..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Bildiğim tek şey, ben bir Marksist değilim. -Karl Marx
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Bilimsel > Felsefe > Bayram Kaya




14 Kasım 2015
Özneli Oluşmanın Kimi Süreçleri 3  
Bayram Kaya
Devam eden yazı.


:IHC:
Doğada genel bir enerji akışı vardı. Genel enerji akışı görece kesikli sürekli sistemler üzerinde türlü türlü düzenli özel bağıntılı enerji akışı oluyorlardı. Bu özel bağıntılı, enerji akışla düzenlenirdi sistemi oluşlardan birisi de; bizdik.

İçimizdeki bu özel bağıntılı kesikli sürekli oluşun kodlanması, bencillik ve bencil oluşun öznel bilinciydi. Korteks bu bilinçten çok sonraki bir bilinç düzeyidir. Bencil bilinç, dıştaki genel oluş akışı içinde seçme ayıklaması yapılmış olan yalıtmalardan oluşmuştu.

Bencil oluş bilinci; birinci taşıyıcı dalga oluşla, çevreden üzerimize doğru olan telkini veya tesiri ya da etkisini üzerimizde oluşuydu. Sosyal alan da, benin dışındaki kişilerin, kişisi davranışları içinde; bencil oluş bilincimizle kesişim yapar noktalarına göre sosyal alanın seçme ayıklamasını yaptıran girişmeydi.

Yani taşıyıcı dalganın baskı ve basınç etkileri içinde yapılan seçme ayıklamalar, kişi bencilliğini ve kişi bilincini oluşurken: kişilerdeki bencillikler de, kişiler arası bencilliklerle kesişip, ana isteklerinin oluştuğu ortak kümeye de, sosyal alan deniyordu. Ve meşru sosyal alan devinmesiydi. Sosyal alan ortak istekleri güdümleyişle sağlatmanın alanıdır.

Kişisi olan, bencildi bilinçle tutum olan içteki korunan yalıtım birinci yalıtılan alandı. Kişi ve kişiler arası girişmeyle ortaya konan dıştaki ikinci bir yalıtmanın, seçme ayıklama olması da sosyal alanın etkisini oluşmaydı. Sosyal alan, doğal veya evrensel genelliğe göre 2. Bir totemi özel yalıtım yapmanın alnıydı.

Dıştan kişiler arası sosyal alan içinde yapılan 2. yalıtım; kişisi benci, ortak özellik olanlardan seçilmişti. 2. Yalıtımın içerikleri, kişiler arası yardımlaşmayla ortak sağlanmaydı. Bunun gerçekleşmesi için ortak kesişim kümesini oluşan enerji sirkülasyonlarından, enerji düzenli; tabu-yasaları ortaya konuldu.

Böylece, ortaya konan tabu yasalı sosyal bencillik ve sosyal bilincin; tüzeli oluşu inşa ediliyordu. Açlık; türlü enerji akışlı bir enerji sağlama oluşuyla; doğal akıştan yalıtımlı, bencil bilincin kişilere bir etkisiydi. Yani açlık, ana taşıyıcı dalga içindeki yalıtılmalardan birisidir.

Açlığın telkini, kişiyi; dıştaki doğal oluşumlar üzerine bir tutumla kılar. Bu tutumlatma, genel oluşla dışta sağlama olmanın tutumlanmasıdır. Kişi, kişiler karşılaşması; bu doğal oluşumlar üzerine tutumlaşma nedeniyle karşılaşıp girişir ve bu girişmenin birçok yansımaları elde edilir.

Açlık etkili uyarım, dışta kişi-kişi girişmelerini yansıtır. Bu yansıma içindeki ortak uyarılardan sağlanma olanlar, sosyal yalıtım içine sosyal korunum yassı oluşla seçme ayıklama edilirler. Bu sosyal alanlı seçme ayıklama olanlar; sosyal alan içinde, sosyal alan tarafından hem yalıtılırlar, hem sentezlenirler hem de sosyal alan akışıyla taşınırlar. İşte sosyal alan, sosyal oluşla ikinci bir dinamik taşıyıcı dalgayı oluşturmaktır. Bu taşıyıcı dalga bencil oluşa göreyse de, keyfi kişi hoşlanmasına göre değildir. Sosyal oluş bilinci, kişinin dışında ve kişi hoşlanmalı tekil bilinçten bağımsız oluştur.

Anlaşıldığı gibi kişinin kendisi dışında ve kişinin bilincinden bağımsız oluşla iki temel taşıyıcı inşa dalgası vardır. Bunlardan birincisi dinamik doğal akışın inşacı taşıyıcı dalga olmasıdır. Diğeri de yine dinamik sosyal akışın birinciden sonra kinci bir taşıyıcı dalga olmasıdır.

İnşacı iki temel alanın etkisi, aynı kaynaktan iki farklı yansıtılmalarıyla ortaya konulur. Dıştaki genel enerji akışlı süreç, önce kişiler içinde parçalı akış edilir. Buna ben oluş diyorduk. Sonra da genel enerji akışını kişilerin; kişilerle kendi arasında parçalı süreç edinmelerinin adımı gelir. Parçalı akış edilen şey o özel sistem içinde, sistemin korunum yasa bilinci oluşla ortaya çıkan bir enerji düzenlenim ilkesidir.

Kişilerin içinde yalıtılmakla kesikli sürekli yapılanlardan birisi açlık; bir diğerleri cinsellik, bir başkası da kendisini büyütme (çoğalma) oluştur. Yani korunan şey kesikli olurken var kalır. Sürekli olurken var kalamaz. Hem var kalmanın, hem var kalamamanın biçimlenmesi olmakla; korunma, güvende olma, kendisini algılama vs. türü süreçler; özel sosyal tutumlu tabu ve yasalarla, ana taşıyıcı dalga üzerine modüle edilirler. Böylece parçalı sürekli olanların yapı içindeki kendi akışları yaptırılır.

Dikkat edilirse totemi anlama içinde düzenletil yasaları edilenler, ana taşıyıcı içinde parçalı oluşla özel yalıtımı yapılan neden sellere uygun olmak zorundadırlar. Kişisi tutum olan özne nesnel belirimle istek ve davranışların tümü, kişiyle birlikte sosyal alan içinde vardırlar. Sosyal alan bunların tümünü değil de zorunlu olanını ve kesişim kümesi içinde olanlarına akış yaptırır. Akış olanlarla, kişide olup ta sosyal alan içinde akış olmayanların seçme ayıklamayla engellenmesi kişide bir çatışmayı oluşur ve akış olanla engellenenleri kişilerde bir anlam kopukluğu yapmaktadırlar.

Anlam kopukluğuyla beraber lineer akışta oluşan kırılmalar; totemi özel yalıtım içinde (sosyal alan içinde) nedenli kırılma olmakla birlikte; bu kırılmanın akış yapamayıp ta yığılma yapmasının basıncı, kişilere totemi mana anlamasını vermektedir.

Şöyle ki; kişinin çevrede açlığını gidermesi temel bir hoşlanmadır. Kişinin açlığını gideren şeyi öncelikle pay etmemesi de doğada ve bencillikten ötürü önceden beri yatkınlık oluşla temel hoşlanmadır.

Sosyal alan içinde kişinin açlığını gideren şeyi bulması, temel hoşlanmaya uygundur. Ancak yiyeceği bulması ile açlığını gidermesi hemen gerçekleşmez. Kişinin totemi mana anlaması gereği o yiyeceği ait eşlerinin olduğu alanın içine getirmesi gerekmektedir. Totemin ortaklaştıran etkisi nedenle, kişinin bulduğu şeyle açlığını gidermesi arasına ortaklaşma yapacak olmaktan dolayı bir gecikme girer.

İşte kişinin bulduğuyla hemen doyması yerine, bulduğunu grubuyla paylaşması için edimseli olması kişinin açlığı gidermede gecikme yapmasıdır. Bu gecikme engellenme ve düz gidişte kırılma oluştur.




Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın felsefe kümesinde bulunan diğer yazıları...
El Bel Baal 2
Tarihsel 2
İrade 1
Tarihsel 1
Anlamak Gerek 71
Kurtuluşun Felsefesi (Açkı 2)
Sosyal İlişki Toplumu Hedeflemez 2
Anlamak Gerek 43
Anlamak Gerek 70
Anlamak Gerek 55

Yazarın bilimsel ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Müruru Zaman 14
Sahiplik İmanı 1
Hatırlama 1
Mal mı, İnsan mı?
Mamon'du Belirme 1
Müruru Zaman 7
Denge ve Dengesizlik Süreçleri 24
Anlamak Gerek 26
Bağ Enerjisi 1
Sistem 15

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Aslına Yüz [Şiir]
Vah ki Vah [Şiir]
İsis Dersem Çık Ereşkigal Dersem... [Şiir]
Görmez Şey [Şiir]
Tekil Tikel Tükel [Şiir]
ve Leddâllîn, Amin [Şiir]
Mavi Yare [Şiir]
Mevsimsel [Şiir]
Yıkılışa Direniş Direnişe Yıkılış [Şiir]
Meşrep 3 [Şiir]


Bayram Kaya kimdir?

Dünyayı yaşantılaşan çabalar içinde duygunun önemi hiç yitmezse de, payı giderek azalmaktadır. Sosyo toplum bazlı, genel bir açılımla başlayan çalışmalarım da; bilim felsefesi içinde olunma gayreti güdüldü. Bu nedenle yazıların tarisel, sosyo toplumsal evrimli ve türlü doğa bilim verileri güdülü çalışma olmasına gayret edildi. Genel felsefem içinde bir bilgi; ne kadar çok bağıntısıyla söylüyorsanız, o bilgi o kadar bilinir bilgidir.


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.