..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Yanlış sayısız şekillere girebilir, doğru ise yalnız bir türlü olabilir. -Rouesseau
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Bilimsel > Felsefe > Bayram Kaya




19 Eylül 2019
Nasıl Yaşar Nasıl Ölürüz 18  
Bayram Kaya
Bu çevre hayat için, hayat çevre için gibi kör bir anlayış ortaya konmamalıdır. Böyle bir şey yok. Bir değişme bir akış kendisinden sonrasından haberi yokken dahi çevresel koşullu belirme şartlarıyla kendisinden sonrasını belirler.


:EHE:
Örneğin; bugünden bakıp geçmişte de bir beynin, bir eşeyin, bir ana babanın vs. canlılık için hayat için ilk başta da var olduğunu söylemek hayatı ve canlılığı bilmemekti.

Hayat Güneş'i hesap ederek, ya da Güneşten şu kadar uzaklıkta şu büyüklükte oluşun hesabıyla başlamamıştı. Aksine hayat Güneşi olan, güneşten bu kadar uzaklıkta olan bir bağıntı çevre içinde başladığı için Güneş siz ve güneşe bu kadar uzaklık olmadan edemiyordu.

Bunu böyle söylemiyorsanız bu kes de başlangıçta bir seferde tasarlanmış olmuş bitmiş bir hayatı söylemiyordunuz. Geçmiş te olmuş bitmiş bir canlılığı söylemiyordunuz. Şimdi de olmuş bitmiş bir canlılık ve hayatı söylemediğiniz gibi gelecekte de olmuş bitmiş, bir kes de tasarlanmış canlılığın ve hayatın olamayacağını da söylemiş oluyorsunuz.

Yani çevrenin baskı ve basıncı altında dağılmadan ayakta kalanlar birbiri ile ilişkisiz seçilimlerdi ve işlevlerdi. Evrim işte evrim bu niceli birikimlerin bir önceki kullanımlarından da onların yeni bir işleve dönüşmesinden de ortaya konuyordu. Her tepki bir belirlenim değildi.

Ama belirleyendi. Olgu ve olay çevre biçimi içinde var kalıp, sürebilmek için dönüşebilmek içi birçok şeyle beraber hayata bağımlıydı. Hayat var kalabilmek için çevreye bir destek bağıntıydı.

Bu çevre hayat için, hayat çevre için gibi kör bir anlayış ortaya konmamalıdır. Böyle bir şey yok. Bir değişme bir akış kendisinden sonrasından haberi yokken dahi çevresel koşullu belirme şartlarıyla kendisinden sonrasını belirler.

Belirler de çevre kendisini sürekli koruyamaz. Çevre girişmeleriyle belirlenen olgu ve olayı destekleyen ve değişen çevre koşulu ortadan kalkar. Bu kes o olgu ve olay da ortadan kalkar.

Ortadan kalkan birçok moleküler yapı olgu, olay gibi inşalar yanında ortada kalkmayan uzun erimli demir, sodyum gibi enerji düzenli nesnelerle, kendisini tekrar edip yenileyen kimi moleküler yapılar değişen çevre tepkileriyle canlanmıştı.

Canlılık, değişen çevre tepkisine göre yalıtımlı enerji düzenini çevre değişmesine göre cevap olan tepki ve dirençlerle koruyan yapılardı.

Birbirini destekleyen süreçler birbirine firen olan süreçlerde olmakla doğa bu akışı evrim mekanizmasıyla aşmıştı. Destekliyordu. Çok yönlü bir bağıntı olmakla ortaya çıkmıştı.

Hayatı ele veren çok köklü birçok düz düzen ilişkisi entegrasyonu vardır.




Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın felsefe kümesinde bulunan diğer yazıları...
El Bel Baal 2
Tarihsel 2
İrade 1
Tarihsel 1
Anlamak Gerek 71
Kurtuluşun Felsefesi (Açkı 2)
Sosyal İlişki Toplumu Hedeflemez 2
Anlamak Gerek 43
Anlamak Gerek 70
Anlamak Gerek 55

Yazarın bilimsel ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Müruru Zaman 14
Sahiplik İmanı 1
Hatırlama 1
Mal mı, İnsan mı?
Mamon'du Belirme 1
Müruru Zaman 7
Denge ve Dengesizlik Süreçleri 24
Anlamak Gerek 26
Bağ Enerjisi 1
Sistem 15

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Aslına Yüz [Şiir]
Vah ki Vah [Şiir]
İsis Dersem Çık Ereşkigal Dersem... [Şiir]
Görmez Şey [Şiir]
Tekil Tikel Tükel [Şiir]
ve Leddâllîn, Amin [Şiir]
Mavi Yare [Şiir]
Mevsimsel [Şiir]
Yıkılışa Direniş Direnişe Yıkılış [Şiir]
Meşrep 3 [Şiir]


Bayram Kaya kimdir?

Dünyayı yaşantılaşan çabalar içinde duygunun önemi hiç yitmezse de, payı giderek azalmaktadır. Sosyo toplum bazlı, genel bir açılımla başlayan çalışmalarım da; bilim felsefesi içinde olunma gayreti güdüldü. Bu nedenle yazıların tarisel, sosyo toplumsal evrimli ve türlü doğa bilim verileri güdülü çalışma olmasına gayret edildi. Genel felsefem içinde bir bilgi; ne kadar çok bağıntısıyla söylüyorsanız, o bilgi o kadar bilinir bilgidir.


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.