme ana mekân oluşuyla sistemin durağanı olmasına referans alındığında; kölelik bu fataliteci değişmezliğe bir anlam ilişkisidir.

Enişteniz ablanıza göre bir bağ ve anlam ilişkisidir. Enişteniz ablanız var kaldığı sürece eniştenizdir. Eniştenin enişteliği, eniştelik özelliğinden değildir. Enişteniz olay ufkuna göre enişteleriniz olacaktır. Başkaca hiçbir eniştelik ruhu yoktur. Yani köleci değerler sistemi, saltık değil. Tüm evrenin değerler sistemi değildir.

Sadece köleci referansa göre değerler sistemidir. Sosyo toplumsa emeğin bir miktarı köleci referansa göre durağan edilip köleci bağ enerjisine harcanmakla, bu bağ enerjisi kaybı bu köleci sistemi çevrim yapmaktadır. Köleci sistem oldukça, köleci değerler sistemi bir değerler sistemidir. Kölecilik olay ufku ortadan kalkınca, köleci değerler siteminden ve köleci iman ve inançtı mana ilişkisinden eser kalmaz.

Devinmesiz sistemler (yavaşlamış devinimli sistemler) hızlı devinmeli sistemlerin olay yüzeyleri oluşla belirlenmelerine fon olurlar. Sizin hızınız geriye kalan 49 900 km’lik akan enerjiyle durağan olanı; yani 100 km olanı, geçmeli ki; olay ve olgular ortaya konabilsindi.

Bu düzlemde olay ve olgular 100 km’lik durağan hıza göre belirlenir. Olay ömrünüz 449 tane 100 km’lik olay hızdır. Siz bu olay içinde ne kadar kesikli sürekli olaylaşmalar sıkıştırırsanız olay ufkunuz hacimce gelişir ve ömrünüz yüzey gerilimiyle olan mücadeleden ötürü uzar.

449 tane yüz km’lik olay ufku süreçleri yerine 2 km’lik 24950 tane olay ufku süreçleri yaşamakla ömrünüz daha da uzar. Ömür (miat), referans hızdan daha hızlı olmadan; ortaya çıkmaz. Bu da o referans içindeki durumun, o referansa göre daha hızlı olaylar kesikli sürekli parça durumuna dönüşür olmasıyla olasıdır. Sizin enerji konumlu durumunuz, ilişkin kılınan durağan konumlu enerji durumunu kesikli sürekli parça olaylarla geçmeli ki akış belirip, akış zamana dönüşebilsin.

Her gün pencereden baktığınız çevre, ilke oluşla sizin hızlı devinmenize karşın aynı ve değişmeyen çevredirler. Binalarıyla, sokağıyla, ağacıyla, çöp bidonuyla vs. hep aynı çevredir. Oysa sizden sonraki zamanda bu çevre çok değişmiş olan bir çevredir. İşte biz buna değişirken değişmemezlik diyoruz. Yani devingen iken devingen olmayan sabite referans, ilişkinlikti görece bağıntı durum boyut diyoruz.

Sürecek



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın felsefe kümesinde bulunan diğer yazıları...
El Bel Baal 2
Tarihsel 2
İrade 1
Tarihsel 1
Anlamak Gerek 71
Kurtuluşun Felsefesi (Açkı 2)
Sosyal İlişki Toplumu Hedeflemez 2
Anlamak Gerek 43
Anlamak Gerek 70
Anlamak Gerek 55

Yazarın bilimsel ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Müruru Zaman 14
Sahiplik İmanı 1
Hatırlama 1
Mal mı, İnsan mı?
Mamon'du Belirme 1
Müruru Zaman 7
Denge ve Dengesizlik Süreçleri 24
Anlamak Gerek 26
Bağ Enerjisi 1
Sistem 15

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Aslına Yüz [Şiir]
Vah ki Vah [Şiir]
İsis Dersem Çık Ereşkigal Dersem... [Şiir]
Görmez Şey [Şiir]
Tekil Tikel Tükel [Şiir]
ve Leddâllîn, Amin [Şiir]
Mavi Yare [Şiir]
Mevsimsel [Şiir]
Yıkılışa Direniş Direnişe Yıkılış [Şiir]
Meşrep 3 [Şiir]


Bayram Kaya kimdir?

Dünyayı yaşantılaşan çabalar içinde duygunun önemi hiç yitmezse de, payı giderek azalmaktadır. Sosyo toplum bazlı, genel bir açılımla başlayan çalışmalarım da; bilim felsefesi içinde olunma gayreti güdüldü. Bu nedenle yazıların tarisel, sosyo toplumsal evrimli ve türlü doğa bilim verileri güdülü çalışma olmasına gayret edildi. Genel felsefem içinde bir bilgi; ne kadar çok bağıntısıyla söylüyorsanız, o bilgi o kadar bilinir bilgidir.


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.