Bir dost nedir? Öteki ben. -Zenon |
|
||||||||||
|
Sonuçtan habersizdi. Sadece korunan iyi karakteri (iyi tepkiyi) geleceðe aktaracaktý. Bu gibi çeþitli ön enstrümanlarýný kullandý. Bir etki karþýsýnda türlü yapýlar ekseninde türlü tepki yollarý zaten kendilikten beliriyorlardý. Kambriyen döneme kadar süren birçok birikimleri ile donanan çok hücreli yapýlar, geride býraktýklarý milyonlarca baþarýsýz enkazlarýna raðmen baþarýlý olanlardan seçilen iyi karakterlerle kimi türsel donanýmlar üzerinde hayat karaya çýktý. Amfibiyen türü birikmiþ tasarruflarla hayat türleri adeta birden ortaya çýkacaktý. Bir þey zýddýyla belirmeden ortaya konmaz. Bozulan bir þey onarým yaný olan boþluk alanla onarýcýlýk kendisini yineleme olarak belirir. Týpký bozulan saðlýðýnýzýn bozulan boþluk alaný içinde ortaya konan ona karýþýcý (müdahale edici) eylem sellikleri var etmesi gibidir. Bozulan saðlýk alaný boþluðu üzerinde milyonlarca sýnama yanýlma re jenerasyonlarý yapýlýr. Bu alýþma öðrenme ile yararlý olan ve iðneyle kuyu kazýlan tutumlar adým adým; niceli durumlarla birikir. Süreç büyücülük ve koca kadýn ilaçlarýna doðru evrimleþen okültizm süreçler, altý milyon yýllýk primat deneyimleriyle bugünkü ecza durumuna gelir. He alan kendi tarafýndan böylesine bir boþluk ve eylem alanýný ortaya koyar. Siz bu günkü toplum içinde Kýzýlay da hiç tanýmadýðýnýz bir kalabalýðýn içine doðru yönelseniz. Biliyorsunuz kalabalýklar hýrsýzlýk, kapkaç, iyilik yapma, cinsellik, saldýrma, sizi sýrtýna alýp taþýma gibi hazýr birçok olumlu olumsuz yeteneklerle dolu olan her türlü potansiyel durumla, size bir tazyik yani baský ve basýnç olmanýn durum çevresidirler. Ve sizin bir andaki yönelme eyleminiz, yýðýlýp kalma durumuna dönüþse. Yýðýlmanýza aldýrmadan gidenler olacaðý gibi sizi merak edip baþýnýza toplaþacak baský ve basýnçlara maruz kalacaðýnýz (açýk, karþý karþýya kalacaðýnýz) kuþkusuzdur. "Bu yýðýlýp kalma olayý ile yýðýlma sürecinizin sizde yeni bir boþluk alanla size kendilikten müdahale edilir bir duruma" dönüþme olacaðý pek açýktýr. Çevredeki onca tazyikli kalabalýðýn potansiyel durumla varoluþu zaten sizinle zorunlu karþýlaþmadýr. Tazyikli kalabalýk çevre içinde de sizdeki müdahale edilir olan bu boþluk alan içine doðru uygun olan tazyiki çekecektir. Yani boþluðun dolma eðilimli çekimi, potansiyel tazyikli akýþýn da boþluða yönelme eðilimi elektrik yükü gibi, mýknatýslanma gibi, tatlýnýn sineði çekmesi gibi birbirini çekecek diðerlerini itecektir. Çekme itme zaten en temel seçme ayýklama kriteridir. Ýliþkin durumlarýyla zekâ akýl baþlangýcýdýr. Kalabalýðýn tazyiki yýðýlmanýzla birlikte sizde oluþan potansiyel boþluk alanýnýn üzerine doðru kendilik bir seçilim ve çekimle eðimleri oluþturur. Bu giriþme birbirine anahtar kilit gibi uyumla giriþecektir. Uygun bir karýþýcý tazyiki, bu boþluk alan mutlaka seçip çýkaracaktýr. Unutmayýn ki hayatýn binlerce sýnama yanýlmasý, binlerce milyonlarca hayatla binlerce, milyonlarca çevrenin etki alaný içinde olacaktýr. Olasý karþýlaþma eðimi bu çevrede olmasa, bin çevrede olmasa on bin birinci çevrede olmakla mutlaka uygun karþýlaþmaya denk gelecektir. Denk gelen istisna bile olsa seçilecek. Eþeylere aktarýlacak. Yýðýlmaya karþý diðer doktor olmayan tazyikler elenecek. Bu bir tane olan eðilim karþýlanmasý tepkisi türden türe aktarýlmakla aktarýlan birçok olaðan duruma gelecektir. Ölümsüz hayat yeni karakterleri eþeyler üzerinde aktarmakla hem ölüme yol açmýþtý hem çok hücreli organizma olan vücudun taþýyýcýlýðýný yani vücudu eþeylere avatar kalýp haline getirmiþti. Ölümsüz hayat çok hücreli birleþmeleri içinde ölmekle hem vücut içindeki çok hücreli entegrasyonun benzer imajýný vücut dýþýnda vücutlar arasý kolektif iliþkiler entegrasyonuyla, kolektif birimli üreten kolektif sürece çevirdi. Hem de dýþtan toplumla kolektif aklýn, kolektif bilincine dönüþmüþtü. Artýk yeni hayatla zemin kolektifti. Bundan kurtuluþ yoktu. Kiþisi yetenekler kolektif yeteneklerle düþünüp, buluþlarýný kiþi olarak kolektif zemine göre yapmak zorundaydý. Týpký üreten iliþkinin kolektif zeminli olmasý gibi. Üretim iliþkisi sizin için deðil, kolektif zemin için yapýlýyordu. Üretim iliþkisi grup kolektif ligi içinde baþlamakla önce grup kolektif ligi için yapýldý. Buðday ekenin yavru bakýmýný savunmasýný vs. diðer kiþisi kolektif güç saðladý. Üretim iliþkisinin grup zeminli kolektif temeli, gruplar arasý totem meslekli iliþkilere dönüþtü. Üretim hareketi totem meslekler arasý üretim hareketine dönüþtü. Totem meslekler arasý üretim ittifaklardý. Böylece üretim hareketi kaçýnýlmaz olarak kolektif zeminli baþlayýp kolektif zeminli sürüyordu. Üretim hareketi ittifaklarla ikinci bir kolektif zemin ortaya koymuþtu. Buna sektörler arsý kolektif zemin hareketi diyorduk. Köleci sistem ve daha sonra kapitalist sistem bu sürecin paylaþým aþamasýný enfekte etti. Ama üretimin kolektif zeminli inþa olan yapýsýný bozamamýþtý. Üretimi kâr adý altýnda satsa da kolektif zemine göre üretip; kolektif zemine göre enfekte oluþla satar. Kýzýlay Meydanýndaki yýðýlmanýz karþýsýnda diðer kalabalýk etkiler bugünkü tutumla söylersek "aranýzda doktor yok mu?" demenin beklentisi ile müdahale etmeden, öylece durup duracaktýr. Müdahale edecek bir en uygun ölçüþen koþulu (doktorun belirmesini), bekleyecektir. Evrim doða yasalarýnýn bir türü olarak var. Bizim de bu yasalarý eþ deyiþle özelde de evrimi neden ve nasýl iþlediði ile açýklayýp söyleyen teorilerimiz vardý. Demek ki teori doða yasalarýný açýklamanýn kuralýdýr. Nasýl kambriyen döneminin hayatý, kambriyen dönemin öncesi olan ölümsüzlerin hayatý deðilse, bugünkü ölümlüler de kambriyen dönemi içinde olan ilk türlere dönüþen çok hücreliliðin kambriyen dönemindeki ölümlüleri deðildiler. Hayat hem eþey üzerineydi hem nasýl kambriyen dönemdeki ölümlüler gibi deðildik? O çevre koþullarý içinde olmamakla ve o koþullara özgü tepkilerle deðildik. Sosyal hayatlarla deðildik. Kolektif sosyo toplumsa bilinçlerle deðildik. Üreten iliþkilerle, doðaya karþý direnç tutumlarla, türe dek bilgi ve deneyimlerle vs. deðildik. Sadece onlar gibi eþey aktarýmlý yol olan zemin evrimi üzerinde benzerdik. Bizim için ölüm demek, iyi karakter birikimlerinin eþeyle her bir eþeme kotardýklarýmýzýn doðumu olmakla ölüm ve ölüm ötesi bizden sonrakilerinin hayatlarýydý. Ölüm ve ölüm ötesi biraz da bizdik. Ölüm ötesi hayat karþýsýnda bizim için bu kadarýydý. Dawkins'ten esinle söylersek biz doðmakla ölüm arasýnda hayatý taþýyan eþey kalýplarýn avatarlarýydýk. Belki de evrim yasalarý için parçalý var oluþlarla vardýk. Ama eþeyli süreçler sonrasýnda, kolektif oluþla, toplumla bizler kambriyen döneme göre çok daha fazla bir þeydik. Evrimin de bilmediði, evrimin de tahmin dahi edemediði bam baþka bir þeydik. Unutmayýn ki evrim ne zekadýr. Ne bilinçtir. Evrim sadece çevresel var olucu onca kalabalýk etkinin içinde o hayat için çevre tepkilerinin uygun olanlarýný, yine o çevre tepkileri boyunca seçip; ayýklanýp, tekrar tekrar oluþmasýný ortaya koyucu mekanizmalardý. Þimdi biz bu geliþmeler sonucu olan ortaklaþtýran entegre evrim yaþamýyla bilgisayar oyunlarýndaki gibi evrensel þartlarý tasarlayan bir hayat için evrim yasalarýyla insan üstü simülasyonlarýn inþacýsýydýk. Hayat öngörü (program) olmadan, öngörüleri olmadan (programlanmadan) ortaya çýkmýþtý. Ama evrimsel birikmeli iliþkenlilerle programlanmýþtý. Ve þimdi hayat; sosyo toplumsa insan eli ile dýþta entegre süreçler içinde kolektif bilinçli kolektif akýl ile yeni yeni hayat tiplerini programlayan, simüle eden (öngören) bir hayat olmuþtu. Evrimin bu gibi enstrümaný; þimdi üreten kolektif toplumdu. Ýnsan da kolektif toplumun ürünüydü. Toplum ötesi; bizden sonraki kuþaklara ait simülasyon yapan toplum ötesi kuþaklar olmasýyla bu kuþaklar da tek tek gelmiþ geçmiþ ve þimdiki kiþiler olmayacaktýlar. Ve insan ötesi geçmiþ toplum üzerinde ve toplum nesneleri üzerinde eylemli olmakla da artýk ne toplumdu ne de toplum ötesiydi. Yeni bir þeydi. Ýþte ölümümüzle, yani ölmekle bizim açtýðýmýz boþluk alanlý yeri dolduracak olanlar bizden sonra devam eden hayatla, ölüm sonrasýndaki hayat; böyle bir ölüm ötesini oluþacaklardý. Tek tek kiþilere ait olan ölüm ile bizden sonraki ve bizim karakterlerle sürecek olan ölüm ötesi hayat; hiçbir zaman bizim hayat olmayacaktýr. Yani yer açtýklarýmýz nedenle, bizim için ölüm ötesi yoktur. Bir kere hayat alaný olan yerinizi vermiþtiniz. Baþka türlüsü olmadýkça, bir daha boþalttýðýnýz yeri ne ölümünüzle ne ölüm ötenizle doldurma þansýnýz yoktur. Nasýl eþeyli oluþla size yer açanlar siz, deðilseler; sizler de de yer açan ölümünüzle, ölüm ötesi deðildiniz. Yani ölüm ötesinde çevrim oluþ zinciri olan unsurlar dýþýnda, hayatý yaþayan bilinçle yoktunuz. Bizdeki evrimle oluþan iyi karakterler þimdiki ve gelecekteki simülasyonu hazýrlamaða evirileceklerin eþey hücrelerini hazýrlayan genetik imajlarýna, bizler birer avatar kalýptýk. Çünkü çok hücreli ve ölümlü hayatýn evrimi, avatar kalýp yoluculuðu ortaya koymuþtu. Buna raðmen bizler (kolektif bilinç ve kolektif yetenekli zekâ olan bizler) þimdiki hal ile bile simülasyonu yapan yeterlilik deðildik. Simülasyon içinde olan tekillikler de zaten simülasyonu hazýrlayanlar deðildi. Ne ölüm sizin içindi ne ölüm sonrasý sizin içindir. Bu sözün tersi de öncesi yaþamla ne yaþam sizin için deðildi. Sonrasýyla da ne ölüm ötesi yaþam sizin için deðil olacaktý. Biliyorum kavramasý zor. Ölüme ait, ölüm ötesi olmayan süre durum; zaten ölüm yokken hem evrensel var oluþtu. Hem sizinle var olmuþtu. Ve de o günlerde olmayan ölümden sonra var olmamýþtý. Nüanslarý atlamak suretiyle eþeyli ve ölümlü hayat, yaklaþýk ve kabaca söylemle, günümüzden 600 milyon yýl önce ilk cesetti yeryüzüne býrakmaya baþlamýþtý. Ölümlü hemcinslerimiz (insanýmsýlar-hominidler) ve türleri þunun þurasýnda 13,8 milyar yýllýk evrensel hayatýn yanýnda yedi milyon yýldýr vardýlar. Þunun þurasýnda bizler de 8 bin yýldýr insandýk. 8 bin yýlýn altý bin yýlýndan beri de kul ve köle insan olduk. Þu bilimsel gerçeði bilmez isek anlatýlan konuyu anlamakta zorlanýrýz. Bu konuyu bilmek demek te konuyu geçmiþ bek raundu içindeki süreçleriyle þimdisine olan evrimsel olaný bilmek demektir.
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |