..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
İnsan kendini bilmeli. Gerçeği keşfetmeye yaramasa da, yaşamayı öğretiyor. Ve bundan daha güzel birşey yok. -Pascal
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Bilimsel > Felsefe > Bayram Kaya




24 Mart 2018
Totem, İlah, El, Neye Göreydi?  
Bayram Kaya
Totem doğada sağlama ilişkisi olan bilinçle vardı. İlah üreten ilişki bilinciyle vardı. İlah, toteme neden karşıydı? Totem on binlerce yıldır sosyal grubu çevresinde yalıtmıştı. Totem grubun çevreye açılmasını istemiyordu. Totem grubun dışla temas kurmasını yasaklayan tabulardı.


:GCF:
Sağınızı, solunuzla; doğuyu, batıyla; güney kutbunu, kuzey kutbuyla; yukarıyı aşağı olanla vs. tanımlarsınız. Pekiyi ya El'i neyle tanımlarsınız? Hiç kuşkusuz ki İlahla tanımlayıp ilahla anlayacaktınız.

İlah üreten ilişkilerin ve ön ittifaklarının kavramıydı. El dinlerin kavramı olacaktı. Bu nedenle her tür dini kavram içinde El, kişilere hitap ederken "Ben, ben olanım. Ben El olan ilahınızım. Ben İlahın, El olanıyım. Ben ilahınız olan El ‘im" der.

Henüz “ben evrenin yaratanıyım” demeyi aklının ucunda geçiremiyordu. El’in İhdas oluşu da zaten evreni yaratmak için, evrenin yaratıldığı bilgisini vermek değildi. İhdas oluşu kendisini tanımlayışında içkindi. El kendisinin üretim ilişkileri üzerindeki, MAL MÜLK SAHİPLİĞİYLE tanımlıyordu.

“Ben” diyordu; “göklerde ve yerde olan mülkün sahibiyim”. Yukarı yer demek olan Gök denen yer; ön ittifaklar döneminde Sümer’e göre yukarı yer toprakları olan çoban Akadların yurduydu. “An” gök, yukarı, yukarı yer demekti. Anu olan göklerle, An toprağı, gök yer, yukarı yeri An ilahının topraklarıydı.

Yer de; Karabaşlar da denen aşağı yer toprakları olan Sümer, yurduydu. Ki yer demekti. Aşağı yer Ki yer ilahının adıydı. O dönemde yeryüzü iyi bilinmiyordu. Bu nedenle Sümer-yer ve Akad-gök; ittifakı yukarı yer; gök derken İskandinav, Obi, Yenisey topraklarını kast etmiyordu. Hele semayı hiç kast etmiyorlardı. Akad da Yer toprağı derken de Antarktika’yı kast etmiyordu. An ve Ki ittifakı ANKİ oldu.

Sümer, Akad’ı yukarı (gök-AN) topraktakiler olarak tanımlıyordu. Akad da Sümer’i aşağı topraklar anlamına yer Kİ diye tanımlıyordu. Akad Sümer ittifakının çok çok sonrasında Akad Sümer ittifakının El’ i kendisini ön ittifakının gök (AN) yer (Kİ) tanımlı dili ile ifade ediyordu. ANKİ-İttifakı; “aşağı yerde (Sümer’de) ve yukarı yer (gök) Akad denen, göklerde olan mülkün sahibiyim diyordu.

El ilahın kimi tersi durumlarıyla kendisini tanımlıyordu. İlahın ortak tanır lığına karşı El ortak tanımazdı. İlahın kolektif sahipliğine karşı El zati sahiplikti. İlah var olmadan, El var olamaz. Ama ilah, El olmadan da vardı.

İyi de İlah neydi? İlah nasıl vardı? İlah üreten ilişkiler içinde; üretim yapan totem meslekli grubun üretim bilgisi olan bilinçti. Sağlatan ilişkinin tabularını söyleyen totem grubun; üreten ilişki hali olan ilahtı. Sağlatan totem ilişkiye karşı üreten ilişkiydi. Dışa kapalı olan toteme karşı, İlah dışa açılmanın bilinciydi.

İnsanın ya da bencilliğin doğa ile ilişkisi açlığın giderilmesi, kaygıların giderilmesi üzerinde eylem ve girişmeye dönüşmüştü. Bu eylem ve girişme önce “sağlatma ilişkisi olmakla” totem ilişkiydi. Sonrada bencillik güdülü olan insan doğa ilişkisi “üretim ilişkisi olmakla” İlahi ilişkiydi.

Bu nedenle Totem ve ilahi ilişkiler, somut nesnel nedenlerin ürünü olan mana anlamasıydılar. Oysa El mana anlayışı böyle değildi. Geri bağlanımla sağlatan totemi ve üreten ilahi yasalar üzerinde asalaktı. İnsanın doğayla ilişkisinden doğmamıştı.

İnsanın doğayla ilişkisi olan üretim ilişkisini sömüren anlayıştı. “zorbalığı, hileyi ortaya koymakla kimi kişilerin sahipliğini ortaya koyan sömürü mantığıdır. Tamamen yalan, illüzyon üzerine kurulmuştu.

Totem doğada sağlama ilişkisi olan bilinçle vardı. İlah üreten ilişki bilinciyle vardı. İlah, toteme neden karşıydı? Totem on binlerce yıldır sosyal grubu çevresinde yalıtmıştı. Totem grubun çevreye açılmasını istemiyordu. Totem grubun dışla temas kurmasını yasaklayan tabulardı.

Aslında İlah toteme karşı inşa değildi. Totem yasalar üreten ilişkileri düzenleyemiyordu. Üreten ilişkiler dışa açılmak istiyordu totemi tabu buna izin vermiyordu. İşte ilah üretim ilişkilerinin nesnel yasalarından doğan öznel anlamaydı. Nesnel olanın öznel oluşuydu. Üretim ilişkisi; üretim bilinci; üretim sahipliği; üretimin (işlerin) düzenlenmesi = İLAHTI

İlah üretim ilişkisiyle vardı. Üretim ilişkisinin bilinciydi. El sahiplik ilişkisinin yani sömürü bilincinin ilişkisiydi. İlah üreten grubun ürün patenti sahipliğiydi. İlah üretim yapan kolektif güç ve kişi gücü olmakla iradesi olan, takdir eden, karar veren, söz söyleyendi.

İlah; takdir ve iradesiyle vardı. İlahın takdir ve iradesi üretim yapan totemi kolektif güçten ileri geliyordu. Bu nedenle ilah, hem üretim yapan grup kişisiydi. Hem de üretim yapan kolektif güçtü.

İlah üreten gruptu. İttifak içinde üreten grup temsilciliği olan iradeydi. Marduk gibi ittifakın sahiplik gücü olan irade ve takdirin tevhidiydi. İlah üretim gücünün nesnel bağıntılarından kaynaklanan zorunlulukla dıştaki ilahlarla temas edip; ürün takası yapmakla; ittifakın takdir ve irade edenleriydi.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın felsefe kümesinde bulunan diğer yazıları...
El Bel Baal 2
Tarihsel 2
İrade 1
Tarihsel 1
Anlamak Gerek 71
Kurtuluşun Felsefesi (Açkı 2)
Sosyal İlişki Toplumu Hedeflemez 2
Anlamak Gerek 43
Anlamak Gerek 70
Anlamak Gerek 55

Yazarın bilimsel ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Müruru Zaman 14
Sahiplik İmanı 1
Hatırlama 1
Mal mı, İnsan mı?
Mamon'du Belirme 1
Müruru Zaman 7
Denge ve Dengesizlik Süreçleri 24
Anlamak Gerek 26
Bağ Enerjisi 1
Sistem 15

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Aslına Yüz [Şiir]
Vah ki Vah [Şiir]
İsis Dersem Çık Ereşkigal Dersem... [Şiir]
Görmez Şey [Şiir]
Tekil Tikel Tükel [Şiir]
ve Leddâllîn, Amin [Şiir]
Mavi Yare [Şiir]
Mevsimsel [Şiir]
Yıkılışa Direniş Direnişe Yıkılış [Şiir]
Meşrep 3 [Şiir]


Bayram Kaya kimdir?

Dünyayı yaşantılaşan çabalar içinde duygunun önemi hiç yitmezse de, payı giderek azalmaktadır. Sosyo toplum bazlı, genel bir açılımla başlayan çalışmalarım da; bilim felsefesi içinde olunma gayreti güdüldü. Bu nedenle yazıların tarisel, sosyo toplumsal evrimli ve türlü doğa bilim verileri güdülü çalışma olmasına gayret edildi. Genel felsefem içinde bir bilgi; ne kadar çok bağıntısıyla söylüyorsanız, o bilgi o kadar bilinir bilgidir.


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.