..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Bütün sanatlarda insanı şaşırtan bir yan vardır. -Alain
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Bilimsel > Felsefe > Bayram Kaya




10 Şubat 2016
Zorunluluk 1  
Bayram Kaya
Sosyo toplumsa yapılar, organik yapılar ve inorganik yapılar, türdeş durumlardan ayrıtüreşlikoluşlara;oradan da yeniden türdeş oluşlarıyla homojenliğin heterojenliğe dönüştüğü bir çok farklı düzey düzlem ilişkilerine dönmektedir. Bu homojen, heterojen oluşlar; bir alan etkisi olmakla farklı faz geçişli derişimleriyle kaosu ve düzeni ele vermektedir.


:GFG:
Ortam girişmesi kendine özgü kendi çevrimini yapar. Deniz ortamı içinde denizin size; kendisine göre kesikli sürekli olan bir çevrim ve çevrimleri vardır. Kara sal ortamda; dağın, ovanın farklı bir çevrimi var. Hava ve uzay içinde olmanın kendisine özgü oluşla size; daha farklı birer çevrimleri, çevrim alan etkili giriştirmesi vardır. Siz de bunun üzerine buna bağlı oluşla kendi öznel girişmeleri inşa edersiniz.

Dağ ortamı kesikli sürekli iniş çıkış ve kuşak hareketlerinden oluşuyla; kuşak hareketi hariç genellikle eğim çevrimli hareketlerdir. Dağ, bu iniş çıkışla sizi eğimler. Dağ bu iniş çıkışla sizi bir alan etkisi içinde davranmaya zorunlu eder.

Dağ bu iniş çıkışların kesikli sürekli olduğu bir alan etkisidir. Dağ ortamı içindeki insan algısı bu iniş çıkışlardan oluşan eğim hareketleri içindeki algıya duyarlıklı oluşla tüm süreçleri bu eğim hareketli davranışlarla kavrayacaktır. Çünkü ne yapacaksa her şeyi iniş çikış eğimli alan üzerine bindirişle inşa ve modüle edecektir.

Dağ ortamında yaşayan kişimiz algı ve yaşantı aşmasını hep eğim hareketli davranışların, duygusu içinde yaşamsal edecektir. Onun doğrusu bu iniş çıkışlı eğim alan, olacaktır. Bunu böyle olmasını kimse size söylemiyordu. Dağın şekli ve konumu; sizin girişmeniz ile davranış ve algılarınızın nasıl biçimlenip; nasıl eğimle, ne tür alan çevrimini kazanacağını belirlemektedir.

Bu tür çevrimlerle bir öğrenme, eğim alanlı davranışlar içinde daha hızlı ve daha çabuk kavrayacaktır. Hep eğimlerden oluşan çevrim alanı yatkınlaşmalar monotonluğu kişisine, düz ortamda acemilikler verebilecektir. Aynı şeyi düz ortam içindeki çevrimle yatkınlaşanlar da, dağlık alanda; dağlılara göre yaya kalacaklardır. Bunlar dağdakilerin düzdekilere; düz alandakilerin dağdaki alana direncidirler.

Kendisi dışındaki kişilerle mana ortamlı ilk girişme, totemi girişmelerdir. Bu nedenle totemi ortam kendisine özgü çevrimi olan manada anlama olmakla, ilk çevrimli ortamdır. Kendisine özgü çevrimli olmanın özelliklerini ve alan kazanımı olan çevrim yatkınlıklarını taşırlar.

İki totem alan kendi içinde türdeşken, birbirine göre heterojendirler. Bu ayrı heterojenlik zıtlıkları ve dirençleri ele verir. Bunlar türdeşlerin dıştan heterojen liğidirler.

Çevrimli alan etkimeli diğer ortamlar da, ittifakı dönemle; köleci sistem olan iki dönemin günümüze gelen çevrimlerdi eğimle alan etkili oluşularıdır.

Suyun dağda ya da eğim veren alanlar içinde kimi yerde çağlayan yapıp akması; suyun bir alan ivmesi kazanmış çevrimler içindeki yatkınlığıyla beraber; suyun ovada yığılarak yavaş ve durgun akması da yine alan kazanımcı bir çevrimler yatkınlığının ortama dek çevrim eğ imlemesidirler.

Totem alanda bu kabil bir ortan eğim eşmesi olan çevrimli alandır. Ortam girişmeli çevrim bu alanın öznel algısı olmakla mana anlamasıdır. Ortam girişmeli çevrimler artan-azalan (çoklayan-eksilten) ve terk edilen-kazanılanları olmakla kendi süreçlerinin kesikli sürekliliğini verirler.

Totem dönem: sürü döneme göre nüfusu ve heterojen salınımı azalan bir yapıdır. Ve sürü edinimle yansıma olan edimseli kültürlerini, terk etmedir. Totem dönem giderek ayrıtürdenliği bir türdeşlik kılıcı yalıtma ile ayrıtürdenlikten homojen yapıyı kazanmanın çevrimi olmakla ilk kez mana edinmeli çevrimle olmanın bir kazanımıdır.

Totem alanlı çevrimiçinde el becerilerini geliştirmek ve çeşitlendirmek; kendi mana düşünmelerini çeşitlendirip bunu grup bilinci yapmayı ve bir tek totem mesleği edinmeyi, mana alanlı çevrim içinde kendisini çoklamasıdır.

Totem çevrimli alan, sürü döneme göre ortam düzensizliklerini hayli azaltmıştır. Sürü dönemdeki güçle yöneten çok başlılık, grup yönetimi oluşla bir türden olmuştur. Hepsinin üzerine ortaklaştıran mana anlaması oturmuştur.

Özel ve özgün yapılar içindeki tüm saçılımlar bu mana anlayışına göre olmak zorunda oluşuyla; rengi ruhsarını “ortaklaştıranın mana anlayışında” alırlar. Totem alanlı çevrim; grup içi ortaklaştırmasının kesikli sürekli yapıldığı aşamalarla olan çevrimdir.

İttifakı ortamlı alan eğimi; başta yalıtımlı olan bir türdenliği, temasçı katılım olan ayrıtürden oluşların girişendi çevrimlerle sentezin birliğini yapmıştır. Bu nedenle ittifakı yapı girişmesi, en az iki ayrı türden kendi içlerinde homojen; birbirine karşı heterojen olan yapıların kendine özgü farklı salınımdak faz ve frekans geçişlerini modüle ederek; ilk kes ayrı türden oluşan sürecin tevhidi giriştirmesine başlamıştır. Böylece ayrı türden oluşun birliği olan TEVHİT vurgusu, çok anlamlı bir damga yiyişin mana etkisi oldu.

İttifakı heterojenlik sürü heterojen ligi değildir. Sürü heterojen ligi içinde de totemi mana homojenliği yoktur. Yani, ittifakı heterojenlik; köprünün altında çok suların aktığı bir düzey düzlem oluşların alan heterojen ligidir.

İttifaklar farklı totemi mana sentezli bir heterojenliktirler. İttifakı heterojenlik, heterojenlik içeren çevrimle o düzey ve düzlem oluşla bir homojenliktir. Ve ittifakı heterojen homojenlik, sürü dönemle kendi arasına totem dönemin zaman mekân devinmesini alan manadı ve işleyiş farklılaşmasıdır.

Köleci dönem, kendisinden öncesinin ortaklaştıran heterojen homojenliğini, özel mülkiyetçi ve köleci ilişkilerle ayrıştırdı. Bu ayrışma ortam salınımını ve salınımın şiddetini, düzensizliği bir kat daha artıran heterojen lige götürdü. Bu heterojenliğe geçiş derişimi sınıfsallıktı ve sınıflar arası çatışmaydı. Köleci mana içinde alan kazanan süreç yapıyı uzlaşmaz denli heterojen yaptı. Sınıflar arası tevhit çıkmıştı.

Köleci sınıf çatışması içinde birinin ahlakı çalışmaydı. Diğerinin ahlakı diğerini çalıştırma olan çalışmaydı. Birinin ahlakı muktedir olma, diğerinin ahlakı bu muktedirliklere boyun eğmeydi. Birinin ahlakı mal mülk sahibi olmaydı diğerinin ahlakı buna tevekküldü. Birinin ahlakı mülkü elinde tutma olan adaleti, mülke temel yapmaktı; diğerinin ahlakı bu adalete göre davranmak, demokrasi geliştirme vs.ydi

Köleci yapı kendi nicelimle, kendi salınımıyla kesikli sürekli olup salınımı zaman mekan oluşla büyüttü, Salınımı giderek yeryüzü ve imparatorluklar yaptı. Bunun ilk yol adımları site ve şehirlerle bunların birliği olan sentez devletlerdi. Giderek günümüz metropollerini ortaya çıkarmanın heterojenliği içinde bir homojenlikti.

Bu heterojenliğin içinde çok farklı bilgiye ve cehalete sahip olmayla arada uçurum olan gelir elde etmeli dayanışma tevhitlerinin bir arada olamayıp metropollerde kaçtığı yeni bir homojen oluşlar öbeği içinde yalıtımlı çok farklı düzey düzlem ilişkili yeni sürecine parçalanmaktadır.

Bilginin, kültürün, yığınsal cehaletin, muktedirliklerin çok farklı ve büyük oranda ayrışmasını; köleci dönemden beri bir arada tutmayı kotaran köleci iman birliği de, şimdiki süreci koruyamamaktadır. Köleci sürecin kazanımları, köleci oluşla bir arada olmayı aşmıştı.

İşsizlikler boy gösterip, yapay zekâ ve androitler büyük oranda insan odaklı emeğin yerine geçmişti. Yüz yıllardan beri seyreden cehalet, ektiğini bulmuştu. Mekik kapsülünü bırakmaktadır.

Nasıl totemi mana anlaması sürü dönemi terk ettiyse; nasıl ittifakı dönem totemi dönemi terk ettiyse; nasıl köleci dönem ittifakı dönemi terk ettiyse; yeni dönem de, köleci kapitalist dönemi terk etmekle; kapitalist heterojenlik içinde seçilimle yeni bir homojeni mana anlaması ortaya çıkarmak zorundaydı.

10.02.2016




Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın felsefe kümesinde bulunan diğer yazıları...
El Bel Baal 2
Tarihsel 2
İrade 1
Tarihsel 1
Anlamak Gerek 71
Kurtuluşun Felsefesi (Açkı 2)
Sosyal İlişki Toplumu Hedeflemez 2
Anlamak Gerek 43
Anlamak Gerek 70
Anlamak Gerek 55

Yazarın bilimsel ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Müruru Zaman 14
Sahiplik İmanı 1
Hatırlama 1
Mal mı, İnsan mı?
Mamon'du Belirme 1
Müruru Zaman 7
Denge ve Dengesizlik Süreçleri 24
Anlamak Gerek 26
Bağ Enerjisi 1
Sistem 15

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Aslına Yüz [Şiir]
Vah ki Vah [Şiir]
İsis Dersem Çık Ereşkigal Dersem... [Şiir]
Görmez Şey [Şiir]
Tekil Tikel Tükel [Şiir]
ve Leddâllîn, Amin [Şiir]
Mavi Yare [Şiir]
Mevsimsel [Şiir]
Yıkılışa Direniş Direnişe Yıkılış [Şiir]
Meşrep 3 [Şiir]


Bayram Kaya kimdir?

Dünyayı yaşantılaşan çabalar içinde duygunun önemi hiç yitmezse de, payı giderek azalmaktadır. Sosyo toplum bazlı, genel bir açılımla başlayan çalışmalarım da; bilim felsefesi içinde olunma gayreti güdüldü. Bu nedenle yazıların tarisel, sosyo toplumsal evrimli ve türlü doğa bilim verileri güdülü çalışma olmasına gayret edildi. Genel felsefem içinde bir bilgi; ne kadar çok bağıntısıyla söylüyorsanız, o bilgi o kadar bilinir bilgidir.


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.