..E-posta: Þifre:
ÝzEdebiyat'a Üye Ol
Sýkça Sorulanlar
Þifrenizi mi unuttunuz?..
Ölümden önce yaþam var mý? -Duvaryazýsý
þiir
öykü
roman
deneme
eleþtiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katýlýmý
Yazar Kütüphaneleri



Þu Anda Ne Yazýyorsunuz?
Ýnternet ve Yazarlýk
Yazarlýk Kaynaklarý
Yazma Süreci
Ýlk Roman
Kitap Yayýnlatmak
Yeni Bir Dünya Düþlemek
Niçin Yazýyorum?
Yazarlar Hakkýnda Her Þey
Ben Bir Yazarým!
Þu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm baþlýklar  


 


 

 




Arama Motoru

ÝzEdebiyat > Eleþtiri > Toplum ve Birey > Mehmet Sinan Gür




1 Temmuz 2002
Anlaþmazlýk Komedisi  
Mehmet Sinan Gür
Yurdum insaný bazen niye böyle yapar, akýl sýr ermez.


:BFGC:
Neden bilmiyorum. Bizim milletin bir algýlama sýkýntýsý var. Bir kere iki kere olsa hadi diyeceðim, rastlantý. Ama bu hep oluyor. Ne oluyor? Anlatayým.

Arkadaþlarla buluþmak üzere iskeledeki çayevine gittim. Kimse yoktu. Beklerken bir çay içeyim dedim. Neyse içtik. Parasýný hemen almadýlar. Giderken çaycýyý buldum, sordum:
“Bir çay ne kadar?”
“Ney?”
“Çay ne kadar?”
“Hýýý?”
“Ne kadar?”
“Nasýl?”
“Ne kadar?”
“Dört yüz bin.”
Ohh... Parayý ödedim. Ödedim ama düþünmeye baþladým. Orasý bir çayevi. Ben müþteriyim. Çaydan baþka bir þey içilmiyor. Çaycýya baþka ne sormuþ olabilirim?

Kadýköy minibüsüne bindim, Kadýköy’e gidiyoruz. Arkada oturuyorum. Parayý önümde oturan kiþiye verdim; “Bir kiþi Kadýköy” dedim. Para elden ele gidiyor, herkes Bir Kadýköy Bir Kadýköy deyip duruyor ve þoförün eline ulaþýnca son veren de ayný þeyleri söylüyor. Þoför soruyor:
“Bir milyon kaç kiþi?”
“Bir kiþi”
“Neresi?”
“Kadýköy”
“Neresi?”
“Kadýköy”
“Ýki kiþi mi?”
“Hayýr bir kiþi.”
“Hýý?”
“Bir kiþi Kadýköy...”
“Bir kiþi Kadýköy mü?”
“Evet.”
“Kadýköy bir kiþi...”
“Evet.”

Ýnsaný kanser ederler. Minibüs Kadýköy’den baþka yere gitmiyor. Bu kelimeler her gün belki binlerce kez söyleniyor. Ama adam bir türlü anlamýyor. Ben þimdi biraz kýsa yazdým. Bunun daha bir sürü varyasyonu var.

Bir þahin marka arabam var. Çoktandýr otoparkta duruyor, yýkanmýyordu. Kuzenim de evlenecekti. Götürdüm araba yýkayýcýsýna yýkasýnlar diye. Yýkanma sýrasýnda oranýn görevlileriyle aramýzda geçen konuþmalara bakýn:
Ben: “Merhaba”
“Merhaba. Ýç dýþ mý?”
“Evet iç dýþ.”
“Hasan, bakýver. Ýç dýþ.”
Hasan geldi, bana sordu.
“Ýç dýþ mý?”
“Evet iç dýþ.”
Araba yýkanmaya baþladý. Dýþý yýkandýktan sonra içinin yýkanacaðý yere çekildi. Orada baþka bir adam:
“Ýç dýþ mýydý abi?”
“Evet iç dýþtý.”
Ýçi de temizlendi. Sýra para ödemeye geldi. Baþta benle konuþan adama sordum:
“Ýç dýþ ne kadar?”
“Ýç dýþ mý?”
“Ýç dýþ.”
“Hüseyin parayý al.”
Hüseyin parayý almak için geldi.
“Ýç dýþ mýydý?”
“Evet iç dýþtý.”
“Dört Milyon.”

Parayý ödedim. Adamlarýn bahþiþlerini verdim. Arabayý aldým. Eve giderken kafamda iç dýþ yankýlanýyordu. Bu ülkede kafayý üþütmeden yaþamak birkaç þekilde zor.

1.Temmýz.2002

.Eleþtiriler & Yorumlar

:: Suç Kimin?
Gönderen: Ali Ziya Çamur / Anamur
10 Aðustos 2009
Deðerli arkadaþým, sýradan, zavallýlaþtýrýlmýþ insanlara deðdiriyorsun kaleminin ucunu. Ya insanlarýmýzý bu konuma getirenler? Onlar neden görmez, göstermezsin? Bir ülke ki ýþýklar içinde yatasý Aziz Nesin'in deyiþiyle yüzde altmýþý yýllardýr uygulanan siyasetle, verilen köhnemiþ eðitimle uyutulmuyor mu? Evde, okulda, askerde, hapishanelerde, alanlarda dayaðýn egemenlik kurduðu bir toplumdan, daha baþka ne beklersin? Yaþamýn çileli yokuþlarýna, geçim sýkýntýsýnýn tonlarca aðýr yüküyle ezilerek ufalmýþ insanlarýmýzla uðraþmayý býrakýn da onlarý bu hâle düþürenlere sivriltin kaleminizi. Bencil hesaplarýn buzlu sularýnda çok dolaþmayýn siz de üþür ya da üþütürsünüz. Saygýlar.




Söyleyeceklerim var!

Bu yazýda yazanlara katýlýyor musunuz? Eklemek istediðiniz bir þey var mý? Katýlmadýðýnýz, beðenmediðiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düþündüðünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazýlarý yorumlayabilmek için üye olmalýsýnýz. Neden mi? Ýnanýyoruz ki, yüreklerini ve düþüncelerini çekinmeden okurlarýna açan yazarlarýmýz, yazýlarý hakkýnda fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloða geçebilmeliler.

Daha önceden kayýt olduysanýz, burayý týklayýn.


 


ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.

Yazarýn toplum ve birey kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Kitap - Karl Marx 32inci Dereceden Masonmuþ
Kadýnlarýn Korkulu Rüyasý: Çarþaf ve Türban
01 09 Demokrasi Kavgasý
Padiþah Bahçesinde (Göztepe Parký) Pijamayla Keyifli Saatler

Yazarýn eleþtiri ana kümesinde bulunan diðer yazýlarý...
Yemen Türküsü
Kitap - Sevdalinka - Ayþe Kulin
Erbil (Kuzey Irak) 1
Rüya Gibi - Kafkas Halk Danslarý Gösterisi
Empati Kelimesinin Anlamýný Hrant Dink'ten Öðrendim
Sezen Aksu Konserinin Düþündürdükleri
Film Kitap - Turyetski Gambit ve Plevne Savaþý
Boykot Bütün Dünyada Yayýlýyor
Ýngilizce Eðitim I, ODTÜ ve Oktay Sinanoðlu
Cola Turka Üzerine

Yazarýn diðer ana kümelerde yazmýþ olduðu yazýlar...
Nazým Hikmet'ten Çanakkale Þiiri [Þiir]
Ateþ ve Ölüm (Bütün Þiirler 16. 07. 2009) [Þiir]
Seni Seviyorum Bunalýmý [Þiir]
Ýncir Aðacý [Þiir]
Bir Dosta E - Mektup [Þiir]
10 Aðustos 1915 Anafarta Ovasý [Þiir]
Sevgisizlik [Þiir]
Mor Çiçekler [Þiir]
Eskiden [Þiir]
Bir Ruh Çaðýrma Operasyonu [Öykü]


Mehmet Sinan Gür kimdir?

Yazmayý seviyorum. Bir tümce, bir satýr, bir sözcük yazýp altýna tarihi atýnca onu zaman içine hapsetmiþ gibi oluyorum. Ya da akýp giden zamaný durdurmuþ gibi. . . Bir fotoðraf, dondurulmuþ bir film karesi gibi. Her okuduðunuzda orada oluyorlar ve neredeyse her zaman ayný tadý veriyorlar. Siz de yazýn, zamaný durdurun, göreceksiniz, baþaracaksýnýz. . . . Savaþ cinayettir. Savaþ olursa pozitif edebiyat olmaz. Yurdumuz insanlarý ölenlerin ardýndan aðýt yakmayý edebiyat olarak kabullenmiþ. Yazgýmýz bu olmasýn. Biz demiþtik demeyelim. Yaþam, her geçen gün, bir daha elde edemeyeceðimiz, dolarla, altýnla ölçülemeyecek bir deðer. (Ancak baþkalarý için deðeri olmayabilir. ) Nazým Hikmet’in 25 Cent þiiri gerçek olmasýn. Yaþamý ýskalamayýn ve onun hakkýný verin. Baþkalarýnýn da sizin yaþamýnýzý harcamasýna izin vermeyin. Çünkü o bir tanedir. Sevgisizlik öldürür. Karþýmýza bazen bir kedi yavrusunun ölümüne aldýrmamak, bazen savaþa –yani ölüme- asker göndermek biçiminde çýkar. Nasýl oluyor da çoðunlukla siyasi yazýlar yazarken bakýyorsunuz bir kedi yavrusu için þiir yazabiliyorum. Kimileri bu davranýþýmý yadýrgýyor. Leonardo da Vinci’nin ‘Connessione’ prensibine göre her þey birbiriyle ilintilidir. Buna göre Çin’de kanatlarýný çýrpan bir kelebek Ýtalya’da bir fýrtýnaya neden olur. Ya da tam tersi. Ýtalya’daki bir fýrtýnanýn nedeni Çin’de kantlarýný çýrpan bir kelebek olabilir. Bu düþünceden hareketle biliyorum ki sevgisizlik bir gün döner, dolaþýr, kaynaðýna geri gelir. "Düþünüyorum, peki neden yazmýyorum?" dedim, iþte böyle oldu. .

Etkilendiði Yazarlar:
Herþeyden ve herkesten etkilenirim. Ama isim gerekliyse, Ömer Seyfettin, Orhan Veli Kanýk, Tolstoy ilk aklýma gelenler.


yazardan son gelenler

bu yazýnýn yer aldýðý
kütüphaneler


yazarýn kütüphaneleri



 

 

 




| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk

| Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim Yapým, 2024 | © Mehmet Sinan Gür, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr.
Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz.