..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Aşık olmayan âdem / Benzer yemişsiz ağaca. -Yunus Emre
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Bilimsel > Felsefe > Bayram Kaya




11 Kasım 2019
Anlamak Gerek 4  
Bayram Kaya
Özgecil bir davranışlar da kişimizi; kişimizin kendisini, kendi grubu için feda oluşa götürüyordu. Çünkü kişiler burada sen yoksan veya grup yoksa ben de yokum türünden algıları ortaya koyuyordu. Kendisini feda etme tutumlu sonuç, özgecil oluş nedenleydi. Ağ ilişkisi içinde özgecil oluş, fedakâr olmaya, fedakâr olmanın bir sosyal duyuşu da köleci sistem içinde ana olmanın baskı ve basıncına neden olmuştu. Bu baskı ve basıncı oluşan köleci etkili güzel sözlerden birisi de “ananın bastığı yavru ölmez” denişle olan söylemdi. Hâlbuki ki özgecil olucu fedakârlık, kolektif davranmanın sonucunda edinilen paydaşlı bir bilgi olmanın sonucuydu.


:EIE:
Özgecil bir davranışlar da kişimizi; kişimizin kendisini, kendi grubu için feda oluşa götürüyordu. Çünkü kişiler burada sen yoksan veya grup yoksa ben de yokum türünden algıları ortaya koyuyordu.

Kendisini feda etme tutumlu sonuç, özgecil oluş nedenleydi. Ağ ilişkisi içinde özgecil oluş, fedakâr olmaya, fedakâr olmanın bir sosyal duyuşu da köleci sistem içinde ana olmanın baskı ve basıncına neden olmuştu.

Bu baskı ve basıncı oluşan köleci etkili güzel sözlerden birisi de “ananın bastığı yavru ölmez” denişle olan söylemdi. Hâlbuki ki özgecil olucu fedakârlık, kolektif davranmanın sonucunda edinilen paydaşlı bir bilgi olmanın sonucuydu.

Burada sonuçlar nedeni oluşmuşlar, nedenler de sonucu oluşmuştular. Başlangıç koşullarının üzerine yansıyan vesile sonuçlar, vesile neden olup, adeta temel neden gibi davranan bir algıyı bize dayatıyordular.

Ağ türü girişmeler içindeki yansımalar iyi analiz edilemedikleri zaman başlangıca olan katkı etkileri nedenle, asıl nedenmiş gibi bir yanılsama ortaya koymaktadırlar.

Hatta ağ girişmeleri öylesine bir sarmal oluşur ki, vesileler olmadan asıl nedenler de başlayamayacaklarmış gibi olmanın bir hissi bize verirler. Örneğin ana diye söyleşir olduğumuz anlamanın temel referansı içinde anatomi değişmeleri ve hormonsal tetiklemeler verili olarak zaten vardır.

Kolektif yapı içinde anatomi sel ve hormon sal itkilerle dişi cinsler kendi içlerinden kopan eksiğin duygusal boşluğunu, kendilerinde olan anatomi sel fizikle tamam lamaya yönelirler.

Bu tamamlayıcı yönelimler, kişisi mal mülk sahipliği, kişisi kazanç, kişisi miras bırakma gibi köleci tutumları içinde bütün kolektif yükümlülükler kişilerin omzuna YÜK edilmişti.

İşte kolektifte olması gerekir iken kişilerin omuzuna yüklenen kolektif yükler nedenle, dişi erkek olarak çocuk yapmanın temel referansı ile de bir dişi ve bir erkeği bir arada olmaya zorlar.

Zaten bütün çelişki ve kavgalarda burada kopar. Kolektif oluşun tüm yükü, bu birlikteliği ortaya koyan aile dediğimiz yapının omuzuna koyar.

Köleci sistemler kolektife göre olan inşa yüklerini onu taşıyamayacakları kadar zorlayan, zorlayıcı dramla bu tür kolektif yükleri aileler yükü haline getirmekle süreci aile dramı; aile buhranlarına ve aile bunalımlarına dönüştürürler.

İşte bu tür yapay buhranları çözmenin bir seyrediş biçimi de köleci sosyal olucu analık türü söylemler içinde oluşturulan bu gibi mantıklardı. Ana atıflı köleci mantığın; “ananın bastığı yavru ölmez. Cennet anaların ayağının altındadır” gibi söylemleri doğuran temel referanslı taşıyıcı salınım üzerine her tür modülasyonları yapıldı.

Analık türü söylem modülasyonlar niye vardı? Kolektif yükün, kolektif kapasitenin; kolektif oluşu özelleştiren kişisi bencil mantığı nedenle vardı.

Bu özelleştirme içinde kolektif miras ve kolektif aktarımlı geri beslenme kuralı, aileler miraslı, aileler aktarımlı geri beslenme mirası kılınmıştı. Bu miras zenginliği de fakirliği de köleliği de miras eden bir aktarmanın geri beslenmesini de içeriyordu!

Aileler aktarımlı, aileler miraslı bu tutum içinde aileler kendi miraslarını; kendilerinden doğan çocukların bilinmesi üzerine miras ya da bina (inşa) etmiştiler. İşte bu soyutlamalı bağıntı belirtilmesini veren söylemler hem köleci akışı, köleci anlayışı sürdürmek için güzel söylemdi. Hem de köleci sistemi pekişen bir ahlaktı. Ve köleci akış için gayet doğruydular.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın felsefe kümesinde bulunan diğer yazıları...
El Bel Baal 2
Tarihsel 2
İrade 1
Tarihsel 1
Anlamak Gerek 71
Kurtuluşun Felsefesi (Açkı 2)
Sosyal İlişki Toplumu Hedeflemez 2
Anlamak Gerek 43
Anlamak Gerek 70
Anlamak Gerek 55

Yazarın bilimsel ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Müruru Zaman 14
Sahiplik İmanı 1
Hatırlama 1
Mal mı, İnsan mı?
Mamon'du Belirme 1
Müruru Zaman 7
Denge ve Dengesizlik Süreçleri 24
Anlamak Gerek 26
Bağ Enerjisi 1
Sistem 15

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Aslına Yüz [Şiir]
Vah ki Vah [Şiir]
İsis Dersem Çık Ereşkigal Dersem... [Şiir]
Görmez Şey [Şiir]
Tekil Tikel Tükel [Şiir]
ve Leddâllîn, Amin [Şiir]
Mavi Yare [Şiir]
Mevsimsel [Şiir]
Yıkılışa Direniş Direnişe Yıkılış [Şiir]
Meşrep 3 [Şiir]


Bayram Kaya kimdir?

Dünyayı yaşantılaşan çabalar içinde duygunun önemi hiç yitmezse de, payı giderek azalmaktadır. Sosyo toplum bazlı, genel bir açılımla başlayan çalışmalarım da; bilim felsefesi içinde olunma gayreti güdüldü. Bu nedenle yazıların tarisel, sosyo toplumsal evrimli ve türlü doğa bilim verileri güdülü çalışma olmasına gayret edildi. Genel felsefem içinde bir bilgi; ne kadar çok bağıntısıyla söylüyorsanız, o bilgi o kadar bilinir bilgidir.


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Bayram Kaya, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.