..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
"...öyküyü yazan bilge, beşinci ya da altıncı göbekten kral torunu olduğumu ortaya çıkaracak şekilde belirleyebilir soyumu." -Cervantes, Don Quijote
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Deneme > Yazarlar ve Şairler > Mustafa Günay




1 Mayıs 2005
Hermann Hesse'den Mektup Var  
Mustafa Günay
Hesse'nin mektupları ve düşündürdükleri...


:DCJA:
HERMANN HESSE’DEN MEKTUP VAR!

Hermann Hesse (2.7.1877-9.8.162), sevdiğim yazarların başında gelir. Felsefi yönleri de içeren öykü ve romanlarıyla, 20. yüzyılın önemli bir sanatçısıdır. Hesse’nin pek çok kitabı dilimize çevrilmiştir. Bunlar arasında bazıları şunlardır: Knulp, Gençlik Güzel Şey, Siddharta, Bozkırkurdu, Demian, Narziss ve Goldmund, Rosshalde, Bir Yabancı Gezegenden Tuhaf Haberler...
Geçtiğimiz günlerde kitap tutkunu bir arkadaşımın (Ali Karaman) vesilesiyle, Hesse’nin mektuplarını okuma imkanı buldum. “Herman Hesse’nin Mektupları”, Battal İnandı’nın çevirisiyle, 1983’te Kültür Bakanlığı tarafından yayınlanmış. Bu kitabın yeni basımının yapılması, Hesse okurları için çok yararlı olacaktır. Gerçekten de mektuplarını okudukça ve kimi bölümleri üzerinde düşündükçe, Hesse’nin diğer kitaplarını ve bir sanatçı olarak kendisini de daha iyi anladığımı söyleyebilirim.
Daha önce de Hesse’nin romanlarını okurken altını çizdiğim satırlar vardı. Özellikle insanla, günümüz insanının dünyasıyla ilgili düşünceleri ilgimi çekmişti. Bozkırkurdu adlı romanından birkaç satır: “günümüz insanı enerjiyle dolu, çalışkan ve sağlıklı, ayrıca hep gergin ve soğuk –kusursuz bir insan. Önümüzdeki savaşta olağanüstü başarılı olacak bir tür. Aslında bunlar beni ilgilendirmiyor. Çünkü ne günümüz insanıyım ne de çağdışı kalmış biri.”(Bozkırkurdu, s. 51)
Hesse, bir mektubunda ise, aynı konuda şunları yazmış: “(...) Zamanımızın ideallerinden tek birini bile paylaşmıyorum. Ama bu yüzden inançsız değilim. İnsanlığın binlerce yıllık kanunlarına ve bunların zamanımızın kargaşasını aşacaklarına inanıyorum.”(Mektuplar, s.27)
Hesse’nin mektuplarında 1930’lu ve 1940’lı yılların izlerini ve gölgelerini görmek mümkün. Bir bakıma bu mektuplar bir dönemin aynası durumunda. Hesse’nin 5 Ocak 1949 tarihli mektubunda, çağıyla ilgili değerlendirmeleri yer almaktadır: “Günümüz dünyasının insandan beklediği bir şey vardır ki bunun partiler, devletler ve dünya ahlak hocaları tarafından propagandası yapılmaktadır. İnsandan beklenen bu şey, insanın bizzat kendisinden, ferdi ve eşsiz bir şey olduğu düşüncesinden tamamen vazgeçerek kendini geleceğin vasat veya ideal insanlığına uydurması, makinenin küçük bir tekerleği olması ve kendinin aynısı olan milyonlarca yapı taşları arasında küçücük bir tanesi oluvermesiyle ilgilidir. Bu isteğin ahlaki değeri hakkında bir yargıda bulunmak istemiyorum. Bunun kahramanca ve fevkalede yönü de var. Ama ben buna inanmıyorum.”(Mektuplar,s. 78)
Düşünürler ve sanatçılar, yalnızca mevcut durumun betimini ve yorumunu yapmakla kalmayıp, aynı zamanda olması gerekene yönelik öneri ve özlemlerini de ortaya koyarlar. Hesse’ye göre, çağımızda gerekli olan şeyler nelerdir? Kendi deyimiyle, “Zamanımızın ihtiyaç duyduğu ve istediği becerikli bir memurluk ve çalışkanlık değil, kişilik, vicdan ve sorumluluktur. Akıl ve kabiliyet bakımlarından bir bolluk var, ancak bunlar fazla bir şey ifade etmez.”(Mektuplar, s. 48)
Başka bir mektubunda da Hesse, kişilik kavramının önemine değinir: “insanı kendisine özgüleyen bir kişilik herkese nasip olmaz. Böyle bir kişiliğe giden yol tehlikelerle doludur ve insana ıstırap verir, öte yandan başkalarının bilmediği mutluluk ve tesellileri de verir.”(Mektuplar, s.111)
Bazı cümlelerini sizlerle paylaştığım mektuplarını okursanız, Hesse’nin ve yaşadığı çağın acılarını hissedecek ve insan olmanın her dönemde ve çağda nice güçlüklerle ve problemlerle yüzleşmeyi gerektiren bir serüven olduğunu göreceksiniz. Hesse’nin mektuplarında belki biraz yalnız ve hüzünlü ama bilgece bir sesin yankılandığını ve bu sesin zamanımızda da kendini duyurduğunu söylemek mümkündür.


Dizeler:

“Yaşadıklarımdan öğrendiğim bir şey var:
Yaşadın mı büyük yaşayacaksın, ırmaklara, göğe, bütün evrene karışırcasına
Çünkü ömür dediğimiz şey, hayata sunulmuş bir armağandır
Ve hayat, sunulmuş bir armağandır insana” (Ataol Behramoğlu)

Sözler:

“Her kim güzelliği görebilme yeteneğini korur, elden çıkarmazsa, o yaşlanmaz.”(Kafka)





Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın yazarlar ve şairler kümesinde bulunan diğer yazıları...
Attila İlhan'ın Ardından
Jules Verne

Yazarın deneme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Birkaç Dergi
Şiirdeki Felsefe, Felsefedeki Şiir
Adlandırmak
Şarkılar Kimi Söyler?
Yola Çıkmak, Yolda Olmak
Anlatmak Anlaşılmak
Bulutlanmak
Kentler ve Yazlar

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Sisifos Gibi [Şiir]
Mayıs Yağmuru [Şiir]
Hal Durumu [Şiir]
Özne: Felsefe - Edebiyat İlişkileri [Bilimsel]
Özne: Nihilizm Sorunu [Bilimsel]
Özne [Bilimsel]


Mustafa Günay kimdir?

Felsefe açısından sanat ve edebiyat eserlerinin değerlendirilmesine önem veriyorum.

Etkilendiği Yazarlar:
Albert Camus, Nermi Uygur, Milan Kundera, Oğuz Atay, Edip Cansever


yazardan son gelenler

bu yazının yer aldığı
kütüphaneler


yazarın kütüphaneleri



 

 

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Mustafa Günay, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.