..E-posta: Þifre:
ÝzEdebiyat'a Üye Ol
Sýkça Sorulanlar
Þifrenizi mi unuttunuz?..
"Ýnsanlarýn bazen neye güldüklerini anlamak güçtür." -Dostoyevski
þiir
öykü
roman
deneme
eleþtiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katýlýmý
Yazar Kütüphaneleri



Þu Anda Ne Yazýyorsunuz?
Ýnternet ve Yazarlýk
Yazarlýk Kaynaklarý
Yazma Süreci
Ýlk Roman
Kitap Yayýnlatmak
Yeni Bir Dünya Düþlemek
Niçin Yazýyorum?
Yazarlar Hakkýnda Her Þey
Ben Bir Yazarým!
Þu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm baþlýklar  


 


 

 




Arama Motoru

ÝzEdebiyat > Bilimsel > Felsefe > Bayram Kaya




17 Kasým 2015
Totemi Alan 1  
Bayram Kaya
Bencillik nereden parçalý süreç edilmiþti? Sosyal oluþ nereden parçalý ortak kesiþimli alandý? Totem alan neden sonra ve ne üzerine bir inþaydý?


:AJHF:
Ýçinde olunan çevre kiþilere saðlatma oluþuyla, kiþilerin eðimletir olmasý vardý. Bu eðim oluþlar, bencilliðe denk gelen baðýntýlar yönünde olmakla bu böyleydi. Bu eðiþ etme oluþun yanýnda dýþ çevrenin kiþilerde uyandýrdýðý kiþiye raðmen olan, kiþiyi yok eden baský ve basýncý da vardý.

Bu baský ve basýnçlar kiþide; kiþinin o þeye hoþlanma, haz ve sevinç duygusuyla yönelimli olmasý kadar, kiþinin kaçýnma, sakýnma, korunma, kaygý, elem gibi tehdit oluþan ikisek duygularýn da kaynaðýydý. Kiþiler dýþ çevrenin etkisini bencil bilinç olmakla, parçalý iliþkiler baðlamýnda yalýtmýþtý.

Bu yalýtma içinde kiþi; tehditten korunma gibi dýþ çevreyle çeliþen; çevreye yönelme gibi dýþ çevreyle kimi yönden kesiþip birleþen; kendilik eðimli olucu minimum baský ve basýnç alaný yansýtmalarýna sahipti.

Kiþi hem yansýyan hem yansýtan olmakla tekildir. Bu aþamayla yansýyan ve yansýtan ayný þeydir. Ama kiþi dýþ alanýn yansýma etkisi altýnda olmakla, dýþtaki bu yansýma etkiyi kendisine göre ve dýþa göre yansýtmakla da çoðuldur. Bu durumda da yansýyanla yansýtýlan ayný þey deðildir.

Dýþta kendi belirim içinde elma dýþýn yansýmasý olmakla (insan için deðil) yansýmýþtý. Elmanýn dýþta yansýmasýyla kiþinin "elmayý yeme isteðini yansýtmasý" ayný þey deðildi. Kiþi çevreden yalýttýðý minimum (en az dýþ dünya þartlarý olan) bir iç çevreyle, dýþtaki elmaya yönelir. Dýþtaki elma minimum edilen özümüzle benzer özelliklere sahip olmakla bize çekicidir.

Kiþimiz de en az dýþ çevre kurallý yalýtým olmakla, kendi benzerlikleriyle dýþ çevre üzerine yansýr ve bu yansýmasýný yeniden yansýtýr. Kiþinin bu yansýma ve yansýtmasý ikisekti. Bu yansýma ve yansýtmalardan birisi de kiþinin kendi dýþýnda kiþilerle olan bað iliþkisiydi. Ki bu yansýma ve yansýtmanýn geliþmiþ þekline de, totemi sosyal oluþma diyorduk.

Kiþilerdeki duygu belirenle olan ikilsek yansýma ve yansýtmalar kiþilerin dýþtaki baþka kiþilerle ortak kesiþenle (kesimli) seçme ayýklamalarýna da konu olmaktadýr. Yaptýðý bu yansýtma kendi gibi kiþiler üzerindeki ortak minimum çevre alanýn etkilerini (alan etkisi), kiþi-kiþiler arasýna bað iliþkisi oluþla da yansýtabilmekti.

Kiþi korunmalý, kiþi güdenle ve kiþi duygulu bu yönelim, kiþi-kiþiler arasý seçme ayýklamalý bað iliþkilerine dönüþmekle sosyal duygulu, sosyal alan iliþkilerini oluþtu. Sosyal duygulu, sosyal alan iliþkileri; sosyal birlikler düzlemiyle grup totem alanýný ortaya koydu.

Böylece dýþ çevrenin alaný içinde, önce kiþiye göre sonra da kiþilere göre oluþla yalýtýlan alan; kiþiler arasý bað oldu. Her fark ediþin size bir yüklemi; yani yeni bir baský ve basýnç etkili yansýmalarý vardýr.

Kiþi-kiþiler arasý bað iliþkisi size, "sosyal iliþki oluþla baský ve basýnç yaptý". Bu baský etki, sizin dýþýnýzda size yaptýran etki alandý. Dýþtan sosyal otoriteydi. Yaptýran olan sosyal alan; "sosyal bilinç" ve "sosyal birlikti bencillik", sosyal otorite vs. oluþuyla "totemi anlama"; "sosyal basýnç" olmanýn, bir alan etkisiydi.

"Totemi anlamalar", "sosyal basýncýn somutluðu uhdesindekileri"; kiþiler üzerinde, kiþiler anlamalý parçalý olay ufku haline getirdiler.

Yine böylece kiþiler eðilimli ortak kesiþimle toplaç olan grup ortak duygusu, kiþiler üzerine ve kiþiler üzerinde yansýtýlabilmiþti. Hem de sosyal grup somutluðu, totemi anlama oluþla yansýtýlýp soyutlanmýþtý.

Totemi anlama; sosyal grup alaný içindeki senkronlanmanýn tek tek kiþi istemi oluþtan çýkýþýnýn, dile getirilme þekliydi. Bencillik kýlýktan kýlýða giriyordu. Bencillik bin bir surattý. Totem bencillikten olmuþtu ve bencilliði sosyalleþtiriyordu.

Bu inþacý temel, totem yasadan birisidir. Dýþtaki bir etki; özneler dünyasýna yansýrken önceki oluþmalar envanteri içinde kendisine uygun zaman zemin devinmesi olacak malzeme alaný bulamazsa; yeni bir malzeme alan devinmesini oluþur. Ýhtiyaç alan ve alanlanma yaratýr. Alan etkisinde kalan yüklenmiþlik; alanlanýþ boþluk devinmeli yer zaman zemin inþasýydý.

Totem tutumu, ilk bencildi sosyal seçki olan seçme ayýklama üzerine inþalarsa olan yansýmalar olmakla, genelde yeni olan etkiler daha önceki ilgili ya da benzer oluþmalarýn içinde kendisini konumlarlar.

Sosyal alan olmasa totemi alan da olmazdý. Bencillik (çekme itme) olmasa, sosyal alan olamazdý. Totem, sosyal alan üzerine; sosyal alan da, bencillik üzerine inþa özellik yansýtmasýydý.

Ýttifaký düzlemin inanç ve imaný da totem alaný kullandý. Ýttifakýn inanç ve imaný, totem alanýn bu türden seçki devinmesi üzerine, kendisinin inþasýný oluþtu. Bu oluþmalar süreci içinde önceki sunulardan kimisi baskýlanýyor olmakla. Baskýlananlar da gerektiðinde aktive oluyordu.

Kimi baskýlananlar, bir aný oluþla sanki ebediyen böyle olacakmýþ gibi suskunlaþýyordu. Kimi ön envanterler, yeni inþa unsurlarýna dönüþtürülüyordu. Kimileri yeni inþada kullanýmlarýyla da yeni inþanýn parçasý haline gelmekle sürece yeni katýlanlarýn baðýntýlar iþlerlikleriyle, yola devam ediyordu.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazýda yazanlara katýlýyor musunuz? Eklemek istediðiniz bir þey var mý? Katýlmadýðýnýz, beðenmediðiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düþündüðünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazýlarý yorumlayabilmek için üye olmalýsýnýz. Neden mi? Ýnanýyoruz ki, yüreklerini ve düþüncelerini çekinmeden okurlarýna açan yazarlarýmýz, yazýlarý hakkýnda fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloða geçebilmeliler.

Daha önceden kayýt olduysanýz, burayý týklayýn.


 


ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.

Yazarýn felsefe kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
El Bel Baal 2
Tarihsel 2
Ýrade 1
Tarihsel 1
Anlamak Gerek 71
Kurtuluþun Felsefesi (Açký 2)
Sosyal Ýliþki Toplumu Hedeflemez 2
Anlamak Gerek 43
Anlamak Gerek 70
Anlamak Gerek 55

Yazarýn bilimsel ana kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Müruru Zaman 14
Sahiplik Ýmaný 1
Hatýrlama 1
Mal mý, Ýnsan mý?
Mamon'du Belirme 1
Müruru Zaman 7
Denge ve Dengesizlik Süreçleri 24
Anlamak Gerek 26
Bað Enerjisi 1
Sistem 15

Yazarýn diðer ana kümelerde yazmýþ olduðu yazýlar...
Aslýna Yüz [Þiir]
Vah ki Vah [Þiir]
Ýsis Dersem Çýk Ereþkigal Dersem... [Þiir]
Görmez Þey [Þiir]
Tekil Tikel Tükel [Þiir]
ve Leddâllîn, Amin [Þiir]
Mavi Yare [Þiir]
Mevsimsel [Þiir]
Yýkýlýþa Direniþ Direniþe Yýkýlýþ [Þiir]
Meþrep 3 [Þiir]


Bayram Kaya kimdir?

Dünyayý yaþantýlaþan çabalar içinde duygunun önemi hiç yitmezse de, payý giderek azalmaktadýr. Sosyo toplum bazlý, genel bir açýlýmla baþlayan çalýþmalarým da; bilim felsefesi içinde olunma gayreti güdüldü. Bu nedenle yazýlarýn tarisel, sosyo toplumsal evrimli ve türlü doða bilim verileri güdülü çalýþma olmasýna gayret edildi. Genel felsefem içinde bir bilgi; ne kadar çok baðýntýsýyla söylüyorsanýz, o bilgi o kadar bilinir bilgidir.


yazardan son gelenler

 




| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk

| Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim Yapým, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr.
Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz.