..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Olgular görmezden gelindikleri için var olmaya son vermiyorlar. -Huxley
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Bilimsel > Felsefe > Bayram Kaya




20 Ağustos 2016
Biz Deklarasyonu 3  
Bayram Kaya
Köleci yapı ile birlikte kült merkezleri panteon olmaktan çıkmıştı. "El beyt" olmakla El'in evi, El'in tapınağıydı. Bel'in evi, hübelin tapınağıydı.


:ICB:
Bu değer yargılarına karşı gelmenin bedeli eski anlatımdaki tufanın yeni anlatımda karşılığı olan su basmasıyla söyleniyordu. Kral Ziusudra inanırı olmakla, eşitsiz mülk ediniş biçimine iman eden kişi (sözleşme eden kişi) ve Ziusudra’ya boyun eğen kişi şakirtler; bu boyun eğen imanlarının karşılığında Ziusudra ile birlikte su boğmasından kurtulur oluyorlardı. Bu yansıma köleci “kurtuluşçu dinlerin” doğması olacaktı.

Geleneği (meşruiyetleşmes) olmayan mülkiyetçi süreç kendisinin meşrulaşmasını bu şekil hikâyeleştirmeler üzerinde faş ediyordu.

Bu tarihsel sosyo-toplum ve düşünce evrimini bilmezsek Hristiyan dünyası içinde var olan kiliselerin bakire Meryem'ini ve kutsal doğumlarını; şarlatanca anlatmalar dışında bilmeniz olanaksız olur.

Daha neler neler vardır bu ön ittifaklı bilincin içinde (gruplar arası girişmenin "biz" olma bilinci içinde). Totemi grupların birbiriyle temas kurdukları bölgeler arası güvenlikli kesim olan alan; totem grupların birbiri kapı eşikleri olan yer olması bağlamında, o alan tapınaktı.

Tapınakların içinde ilahı, Mamon’u, mabudu olmayan bir manaydı. Tapınaklar gruplar arası teması kurmakla, grupların çoklukta tekliğini tevhitçe sözleşmelerinin, ilk inşa sembolüdürler.

Her tarafı açık olan tapınağın belirtisi dikili taştır. Tapınak ahit eşikleri olmanın yanında, gruplar arası ilahtan kardeş olmanın ilahtı kardeşe dokunma yapma yerleriydi de. Bu dokunum yapıcı yaklaşım nedeniyle her yeri açık olan tapınakta Ay da doğmadan gizli gizli gece buluşması yapılırdı.

Totem yasaya karşı bu buluşmalar gruplar ortak görüşlü ilahi yasa olup; gruplar arası ortak karar olmanın ilahi iradeydi. İşte gruplar arası bu buluşmalar ve çiftleşmeler kutsal buluşma ve kutsal çiftleşmeydi.

Kutsal çiftleşmeli doğumlar totemi tabuya karşı oluşla ilahi iradeli kararların sonunda oluşan doğumlar olmakla, kutsal doğumlardı. Köleci dönemin miras bırakma geleneği. Bakire olan, gebe olmayan evlilikleri yeğlemekle, mirası kendi sülbünden olana devir etmek istiyordu.

Kutsal bakire Mamon’un vahiy temsilcisi olma sözcülüğünün, mirasını devir alan doğumların anlatımına da dönüşmüştü. Yalınlık kalmamıştı.

Totem kardeşlere (cinsel) dokunma serbestliği olan vize, tapınaktı mana anlaması nedeniyle şimdi de totem kardeşlere cinsel dokunma yasağı olmuştu. Totem kardeşlere dokunma tabusu, yıkılmıştı. Totem dönem içinde düzgün bir işleyiş olan totem kardeşler teması; şimdi ön ittifak içinde yıkılması gereken, düzgün işlemeyen karşı grupları dışlayan yaklaşım olması nedenle karşı konulması gereken, zararlı yararsız, lanetle anılacak bir tabu olmuştu.

Böyle olmasaydı (totem kardeşler arası dokunma ve temas etme tabusu yıkılmasaydı) ön ittifaklı uygarlığı başlatmanız hani nerdeyse olanaksız olurdu.

Tapınaklar; temas eden her bir grubun birbirine göre irade kullanan ilahlığını tescildir. Ve tapınak her bir grubun ilahlığının tescili üzerinde tekil ve tevhidi tescil olmakla ikili ve birbirine dönüşlü zıt karakteri temsil eder. Yani etnik (totemi) gruplar arası irade kullanma birliğidir.

Tevhit kutsallığı tapınağın alan etkisiydi. Tapınağın özü, ittifakı olan her biri ayrı ayrı olan ilahların, ilahi tevhidli manasını temsil etmekti.

Tapınaklar, totem gruplar arası girişme olan temas içindeki gruplar çokluğuna "biz" demenin ilahi manasını inşa edecekti. Tapınak ön ittifakın içinde kalan kült merkezi olmakla, biçimlenecekti. Her bir gruba ait temsilcilik bu tapınakta, bir arada olmakla kült merkezinin bir bölümü "panteon" sergiciliği olma hüviyetine bürünecekti.

Yine kült merkezinin bir bölümü, takas işlemleri ve ürün depolama alanı olacaktı. Üst bölümü kutsal buluşma yeri olmanın yanında yine üst katta ilahlar kurulunun tekilleşen ilahi kararların alındığı oturma yeri olan kürsi olmakla, çevresine dönülen arşın merkeziydi.

Köleci yapı ile birlikte kült merkezleri panteon olmaktan çıkmıştı. "El beyt" olmakla El'in evi, El'in tapınağıydı. Bel'in evi, hübelin tapınağıydı.

El, kişilere mal mülk vermenin sahipliği olmuştu. El Mamon tapınağı tüme ait sentezi vermiyordu. Ortaklaşma yaptırmıyordu. Farklı totem mesleğini ve EMEĞİ temsil etmiyordu. Kayırmacıydı. El Mamon bu izlenimleriyle panteon olmaktan çıkmıştı. Komün kavramı bu geçişleri de bizlere açık açık vermez.

Baştaki konuya dönecek olursak mamon bir mal mülk zimmet etmenin ve zimmetsizlere de giderek himmet etmenin politika ve siyasetidir.

Zimmetli ilişkinin zimmet edilmeyle; zimmetli oluşun biçimlenmesi arasındaki boşluk devinmesi içine; rüşvet, irtikâp, kayırmacılık, dilenci olma, sadaka kültürü, yardımlaşma, himmet, mafyacılık, kader, fal okuma, kısmet türü piyango ve şans oyunları ikame edilecekti. Bu tür boşluk alan devinmeleri iki sınıf arasındaki lümpenleşmeydi.




Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın felsefe kümesinde bulunan diğer yazıları...
El Bel Baal 2
Tarihsel 2
İrade 1
Tarihsel 1
Anlamak Gerek 71
Kurtuluşun Felsefesi (Açkı 2)
Sosyal İlişki Toplumu Hedeflemez 2
Anlamak Gerek 43
Anlamak Gerek 70
Anlamak Gerek 55

Yazarın bilimsel ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Müruru Zaman 14
Sahiplik İmanı 1
Hatırlama 1
Mal mı, İnsan mı?
Mamon'du Belirme 1
Müruru Zaman 7
Denge ve Dengesizlik Süreçleri 24
Anlamak Gerek 26
Bağ Enerjisi 1
Sistem 15

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Aslına Yüz [Şiir]
Vah ki Vah [Şiir]
İsis Dersem Çık Ereşkigal Dersem... [Şiir]
Görmez Şey [Şiir]
Tekil Tikel Tükel [Şiir]
ve Leddâllîn, Amin [Şiir]
Mavi Yare [Şiir]
Mevsimsel [Şiir]
Yıkılışa Direniş Direnişe Yıkılış [Şiir]
Meşrep 3 [Şiir]


Bayram Kaya kimdir?

Dünyayı yaşantılaşan çabalar içinde duygunun önemi hiç yitmezse de, payı giderek azalmaktadır. Sosyo toplum bazlı, genel bir açılımla başlayan çalışmalarım da; bilim felsefesi içinde olunma gayreti güdüldü. Bu nedenle yazıların tarisel, sosyo toplumsal evrimli ve türlü doğa bilim verileri güdülü çalışma olmasına gayret edildi. Genel felsefem içinde bir bilgi; ne kadar çok bağıntısıyla söylüyorsanız, o bilgi o kadar bilinir bilgidir.


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.