Materyalist bir dünyada yaþýyoruz, ve ben de materyalist bir kýzým -Madonna |
|
||||||||||
|
Mamon’dan zimmetli olanlar, ayný zamanda himmet edenlerdi. Mamon kimi kez ezen ezilen çatýþmasý karþýsýnda öfkeye gelip kýzýyordu. "Bunca himmetimiz raðmen mi, hala mý þükretmiyorlar?" diyordu. Gazaba ve öfkeye gelip; “nankörler” bile demekle sövecekti. Neden nankördüler? Mamon’un mal mülk daðýtma iradesine ve bu irade yüzünden köle olmaya; sadakaya, dilenciliðe mahkûm olmaya karþý çýkýp; çalýþmalarýnýn karþýlýðýný istedikleri için! Mamon nedense þükredilmesini pek istiyordu! Ezilen isyankârlara; "siz hala þükredenlerden, (köleci düstura) iman edenlerden olmayacak mýsýnýz?" diyordu. Mamon bu dediklerini Utnapiþtim aracýlýðýyla yapýyordu. Utnapiþtim Mamon’du iradenin temsilcisiydi. Ut napiþtim þimdi ezilenleri tevekkül içinde olmak kaydýyla, mamondu irade içinde olmanýn imanýn birliðine çaðýrýyordu ezdiklerini. Utnapiþtim, namý diðer Ziusudra köleci birlik çaðrýsý nedenle Þuruppak'ta yollara düþmüþtü. Þükredilmesini istemek yetmemiþ olacaktý ki bu kez de isyancý ezilmiþlere; "bana dua edin ki hemen karþýlýk vereyim (icabet edeyim, size de mal mülk vereyim)" diyordu. 6000 senedir açlýða þükür edildiði ve yokluða alçak gönüllülükle boyun eðilip dua edildiði halde Mamon; ezilenler de mal mülk olacak zimmet kýlmanýn icabetine, bir türlü gelmiyordu. Ýlk totemdik olan bizler arasý gruplar tevhidinin, “biz” deklarasyonu; gruplar arasý birliðin sentezi olmuþtu. Bu tevhit içinde totem meslekli grup emekleri takasý yapýlýyordu. Takas yapabilmek için ilk kez grubu haricindeki baþka gruba ait kiþiler için de üretim yapýyordu. Tüm bunlar ve totem gruplar arasý iþbirliði dahilinde ve ortak yararlaným içinde tüm bunlarýn düzenli kullanýmýný oluþturmak, çoklukta teklik görünümüydü. Köleci yapý; ilk kes biz deklarasyonu dediðimiz "biz bildirgesi olan ortaklaþan ilahi hitabý” parçalamýþtý. Köleci yapý ortaklaþmayý, ortaklýk kabul etmeyen mana anlamasýna dönüþtürmekle; biz deklarasyonlu ortaklýða savaþ açtý. Emekler arasý deðiþme olan ortaklýða (þirke) savaþ açmakla iþe koyuldu. Þirk dediðimiz ortak oluþun karþýt anlamlarýný ve süreç içi boþluk devinmeli yeni mana anlamalarýný üretti. Ortaklaþtýran ön ittifaklý çoklu tevhit; keyfine göre kiþilere mal mülk zimmetlemenin ayrýcalýklý olan çokluðuyla, yani birçok mamonlar arasýnýn tevhidi olmuþtu. Yeni ve köleci patentli "biz manifestosu" eþitsiz eylemli, keyfi ve rast gele daðýtýlmýþ mal mülk zilliyetli irade olan anlayýþtý. Þirk kabul etmezdi. Fireni tutmuyordu. Þirksiz olmak frensiz olmaktý. Frensiz olmak istediði gibi istediði þekilde daðýtýp sorgu sual vermez oluþudur. Yani kimi kiþilere özel mülkü olmanýn himayesi ve keyfi daðýtmanýn mülkü tesisin iradesiydi. Ortaklaþan grup ya da kiþiler emeði üzerine çýkýþ yapan, yüksek gerilimli potansiyeldi. Karþý potansiyel olan düþük gerilimli alan üzerine himmet, dua etme, þükretme gibi rabýtalarýný koymakla, süreç kontrolünü ele alýyordu. Sürecin þirk tanýmaz mamondu kontrol iþleyiþi içinde olan þükür ettirme, dua ettirme; himmet, sadaka gibi deðiþtirici dönüþtürücüler; ayný zamanda da mal ve mülk tasarrufuyla zimmetli olanlarýn yüksek potansiyelli basýnçlarýnýn da kontrolüydü. Bir diðer Mamondu iradeli kontrol etme olan merhamet etme, acýma maðfiret adý altýnda beliren bu mamondu iradenin, himmet, þükretme dua türü kontrol ediciler sistem içinde meþru edilmiþlerdi. Zilliyetli meþruluk; himmete uðrama, sadakaya nail olma, þükretme, dua etme gibi meþru dirençlerini oluþan mana anlamasý karþýsýnda; az, çok; iyi, kötü bir fren etkisi olan sürtünme direncini ortaya koyuyordu. Himmete uðrama, sadakaya mazhar olma, duanýn sonucunu umma, durumuna þükretme gibi meþruluklar; ezilmiþler nezdinde de alçak gerilimli potansiyeli durumdan, yüksek gerilimli potansiyeli duruma doðru olan akýþla iletime olurdu. Bu ezilenden ezene doðru iletimin direnciyle, yüksek potansiyelli gerilimin þiddeti kýsmen azaltýlýyordu. Bu iliþki sömürü iliþkisinin sürmesi için gerekli olan bir iliþkiydi. Daha açýðý himmet ettirme, duaya icabet ettirme, sükrettirme, sadakayla müþerref ettirme, köleci sistemin kendi üzerine bir baþka türden kendi yansýmasýydý. Köleci sistem olmasa bunlar olmayacaktý. Köleci sistem olmasa bunlar yansýyamayacak olmakla hep soyut olanaklý durumla olumsal içinde kalacaklardý.
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |