Ölümden önce yaþam var mý? -Duvaryazýsý |
|
||||||||||
|
Kiþinin emeði ve çalýþmasý, kiþinin üretim yaptýðý alanlar ve av saðlama alanlarý, kiþinin emek gücü ve biriken grup servetleri Mamon kýlýnýp; Mamon’a ait sayýldý. Mamon o aþama itibarýyla tek kiþinin sahiplenmesi oluþla tek kiþilik mütegallibenin hýrs ve tamahlarýnýn öne çýkaran eðilim oluþla süreci kaosa götürmeye baþladý. Kýsaca Mamon ön ittifaký süreçli eþitliði bozup eþitsizlik üzerine inþa olmanýn eþit eylemseli üzerinde eþit oluþ deðil; efendi köle üzerindeki mal, mülk ve giderek para adamlýðý olan servetler eþitsizliði üzerindeki uygarlýk kültürü üzerinde yeniden tevhit olmasýydý. Bu tevhidin mana anlamalý somut koþulu keyfe göre daðýtýlmanýn baþa gelen bir alýn yazýsý olduðuna iman etmenin düzenlenmesiydi. Somut olan kültür yerine, soyut olan mana anlamalý uygarlýk kültürü kondu. Köleci sistem inþasý bu eþitlikti, meþru ve somut temel süreçlerin meþruiyetliði içinde kalýyor gibi olmasýyla nasýl özel mülkiyetçi, eþitsiz, meþruiyetsiz maun süreçlerine dönüþtükleri de; ayrý bir yazý konusu olacaktýr. Temel eylemseli eþitliðin çabasý boðazýn doyurulmasý rýzk olmuþtu. Oyun buradaydý. Köleci dönemle birlikte eþitliðini de görmeyen bir eþitsizlik baþlayacaktý. Ýnsanýn temel davranýþýnýn olasý sonuçlarýna insan sahip çýkamamakla bu eþitsiz kölece süreç, kendi dramlarýna dönüþecekti. Totem meslekleri üreten iliþkiler kapsamýnda verimliliði çoðalttý. Bu çoðalma artýk zamaný ve artýk mal ve ürünü oluþturmuþtur. Eþitlik kavramý totem dönemli yalýn eylemsel örgütlenmeli süreciyle beraber bunun totem meslekli örgütlenmesi olan gruplar arasý eþitlikti süreçlerini içermektedir. Tüm bu dýþtan organize süreçler de, bencilliðin karþýlanmasýdýr. Bencillik ve karþýlanmasý eþitlik ve kutsal meþruiyetti. Normal þartlarý içinde yalýn insani tutumla, baþýnýn çaresine bakar olma tüm kiþilerde ayný olmakla ilk eþitlikti düzeydir. Yalýn tutumlu eþitlikti eylemseli düzey, kiþiler arasý baðýntý ve iþ birliði dayanýþmasý olmakla ikinci bir sosyal eylemseli eþitlikti düzey olmuþtu. Bu eþitlikti düzeyde baþýnýn çaresine bakma grubun baþýnýn çaresine bakmanýn örgütlenme ve grup tüzel kiþiliði olmasýyla; kiþinin hak eþitliðiydi. Demek ki ikinci eþitlikti düzlem çevrimi de, aitlik gibi totem alanlý eþitlikti. Bu eþitliðin kural ve kaide oluþuyla söylenen mana anlayýþý, sürü alaný içinde yoktu. Birinci eþitlikti süreç daðýnýk ve keyfi oluþla rast geleydi. Ýkinci eþitlikti süreç birlikte kural ve normlarý olmakla özgecildi. Rastgele deðildi. Sürünün de az çok kural ve kaidesi olan bir mana anlamasý vardý. Ama sürüde genel eðilimle özgecilik yoktu. Üçüncü eþitlikti süreç gruplar arasýndaydý. Totem meslekli üreten iliþkiler belirlenimiyle ürünler takasýndan doðan grup emeði eksenli baðca baðýntý sal eþitlik eylem selliði üzerinde ortaya konmuþtu
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |