..E-posta: Þifre:
ÝzEdebiyat'a Üye Ol
Sýkça Sorulanlar
Þifrenizi mi unuttunuz?..
Iþýk verirseniz, karanlýk kendiliðinden yitecektir. -Erasmus
þiir
öykü
roman
deneme
eleþtiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katýlýmý
Yazar Kütüphaneleri



Þu Anda Ne Yazýyorsunuz?
Ýnternet ve Yazarlýk
Yazarlýk Kaynaklarý
Yazma Süreci
Ýlk Roman
Kitap Yayýnlatmak
Yeni Bir Dünya Düþlemek
Niçin Yazýyorum?
Yazarlar Hakkýnda Her Þey
Ben Bir Yazarým!
Þu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm baþlýklar  


 


 

 




Arama Motoru

ÝzEdebiyat > Bilimsel > Felsefe > Bayram Kaya




15 Ekim 2019
Nasýl Yaþar Nasýl Ölürüz 61  
Bayram Kaya
Kýsaca sürekliliði ve bir çokluðu içinde insan yaþamý gibi bir duruma biz iþte hayat budur dersek, hayat dediðimizin sentezi süreklilik içinde hiç te hayat olmadýðýný görürüz. Ya da hayat deðil dediklerimizin de süreklilik içinde hem de vaz geçilmez bir hayat olduðunu görürüz.


:EBJ:
Bu yazý serisine bu bölümle biraz ara vereceðim en az 61 bölüm daha var. Gelecek bölümlerde kuantum düzlemlere gireceðim.

Çünkü hayatý anlamak için biyolojik yasalarý, az çok kuantum düzlem, fizik, kimya matematikten söz etmek gerekiyor.

Biyolojik yasa fizik kimya temeline otursa da biyolojik yasalarý matematik temele oturtmak oldukça zor. Bu nedenle hayat ve evrim zor kavranan bir teoridir.

61. Bölüm

Týpký makro dünyadaki kýsýtlý bir iniþ ve çýkýþ alaný içinde olmalarýyla birbirini kontrol eden iniþ ve çýkýþlarýn, direnci nedenle kontrol süreçleri tersine döner. Bu tersine dönüþlerle düðüm kavþaðýnda karar alan süreçlerin üstdüþümleri ayný anda birlikte ve bir aradadýrlar. Kendi kendisini organizeyle Dissipatif ve kendisini yenilemeye yönelik, kendini yaratmakla otopoiezidirler.

Üstdüþüm olanlarýn her birini birbiri ile olmak dýþýnda tutuyorsunuz. Birbiri olmak dýþýnda tutmakla siz üstdüþümü (üst üste durumu) birbiri ile iliþkin ligi olmayan birbirine iliþkin ligi oluþmamýþ gibi olan bu duruma sizler hayat deðil diyorsunuz.

Makro alemde iniþ ve çýkýþýn oluþ gerçekleþme süreleri ayný andadýrlar. Bir eylemle inilirken, bir eylemle çýkýlýr. Bir eylemle ölün ürken diðer eylemle doðulur. 500 M bir çýkýþ 500 M bir iniþtir. Çýkýþýn zamaný iniþe göre uzundur. Neden? Alan etkisinden.

Oysa porfirinle, klorofilin oluþ süreçleri ayný anda baþlamaz ve birbirine de dönüþmezler. Birbirlerine alan deðiller. Birbirini kontrol eden deðiller. Ama önce olan sonraya ispattýrlar. Tabii ki porfirin öncesi moleküller, molekülün öncesi de atomdur. Atomun öncesi kuantum dünya, kuantum dünyanýn öncesi de ? iþaretidir.

Porfirin, klorofile göre hayat deðildi. Porfirin klorofilden önce olan bir süre durumla iþlevidir. Porfirin iþlevi olmadan da klorofil hayat (hücre) olmuyordu. Bu söylemle hayatý hücreden baþlatmýþ olduk. Daha geliþkin iþlevle klorofil henüz ortada yoktur.

Bu durumda da klorofili de kendisinin organeli olduðu kendisinden sonrasý içindeki hücreye göre söylersek ne klorofil hayattýr ne porfirin hayat baðlamý ile bir var oluþtur. Hücreyi de hücre sonrasý, hücre sentezlerden oluþan bað dokuya, kasa ve organlara göre söylersek; hücre de hayat deðildir!

Dokularý kesilmiþ kulak gibi organlarý da vücuda göre söylersek doku ve organlar da ne hayattýr, ne var oluþturlar. Organizma olan kiþiyi de sosyal yapýya toplumsal ve kolektif hayata göre söylersek; kiþi de ne hayattýr ne var oluþtur. Kolektif aklýn yanýnda kiþinin esamesi bile okunmaz.

Bu mantýk Aþil mantýðý gibi yine bir Zenon mantýðý olmakla, mantýk çok basit bir Zenon çýkmazýdýr. Ama iþte hepimiz bu kusurlu mantýk gibi düþünmekteyiz. Hayatý insan hayatý sayarýz.

Ýnsan üzerindeki kolektif ortak akýlý, kolektif üretim yeteneðini, kolektif bilinci, kolektif imajlý kolektif depo ortak hafýzayý, kolektif sürecin kolektif birim zaman ile oluþunu, kendi hayatýmýzýn hüneri sayarýz. Örneðin bir insana göre on bin çalýþan kiþisi olan bir iþ kolunda, bir birim zamandaki iþ bir kiþiye göre 104 kuvvetinde hýzlanmýþtýr.

Ýþte kiþisi imajlý hayatýmýz içindeki, kolektif yaþantýlý katký yetenek ve imaj aklý görmezden gelerek, bu formasyonu kiþi hayatý saymamýz en büyük yanýlgý ve yabancýlaþmadýr. Bu komedi yanlýþlýk yetmiyor gibi bir de her þeyi bizim için yaratýldý halüsinasyonunu, gerçek saymamýz; yanýlsamalý hatanýn tuzu biberi olmak üzere, hata üstüne tüy dikmektir. Diðer hayatlarý yok saymaktý.

Kýsaca sürekliliði ve bir çokluðu içinde insan yaþamý gibi bir duruma biz iþte hayat budur dersek, hayat dediðimizin sentezi süreklilik içinde hiç te hayat olmadýðýný görürüz. Ya da hayat deðil dediklerimizin de süreklilik içinde hem de vaz geçilmez bir hayat olduðunu görürüz.

Robert Fulton 200 sene önce ýsý enerjisinde elde ettiði su buharýný bir silindir içine gönderip bir itenek (piston) oluþturmasý sayesinde ýsý enerjisini tekerlek hareketine çevirdiðinde, kimse bu basit oyuncak olan modele, Ford araba (hayat) dememiþti. Ama bugün bir ford araba da bu itenek hareketi olmadan hayatta arabaya dönüþemezdi.

Fakat bir arabadaki (bir hayattaki) tüm özellikler de bu itenek hareketi deðildi. Þimdi sormak lazým. itenek hareketi araba deðilse arabalardaki itenek neydi? Yani kiþi hayatýndaki klorofil hayat deðilse hayatýmýzý oluþan klorofil neydi. Ya da bilgisayarlý, Android telefonlu hayat hayat deðilse; kolektif güç aktarýmlý karaciðer transplantasyonu neydi?

Yok itenek bir var oluþtu ise, þimdiki arabalar ne? Demek ki araba da hayat gibi kendi sürekliliði içinde fiziki, kimyasal ve mekanik yasalarla, kolektif yetenekli, kolektif depo bilgi ve beceri ile olmuþtu ama olmuþ bitmiþ bir þey deðildi. Sürekliliði içinde araba sürekli oluþuyordu.

Örneðin öncesinde biz hiç yokken ve plana da hayat deðil dediðimiz porfirin varken, klorofil varken, entegre süreçler altý milyon yýl önce giriþen entegre baðýntý süreçlerle bizi ortaya koymuþlardý. Bu nedenle sürekliliði içinde hayat dediðimiz, kesikli durum olamamakla hayat deðildi. Özel baðýntýlý kesikli durumu içinde olup ta süreklilikte yansýyamamakla hayat deðil dediðimiz de o özel baðýntýlý kesikli durumuyla hayattý. Tematik geliþtirmeyi buradan kesiyorum.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazýda yazanlara katýlýyor musunuz? Eklemek istediðiniz bir þey var mý? Katýlmadýðýnýz, beðenmediðiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düþündüðünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazýlarý yorumlayabilmek için üye olmalýsýnýz. Neden mi? Ýnanýyoruz ki, yüreklerini ve düþüncelerini çekinmeden okurlarýna açan yazarlarýmýz, yazýlarý hakkýnda fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloða geçebilmeliler.

Daha önceden kayýt olduysanýz, burayý týklayýn.


 


ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.

Yazarýn felsefe kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
El Bel Baal 2
Tarihsel 2
Ýrade 1
Tarihsel 1
Anlamak Gerek 71
Kurtuluþun Felsefesi (Açký 2)
Sosyal Ýliþki Toplumu Hedeflemez 2
Anlamak Gerek 43
Anlamak Gerek 70
Anlamak Gerek 55

Yazarýn bilimsel ana kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Müruru Zaman 14
Sahiplik Ýmaný 1
Hatýrlama 1
Mal mý, Ýnsan mý?
Mamon'du Belirme 1
Müruru Zaman 7
Denge ve Dengesizlik Süreçleri 24
Anlamak Gerek 26
Bað Enerjisi 1
Sistem 15

Yazarýn diðer ana kümelerde yazmýþ olduðu yazýlar...
Aslýna Yüz [Þiir]
Vah ki Vah [Þiir]
Ýsis Dersem Çýk Ereþkigal Dersem... [Þiir]
Görmez Þey [Þiir]
Tekil Tikel Tükel [Þiir]
ve Leddâllîn, Amin [Þiir]
Mavi Yare [Þiir]
Mevsimsel [Þiir]
Yýkýlýþa Direniþ Direniþe Yýkýlýþ [Þiir]
Meþrep 3 [Þiir]


Bayram Kaya kimdir?

Dünyayý yaþantýlaþan çabalar içinde duygunun önemi hiç yitmezse de, payý giderek azalmaktadýr. Sosyo toplum bazlý, genel bir açýlýmla baþlayan çalýþmalarým da; bilim felsefesi içinde olunma gayreti güdüldü. Bu nedenle yazýlarýn tarisel, sosyo toplumsal evrimli ve türlü doða bilim verileri güdülü çalýþma olmasýna gayret edildi. Genel felsefem içinde bir bilgi; ne kadar çok baðýntýsýyla söylüyorsanýz, o bilgi o kadar bilinir bilgidir.


yazardan son gelenler

 




| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk

| Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim Yapým, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr.
Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz.