..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Güzel birşeyin fazlası harika olabilir -Mae West
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Deneme > Sanat > Arzu Menteşeoğlu




11 Temmuz 2003
Selam Sana Yazar  
Arzu Menteşeoğlu
Orhan Pamuk'un kitapları yerken hoşa giden ama bitirdikten sonra ağızda kötü tad bırakan tatlılar gibi geliyor bana. .....


:AFGD:
                    SELAM SANA YAZAR

     Orhan Pamuk'un kitapları yerken hoşa giden ama bitirdikten sonra ağızda kötü tad bırakan tatlılar gibi geliyor bana. Hani, her lokmayı yuttuktan sonra o tad ağızda kalmasına rağmen, tadı hatırlamaya zorlayan garip bir merak yüzünden insan devam etmekten kendini alamaz ya.

     Belki imrenilip örnek alınacak karakterler oluşturmuyor olması beni rahatsız eden, belki de sayfalarda gördüğüm biraz da sıkıcı sıradanlık. Ama vermek istediği mesajı, oluşturmak istediği soruları bu sıradanlakla öyle güzel oluşturuyor ki. Başarısı bu yüzden. Her ne olursa olsun, hissettiğim o tad gerçek. Sessiz Ev'de hayatın bir kesitinin çok önemli olaylar zincirine bakmıyorsunuz. Günlük hayatın içine dalıyorsunuz. Bu da yüksek şahsiyetler, vurucu olaylar... görmeyi bekleyen roman okuyucusu için alışılmadık geliyor. Hatta arada bir 'Niye devam ediyorum ki?' diye sormaktan bile kendinizi alamadığınız oluyor. Sanki roman size bilgi vermek ...vs yapmak içinmiş gibi. 'Tarih bize okullarda öğretilen gibi değil' diyor Faruk,' tarihin ne olduğunu anlayabilmek için olup bitmiş olaylara herhangi bir bağlantı, herhangi bir nedensellik aranmadan gelişigüzel bakılmalı'. Sessiz Ev'de Faruk'un bu görüşünü yazarın hayata bakışında yakalıyorsunuz. Beş kişinin sıradan bir haftasına baktık bu kitapla. Öyle olduğunu zannettik veya. Çünkü tüm görünen sıradanlık altındaki günlük hayatta hepimizin yaşadığı fikir patlamalarını, anlık düşünceleri, hatırlamaları ve canlandırmaları gördük. Belki de bu nedenle gülümsedi bize roman. Karakterler ve olaylar herhangi bir klasikte rastlayacağınız gibi derinlemesine, çok yönlü değiller kesinlikle. Zaten yazarın yapmaya çalıştığı da bu değil. Aslında tam tersine kahramanlar - çünkü kitabın anlatım açısından özelliği birden fazla anlatıcı kullanılmış olması- tek yönleriyle verilmekte özenli davranılmışlar. Ancak bu durum kahramanın gücünü gölgelemiyor. Kahramanın gücü nedir: Ana hatlarıyla kahramanın neye nasıl tapki verebileceğini okuyucu tahmin edebiliyorsa kahramanın güçlü olduğundan sözedilebilir. Herşeye rağmen onun romanlarının ağzımda bıraktığı kötü tad gerçek gene de. Belki de kitaba sinmiş olan hüzün bu, tam olarak adlandıramıyorum.. Okuyorum.. Çok hızlı ve bıktırmadan okunuyor üstelik. Bıkmamamın sırrı bende mi yoksa? Yoksa artık ben mi hiç bıkmıyorum?
     
     Her kitapta bana temelde saçma da gelse, ne denli anlaşılmaz yahut uzak da olsalar, her ne kadar kendi düşüncelerimin ve hislerimin ifadesini bulmasam da karşımdaki sayfalarda ilgim hiç eksilmiyor. İyi kitap ölçüm birçokları gibi bana uyan düşünceleri ve hayat tarzını bulmam değildir kitapta. Her kitapta yazana ve hayata ait şeyler olduğu için bıkmıyorum kitaplardan. Yazarın ister istemez sayfalara aktardığı ruhunun izlerini sürebildiğim için bıkmıyorum. Milyonlarca insan ve milyonlarca yaşamı yorumlayandan biri bana kendini görme imkanı verdiği için minnatle okuyorum kitapları. Kitaplara beni bağlayan önce harfleri yanyana dizip, kelimeler yapan, sonra da kelimelerden cümleler yapıp onları da belirli bir sıra ve sanat kaygısıyla dizen çabaya olan saygımdır.

     Her kitapta kendini ifade etmeye çalışan ruhun kıpırtıları olmaz mı? Okurken yazarın en iyiyi oluşturmak için çabalayışını görmez miyiz satırlarda?
     
     O olayı veya bir cümleyi okurken yazarın onu o şekle sokabilmek için geçirdiği uykusuz geceleri, çayını yudumlarken yahut sıkış tepiş belediye otobüsünde, şehrin ışıklarını seyrederken camdan görünen dalgın aksini fark edip göz kırparak bir fikri, olayı, karakteri olgunlaştırmaya çalıştığını düşünmez misiniz? Sonra da kendilerini, hayatı ve insanları yorumlamaya ve bulduklarını bizlerle paylaşmaya çalışan kafa işçilerine saygı duymaz mısınız?

     Kitabın son cümlesini de son kez kontrol edip, ortaya çıkardığı şeyden memnun, ancak hala "daha iyi olabilir miydi" endişesi taşıyan, oluşturduğu karakter ve olayları ister istemez hayatına katmış, kelime cambazının hayaline karşıdan sevgiyle gülümsemek gelmez mi içinizden?



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.


Yazarın deneme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Tasvir (Doğa)
Dostluk Üzerine Bir Çift Laf
Her Sevgi Özen İster
Berrin (- Bıçaklama Olayı - )
Hayat Arkadaşım...Sana....
Otobüsteki Eski Zaman Romalı'sı
Üniversite Yılları
Çocukluk Arkadaşım Halil
Bir anneden...'Canım Dilara'm'
Yüzlere Meraklıyım - Sokaktaki Herhangi Biri -

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Hayatın Anlamı [Şiir]
Ölüden Mektup Var [Öykü]
Resme Hapsolan Adam [Öykü]
Özlem [Öykü]
Dön Mehmet [Öykü]
Gerçek Miydi? Rüya Sanmıştım [Öykü]
Melek İnsanlar [Öykü]
Hayran [Öykü]
Labirent - Kayboldum! - [Öykü]
Sadece Bir Gazete İlanı [Öykü]


Arzu Menteşeoğlu kimdir?

YAŞADIKLARIMDAN ÖĞRENDİĞİM BİR ŞEY VAR Yaşadıklarımdan öğrendiğim bir şey var: Yaşadın mı, yoğunluğuna yaşayacaksın bir şeyi Sevgilin bıtkın kalmalı öpülmekten Sen bitkin düşmelisin koklamaktan bir çiçeği İnsan saatlerce bakabilir gökyüzüne Denize saatlerce bakabilir, bir kuşa, bir çocuğa Yaşamak yeryüzünde, onunla karışmaktır Kopmaz kökler salmaktır oraya Kucakladın mı sımsıkı kucaklayacaksın arkadaşını Kavgaya tüm kaslarınla, gövdenle, tutkunla gireceksin Ve uzandın mı bir kez sımsıcak kumlara Bir kum tanesi gibi, bir yaprak gibi, bir taş gibi dinleneceksin İnsan bütün güzel müzikleri dinlemeli alabildiğine Hem de tüm benliği seslerle, ezgilerle dolarcasına İnsan balıklama dalmalı içine hayatın Bir kayadan zümrüt bir denize dalarcasına Uzak ülkeler çekmeli seni, tanımadığın insanlar Bütün kitapları okumak, bütün hayatları tanımak arzusuyla yanmalısın Değişmemelisin hiç bir şeyle bir bardak su içmenin mutluluğunu Fakat ne kadar sevinç varsa yaşamak özlemiyle dolmalısın Ve kederi de yaşamalısın, namusluca, bütün benliğinle Çünkü acılar da, sevincler gibi olgunlaştırır insanı Kanın karışmalı hayatın büyük dolaşımına Dolaşmalı damarlarında hayatın sonsuz taze kanı Yaşadıklarımdan öğrendiğim bir şey var: Yaşadın mı büyük yaşayacaksın, ırmaklara, göğe, bütün evrene karışırcasına Çünkü ömür dediğimiz şey, hayata sunulmuş bir armağandır Ve hayat, sunulmuş bir armağandır insana ATAOL BEHRAMOGLU

Etkilendiği Yazarlar:
Dostoyevski,Orhan Pamuk


yazardan son gelenler

yazarın kütüphaneleri



 

 

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Arzu Menteşeoğlu, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.