..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Ben bir öğretmen değil, bir uyandırıcıyım. -Robert Frost
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > İnceleme > Yazarlar ve Yapıtlar > Ömer Faruk Hüsmüllü




11 Şubat 2010
Bir İnsanlık Kahramanı"nı (Sokrat'ı) Tanımak İster Misiniz?  
Ömer Faruk Hüsmüllü
-İki aşamadan oluşan bir yöntemi vardı: a)İroni(alay):Bu yöntemi uygulayarak önce kişiye,alaylı bir yolla hiçbir şey bilmediğini gösteriyordu. b)Maiotik(doğurtma):Sorular sorarak kişinin doğuştan aklında bulunan bilgileri ortaya çıkarıyordu.


:AHAE:




Sokrates


-M.Ö 470-399 yılları arasında yaşamıştır.
-Babası heykeltıraş,annesi ise ebedir.
-Yazılı hiçbir eseri olmadığı için,doğrudan doğruya tanıyamıyoruz.Eflatun ve Aristo’nun verdiği bilgiler sayesinde onun hakkında fikir sahibi olabiliyoruz.
-Prodikos ve geometrici Kyreneli Theodoros’un öğrencisidir.
-Sırtında harmanisi,yaz-kış yalınayak sokaklarda dolaşan ;sağlam yapılı,dış görünüşü kaba saba bir insan.
-İnsanların düşüncelerini acımasızca tenkit ederdi.
-Kritias’ın zorbaca yönetimine karşı cephe almıştır.
-Kusursuz bir yurttaştı.Ülkesi için savaşa gitmiş,kahramanca savaşmıştı. Ancak ülkenin değerlerine karşı çıktığı suçlamasıyla ölüme mahkum edilmişti.Ölüm cezası verildikten sonra o,Kriton’un kaçma teklifini, yurdunun kanunlarına olan saygısı nedeniyle reddetmiştir.
-Sokrates,Atina’da dersler verdiği gibi;sokakta,pazarda karşılaştığı kişilerle konuşur, onlara soru sorup cevaplarını dinlerdi.
-İki aşamadan oluşan bir yöntemi vardı: a)İroni(alay):Bu yöntemi uygulayarak önce kişiye,alaylı bir yolla hiçbir şey bilmediğini gösteriyordu. b)Maiotik(doğurtma):Sorular sorarak kişinin doğuştan aklında bulunan bilgileri ortaya çıkarıyordu.
-“Tek bir şey biliyorum,o da hiçbir şey bilmediğimdir” sözü ona aittir.
-Sokrat’ın amacı,gençlerin düşünmeden edindikleri eğitimi(şu anki Türk gençlerinde olduğu gibi!..) yıkmak ve kişinin kendi başına düşünmesini sağlamaktı.
-Sokrates, alaycı uslûbunun gelenekleri sarstığı ve sitenin tanrılarından başka tanrıları yücelttiği ve de gençlerin ahlâkını bozduğu gerekçesiyle şikayet ediliyor.Yapılan yargılama sonucunda da ölüme mahkûm ediliyor.
-Bazıları onun tek tanrı inancına sahip olduğunu,çok tanrılı dinlere karşı çıktığını;bu nedenle tanrı heykelleri yapıp satarak geçinen esnafı rahatsız ettiğini ve onların da şikayetçi olduklarını,belirtiyorlar.
-Sokrat kapatıldığı hücrede verilen baldıran zehirini kendi elleriyle,konuşa söyleşe içti ve huzur içinde öldü.
-Sokrat,Kant’a göre “aklın ideali”,Hegel’e göre “Bir İnsanlık Kahramanı; felsefesini yazmayan,ama yaşayan bir gerçek filozof”,Nietzche’ye göre ise “Ölüm bunaltısı nedir bilmeyen,yaşayan biri değil,bir salt akıl olarak ölen ve hayat güdüsünden tümüyle kopmuş bir canavar”dır.
-Sokrat,önceleri fizikçilerin,özellikle Anaksagoras’ın teorilerine ve doğa bilgisine bağlanmış,sonra ise doğayı “tanrılara bırakıp” sadece insanlarla,ahlâk ve erdem konularıyla ilgilenmiştir.
-“Kendi kendini tanı!”,”Kimse bile bile kötü değildir;her kötülük bilgi sanılan bir bilgisizlikten gelir.” İfadeleri onun sözlerinden bazılarıdır.
-Sokrates’in karısı:”Ah!Bu insafsız yargıçlar!Seni haksız yere öldürüyorlar.”diye ağlayıp sızlanırken,Sokrates de “Ya haklı olarak öldürseler,daha mı iyi olacaktı?”demiş.(Montaigne’den bir alıntı)



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın yazarlar ve yapıtlar kümesinde bulunan diğer yazıları...
Yazar Gabriel Garcia Marquez'in Veda Mektubu
Ömer Rasih Öztürkmen
Türk Dünyasına Adanmış Bir Ömür Turan Yazgan
Tarihçi Araştırmacı Yazar Necat Çetin'i Kaybettik
Yusuf Ziya Ortaç ve Kaybolan Kelime
Eşekli Kütüphaneci Mustafa Güzelgöz
Tolstoy ve Eserleri
Trakya Rüzgarı
Oktay Sinanoğlu'nun Gençlere Vasiyeti
Seferberlik Hikayeleri - İbret Almak İçin Okunmalı

Yazarın İnceleme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Kim,ne Demiş? (İsimler Alfabetik Sıraya Göredir... )
A'dan Z'ye Güzel Sözler
Sevgi - Gönül - Umut ve Mutluluk Üzerine Aforizmalar
Başöğretmen Atatürk Öğretmenler Hakkında Ne Söyledi?
Barış ve Özgürlük Üzerine Özlü Sözler
Dostluk Üzerine Aforizmalar
Erkek ve Kadın Üzerine Aforizmalar
Acı - Haz - Elem - Üzüntü Üzerine Aforizmalar
Kavimler Göçü ve Sonuçları
Dünya Atatürk'ü Konuşuyor

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Siyasi Taşlama: Neşezâde - 2 [Şiir]
Siyasi Taşlama: Karamsarzâde [Şiir]
Kusurî"den Tırtıklama [Şiir]
Zam Zam Zam... [Şiir]
Tırtıklama (Kazak Abdal'dan) [Şiir]
Yoklar ve Varlar [Şiir]
İstanbul,sana Âşık Bu Kul [Şiir]
Âşık Dertli"den Tırtıklama [Şiir]
Namuslu Karaborsacı [Şiir]
Dostlarım [Şiir]


Ömer Faruk Hüsmüllü kimdir?

Uzun süre Oruç Yıldırım adını kullanarak çeşitli forumlara yazı yazdım. İddiasız iki romanım var. Çok sayıda siyasi içerikli yazıya ve biraz da denemelere sahibim. Emekli bir felsefe öğretmeniyim. Yazmaya çalışan her kişiye büyük bir saygım var. Çünkü yazılan her satır ömürden verilen bir parçadır.

Etkilendiği Yazarlar:
Az veya çok okuduğum tüm yazarlardan etkilenirim.


yazardan son gelenler

bu yazının yer aldığı
kütüphaneler


 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Ömer Faruk Hüsmüllü, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.