..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
"Leyla'nın işi naz ve işve; Mecnun'un gözü yaşı çeşme çeşme..." -Fuzuli (Leyla ile Mecnun)
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Eleştiri > Yazarlar ve Yapıtlar > M.NİHAT MALKOÇ




15 Şubat 2015
Gümüşhane Eğitim Tarihi ve İsmail Hayal  
M.NİHAT MALKOÇ
Şehirler, içinde yaşayan insanlarla değer kazanır. Şehirleri değerli ve muteber kılanlar, orada yaşayan insanlardır. Bu insanların bir kısmı ön plandayken, bir kısmı da geri planda durur. Fakat şehirleri sırtlayan birkaç insan mutlaka bulunur. Bunlar o şehrin gözü, kulağı ve dilidir. Tabir caizse gözbebeğidir. Bu insanlar şehre hizmet noktasında daima önde yürürler. İşte bunlardan birisi de, yaşadığı şehrin kültürel açıdan imarı için canla başla çalışan İsmail Hayal’dir. Gümüşhane’mizin kültürel değerlerini ortaya koyma gayreti içerisinde olan araştırmacı-eğitimci-şâir ve yazar İsmail Hayal, yaşadığı şehrin tanıtımını sağlıyor.


:ACIF:
GÜMÜŞHANE EĞİTİM TARİHİ VE İSMAİL HAYAL
M. NİHAT MALKOÇ

Şehirler, içinde yaşayan insanlarla değer kazanır. Şehirleri değerli ve muteber kılanlar, orada yaşayan insanlardır. Bu insanların bir kısmı ön plandayken, bir kısmı da geri planda durur. Fakat şehirleri sırtlayan birkaç insan mutlaka bulunur. Bunlar o şehrin gözü, kulağı ve dilidir. Tabir caizse gözbebeğidir. Bu insanlar şehre hizmet noktasında daima önde yürürler. İşte bunlardan birisi de, yaşadığı şehrin kültürel açıdan imarı için canla başla çalışan İsmail Hayal’dir. Gümüşhane’mizin kültürel değerlerini ortaya koyma gayreti içerisinde olan araştırmacı-eğitimci-şâir ve yazar İsmail Hayal, yaşadığı şehrin tanıtımını sağlıyor.
Eğitimci-yazar ve şâir İsmail Hayal, Gümüşhane’mizin mühim değerlerinden biridir. Bugüne kadar kaleme almış olduğu 12 kitapla Gümüşhane’nin kültürüne ve eğitimine ayna tutmuştur. Bu kıymetli gönül insanının hayatına kısaca bir göz atmak istiyoruz: “İsmail Hayal, 1969 tarihinde Gümüşhane’de doğdu. İlk, orta ve liseyi Trabzon’da, yükseköğrenimini Ankara Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde tamamladı. Kars Kağızman, Gümüşhane Kürtün ve Gümüşhane’de idareci ve öğretmen olarak çalıştı. Gümüşhane Rehberlik Araştırma Merkezi Müdürlüğü, Gümüşhane Ticaret Meslek Lisesi Müdür Başyardımcılığı ve 2012-2014 arası Gümüşhane Milli Eğitim Şube Müdürlüğü yaptı. Halen Gümüşhane Özel Eğitim Uygulama ve İş Uygulama Merkezi Rehber Öğretmeni olarak görev yapmaktadır.
Eğitimci İsmail Hayal, kültür ve sanata gönül vermiş bir insandır. Bugüne kadar ulusal ve yerel gazete ve dergilerde birçok şiirleri, makaleleri, desen ve karikatürleri yayımlandı. Birçok defa ödüller aldı. Kuşakkaya, Gümüşkoza, Gümüşkent, Türksesi ve Karadeniz’in Sesi gibi yerel gazetelerde köşe yazıları yayımlandı. Kuşakkaya’da “Hayal Dükkânı” adıyla en uzun soluklu kültür ve sanat sayfasını hazırladı. Gümüşhane Gazeteciler Cemiyeti üyesidir. Evli ve iki çocuk babasıdır. “Hayalce(2006), Köyüm Demirören(2007), Gümüşhaneli Şairler Antolojisi(2008), Fıkralarla Gümüşhane-1(2009), Gümüş Portreler(2010), Diyemediğim(2011), Fıkralarla Gümüşhane-2(2011), Hıfzı Kenan Çetiner(2011), Ekmek Arası Domates(2012), Mahmut Oltan Sungurlu(2013) ve Ahmet Ziyaüddin Gümüşhanevî (2013) adlı eserleri yayımlandı. “Gümüşhane Eğitim Tarihi” yazarın on ikinci ve son eseridir.
Vefalı bir dost olan İsmail Hayal, “Gümüşhane Eğitim Tarihi” adlı kıymetli eserini şahsıma gönderince bu esere kayıtsız kalamadım. Bu kapsamlı kitap beni öğretmenliğe başladığım ilk senelere götürdü. Zira öğretmenliğe ilk kez 1992 senesinin Aralık ayında Gümüşhane Lisesi’nde başladım. Gümüşhane beş yıl ikinci yuvam oldu. Hayata ve öğretmenliğe dair birçok güzelliği burada yaşadım. Öğretmenliği burada sevdim, benimsedim.
İsmail Hayal’in, zorlu araştırmalar neticesinde hazırlamış olduğu “Gümüşhane Eğitim Tarihi” adlı kitabını henüz baştan sona okuyamasam da iyice tetkik ettim. Neticede Hayal’in, çok zor bir işi başardığı kanaatine vardım. Kadim bir şehrin eğitim tarihini tek başına araştırmak ve bunu 848 sayfalık devasa bir eser haline getirmek öyle her baba yiğidin yapabileceği iş değildir. Kendisini, cesaretinden ve başarısından dolayı yürekten kutluyorum.
“Gümüşhane Eğitim Tarihi” adlı kıymetli kitabın “Sunuş” yazısını duayen siyasetçilerden Adalet ve Milli Savunma Eski Bakanı Mahmut Oltan Sungurlu kaleme almış. Sungurlu “Sunuş” yazısında şu ifadelere yer veriyor: “İsmail Hayal, Allah vergisi kabiliyeti ve eğitimi ile Gümüşhane’miz için adeta bir şans olmuştur. Birçok eserinde ana teması Gümüşhane’dir. Çok çalışmakta, okumakta ve her sahada eserleri ile edebiyata, kültüre ve bilhassa da eğitim alanına katkı sağlamaktadır. Bugün yine yeni bir eseriyle karşımızdadır. ‘Gümüşhane Eğitim Tarihi’ adlı eserinde Gümüşhane’nin eğitim geçmişine inmekte ve o günleri bizlere tarihî fotoğraf ve belgelerle sunmaktadır. Tespit edebildiği eğitimcileri anlatmaktadır. Adeta bizi bize tanıtmaktadır. Değerlerimizi daha bilinir hale getirmektedir.”
Tarihî bir şehir olan Gümüşhane’mizin değer(li)leri geçen zaman içerisinde bu şehrin mekteplerinde yetişmiştir. Bu yüzden şehrin eğitim geçmişini bilmek mecburiyetindeyiz. Daha düne kadar Gümüşhane’nin eğitimiyle ilgili derli toplu bir esere sahip değildik. Zira Gümüşhane için anlamlı bir eser olan “Gümüşhane Eğitim Tarihi” alanında ilk ve tek olma özelliği gösteriyor. Hayal, kitabın Önsöz’ünde şu görüşlere yer veriyor: “Gümüşhane’nin eğitim tarihiyle ilgili bugüne kadar kapsamlı bir çalışmaya rastlayamıyoruz. Birçok değerli çalışma kaleme alınmış; ancak bunlar yeterli değildir. Gümüşhane’nin eğitimiyle ilgili bazı kitaplarda ve alt bölümlerde yer verilmiştir. Eğitim tarihi çok geniş bir çalışma konusudur. Bu çalışmada en önemli tarihî kaynağımız Trabzon Vilâyeti Salnameleridir. Osmanlı Devleti’nin Canik, Gümüşhane, Lazistan ve Trabzon Sancakları’nın bağlı bulunduğu Trabzon Vilâyeti’nde ilk salname 1869 yılında yayınlanmıştır. 1904 yılına kadar aralıklı olarak yayımlanan Trabzon Vilayet Salnamelerinin tamamı 5754 sayfa olup 22 cilttir. Bugünkü idarî taksimatta yer alan Samsun, Ordu, Giresun, Trabzon, Gümüşhane, Rize ve Artvin illerimiz ile 1878 yılına kadar Batum, Trabzon Vilayet Salnameleri’nin ilgi alanını oluşturur.”
Örgün ve yaygın eğitim, milletleri kalkındıran ve geleceğe hazırlayan bir güçtür. Yerel anlamda Gümüşhane’ye, genel anlamda da Türkiye’ye değerli bir eser kazandıran araştırmacı-yazar İsmail Hayal “Gümüşhane Eğitim Tarihi” adlı kitabının muhtevasıyla ilgili olarak şöyle diyor. “Bu kitap bir arşiv, bir albüm hükmündedir. Ayrıca Gümüşhane’deki okullar ile ilgili bilgiler verilmiştir. Buna ilaveten Gümüşhaneli öğretmenlerimizden ulaşabildiklerimize yer verilerek onların hatıralarına başvurulmuştur. Fotoğraf albümlerinde yer alan hatıraları kalıcı olarak Gümüşhane eğitim ve kültür dünyasına kazandırılmıştır.”
Gümüşhane’nin kültürüne ışık tutan İsmail Hayal’in kaleme aldığı “Gümüşhane Eğitim Tarihi” kitabı bizi mâziye yolculuğa çıkarıyor. Bu kıymetli eseri okurken geçmişin ikliminde soluklanıyoruz. Dünden bugüne, bugünden yarına bir köprü vazifesi gören eserin “İçindekiler” kısmında şu başlıklara yer veriliyor: “Milli Eğitim Bakanlığı, Gümüşhane Tarihçesi, Osmanlı’dan Cumhuriyete Gümüşhane, Trabzon Salnamelerinde Gümüşhane Sancağı, XIX. Yüzyılda Gümüşhane Sancağında Eğitim, Gümüşhane’nin Eğitime Ait Verileri, Gümüşhane Eğitim Defteri, Eğitim ve Öğretim Faaliyetleri, Sabri Özcan San’ın Gözünden Gümüşhane’de Eğitim, Cumhuriyetin 15. Yılında Gümüşhane, Gümüşhane’de Okul Yılları(Gönül Dervişoğlu), Gümüşhane Milli Eğitim Müdürlüğü Tarihçesi-Eğitim Öğretim Faaliyetleri, Gümüşhane Eğitim Kurumları, Kelkit-Şiran-Torul-Köse-Kürtün Eğitim Kurumları, Gümüşhane Milli Eğitim Müdürlüğü, Gümüşhane’de Yüksek Öğretim ve Gümüşhane Üniversitesi, Gümüşhane Halk Kütüphaneleri, Öğrencilerinden Hocalarına Yazılar, Özlenen Yıllar(Yıldız Eskicioğlu), Anılardan Bir Demet(Melek Neyyire Demirel), Kim Bu Amca(Nazire Nalçaçı), Okul Sıraları(Hıfzı Kenan Çetiner), Okul Yılları(Op. Dr. Ekrem Saatçı), Eğitimde Bir Üstad: Yusuf Sadık, Gümüşhane Eğitiminde Maziye Yolculuk(Hasan Pir), Tepedeki Mektebim(Haşim Erdener), Mustafa Yerli ile Gümüşhane Eğitimi Üzerine, Zihni Gümüştekin’le Anılara Yolculuk, Eğitim Duayeni: Fahri Akagün, Gümüşhane’nin Eğitim Arşivi: Metin Yüce, Şiran’ın Işığı Niyazi Bal ile Unutulmaz Eğitimci Behzat Kurt, Babam Kemal Saygınar, Dün ve Bugün(Meliha Kantek), Anılardan Bir Demet(Hasan Odabaş), Gümüşhane’nin Manevî Mimarları, Gümüşhane’de Hayırda Yarışanlar, Beşikdüzü Köy Enstitüsü’nde Gümüşhaneliler, Gümüşhane’de Eğitim Arşivi(1967), Osmanlı Arşivlerinde Gümüşhane ve Eğitim, Eğitimle İlgili Komik Anekdotlar, Bir Zamanlar Öğrenciydik, Gümüşhane Okulları Albümü”
Bir bilgi hazinesi hükmündeki “Gümüşhane Eğitim Tarihi” kitabının son 48 sayfasında Gümüşhane’nin eğitim tarihine ayna tutan 176 siyah-beyaz fotoğrafa yer veriliyor.
Kıymetli yazar İsmail Hayal, Gümüşhane eğitimine çok mühim bir eser kazandırdı. Bence kendisi bundan sonra Milli Eğitim için hiçbir şey yapmasa da, bundan önce aldığı ve bundan sonra alacağı bütün maaşları fazlasıyla hak etmiştir. Gümüşhane ona minnettardır. Her Gümüşhaneli aydının kütüphanesinde bulunması gereken bu kıymetli kitabı temin etmek isteyenler, 0530 607 29 29 no’lu telefonla irtibata geçebilirler. Yazarın ihayal@hotmail.com e-maili üzerinden de iletişime geçerek söz konusu eseri ödemeli olarak temin edebilirsiniz.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın yazarlar ve yapıtlar kümesinde bulunan diğer yazıları...
şair Haydar Çoruhlu'yla Şiirin Kalbine Yolculuk...
Yılmaz İmanlık'tan Yağmur Kokusu'nda Sımsıcak Hikâyeler
Bahaettin Kabahasanoğlu'ndan "Kalbim Seninle, 61 Kere"
Cemil Meriç"in Akıl Defteri
Gerçek Hayaller Dükkânı
Zigana'nın Gür Sesi: Herfene Dergisi
"Güneşli Bayır" ve Serkan Türk
15 Temmuz Direniş Şiirleri Antolojisi
Tokat"tan Gür Bir Ses: Kümbet Dergisi
M. Nihat Malkoç"a Malatya"dan 6 Çeyrek Altın…

Yazarın eleştiri ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Tevfik Serdar Anadolu Lisesi"nin Semender Dergisi
Hocaların Hocası: Ahmet Hilmi İmamoğlu
Trabzon"un İkinci Özel Hastanesi: İmperial
Köprübaşı - Beşköy Dostluğu ve Kardeşliği
Mersin Yenice 4. Barış ve Kültür Festivali
M. Nihat Malkoç Kerbela Şiir Yarışmasında Türkiye Birincisi Oldu
Gümüşhaneli Hacı Hüsrev Doğan
Göç Veren Trabzon
Deli Dumrul"da Dede Korkut Hafifliği
Trabzon'un Kültürel Meseleleri

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Senin Olan Sana Gelir (Manzum Reçeteler - 1) [Şiir]
Sen Kurtuldun, Bizler Öldük [Şiir]
Ümmetin Yetimleri [Şiir]
Kıyameti Bekle Bir Gün! [Şiir]
…... Gecenin Kanat Sesleri…... [Şiir]
Derbeder [Şiir]
Sen Hep On Beş Yaşındasın! [Şiir]
Berceste Mısralar - 310 [Şiir]
Zihnimiz İşgal Altında [Şiir]
Kıyameti Bekle Bir Gün! [Şiir]


M.NİHAT MALKOÇ kimdir?

NİHAT MALKOÇ’UN BİYOGRAFİSİ Beş çocuklu bir ailenin en küçük ferdi olarak 1970 senesinin 1 Haziran’ında Trabzon’un Köprübaşı ilçesine bağlı Gündoğan Köyü’nde hayata “Merhaba” dedi. İlkokulu komşu köy olan Güneşli Köyü’nde okudu. Orta ve lise öğrenimini Köprübaşı Lisesi’nde tamamladı. En büyük emeli iyi bir hukukçu olmaktı. Lise son sınıfta girdiği üniversite imtihanında KTÜ/Fatih Eğitim Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmenliği Bölümü’nü kazandı. Dersaneye gitme imkânı ve zaman kaybına tahammülü olmadığı için kazandığı fakülteyle yetindi. 1992 yılında okulu bitirdi. İlk göz ağrısı olarak nitelediği Gümüşhane’de beş yıla yakın öğretmenlik yaptı. Her geçen gün öğretmenliği daha çok sevdi. Artık öğretmenliği bir tutku olarak görüyor. Vatan borcunu İstanbul’da Kara Kuvvetleri Lisan Okulu’nda Yedek Subay Öğretmen olarak onurla yerine getirdi. Bu peygamber ocağında yüzlerce yabancı subaya güzel Türkçe’mizi öğretti. Ankara’da girdiği sınavı kazanarak Akçaabat Anadolu İmam-Hatip Lisesi’ne Türk Dili ve Edebiyatı Öğretmeni olarak atandı. Burada iki yıl görev yaptı. Daha sonra girdiği yazılı ve sözlü imtihanı kazanarak Türkî Cumhuriyetlerden Türkmenistan’ın başkenti Aşkabat’a,üç yıl görev yapmak üzere, öğretmen olarak gönderildi. Burada Mahdumkulu Türkmen Devlet Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi’nde ve İlâhiyat Lisesi’nde Türk Dili öğretmeni olarak çalıştı. Yine Aşkabat’ta Türkçe Öğretim Merkezi’nde(TÖMER) bir yıl boyunca değişik milletlerden kişilere Türkçe’yi sevdirerek öğretti. Şu anda Akçaabat’a bağlı Derecik İlköğretim Okulu’nda görev yapmaktadır. Bugüne kadar,en büyüğünden en küçüğüne kadar onlarca dergi ve gazetede fikrî,edebî,felsefî ve kültürel konularda yüzlerce yazı ve şiir yazdı. Bu yayın organlarından Türk Edebiyatı,Türk Dili,Bizim Çocuk,Çınar,Bizim Azerbaycan,Anadolunun Sesi,Üniversitelinin Sesi,Türkiye,Bizim Okul,Şenliğin Sesi,İnsanlığa Çağrı,Yeni Sesleniş,Gençliğin Sesi gibi dergilerde;Türksesi,Demokrat Gümüşhane,Kuşakkaya,Ortadoğu,Yeni Mesaj,Hergün,Candaş,Edebiyat,Bolu Üçtepe,Akçaabat Yeni Haber,Karadeniz Olay,Hizmet gibi gazetelerde yıllardan beri deneme,makale,fıkra ve şiirler yazmaktadır. “Bizim Okul” isimli kültür,sanat ve edebiyat dergisinin Yazı İşleri Müdürlüğü’nü yaptı. Kültürel organizasyonların çoğunda aktif olarak görev aldı. Sevgi,Dostluk ve Kardeşlik konulu şiir yarışmasında birincilik,Trabzon Belediyesi’nin düzenlediği Çevre ile ilgili yarışmada birincilik,yine aynı belediyenin düzenlediği “İki binli Yıllara Doğru Trabzon” konulu makale yarışmasında mansiyon,Akçaabat Belediyesi’nin değişik zamanlarda organize ettiği şiir yarışmalarında birincilik,ikincilik,üçüncülük ödülleri kazandı. Karadeniz Yazarlar Birliği kurucularındandır. Halen bu birliğin üyesidir. Bunların yanında elinin altındaki öğrencilere rehberlik ederek ve bizzat örnek olarak,onların da pek çok kültürel yarışmada ödüller almasına zemin hazırlamıştır. İkisi kız,biri erkek olmak üzere üç çocuk babasıdır.

Etkilendiği Yazarlar:
Necip Fazıl Kısakürek,Mehmet Akif Ersoy,Yahya Kemal Beyatlı


yazardan son gelenler

yazarın kütüphaneleri



 

 

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © M.NİHAT MALKOÇ, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.