..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Yalnızlık güzel birşey, ama birilerinin yanınıza gelip yalnızlığın güzel birşey olduğunu söylemesi gerekir. -Balzac
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Eleştiri > Yazarlar ve Yapıtlar > Hulki Can Duru




11 Şubat 2011
Aşka Allah'a ve Akla - Tarihi Simalardan Mevlevi  
Dr. Muhittin Celal Duru, Destek Yayınevi, 1.ci Baskı, Ocak 2011

Hulki Can Duru


Mevleviliğin morfolojik yönü, biçimsel yapısı, özü, ortaya çıkış nedenleri, Mevlevihanelerin özellikleri, yönetimleri, örgütsel yapıları, ayinleri, törenleri, Mevlevilerin giyimleri, gelenek ve göreneklerini hakkında bilimsel ve nesnel bilgi edinmek istiyorsanız bu kitabı okumanızı öneriyorum.


:BCBG:
Mevleviler arasında doğup büyümüş amcam Dr. Muhittin Celal Duru’nun 1952 yılında yayımladığı “Tarihi Simalardan Mevlevi” isimli kitabı 2008 yılında elime geçtiğinde bu yapıtı Türk yazın ve bilim dünyasına tekrar kazandırmanın elzem olduğunu düşündüm. Çünkü yapıt bilimsel, nesnel ve eleştirel bir bakışla ve dinsel yetkeleri gereksiz övgülerle yüceltmekten kaçınan bir anlayışla yazılmıştı. Oysa günümüzdeki dinsel yapıtların neredeyse tamamına yakını vıcık vıcık yüceltmeler, gereksiz yaltaklanmalar, hurafeler ve ululamalarla doludur.

Her şeyden önce yapılması gereken ilk iş, metindeki eski Türkçe dilin yeni Türkçe’ye çevrilmesi, böylelikle içeriğin kolayca anlaşılır bile hale getirilmesini sağlamaktı. Kuşkusuz eser özgün haliyle de yayınlanabilirdi. Ancak, dil ağır ve eski sözcükler çoğunlukta olduğundan eserin içerdiği mesajın özellikle genç kuşaklar tarafından anlaşılması zor olabilirdi. Öte yandan eserde bazı yazınsal düzeltme ve onarımların yapılması da haliyle gerekmekteydi. Bu nedenlerle eseri çağdaş bir anlayışla günümüz Türkçesine çevirdim ve kitap 2011 Ocak ayında yayınlandı.

Muhittin Celal Duru (1887-1966) Eskişehir Mevlevihanesi postnişini büyük dedem Hasan Hüsnü Dede’nin (1830-1908) torunlarındandır. Mevlevihane’nin son postnişini dedem Mesnevihan Bahattin Dede (1875-1930) şeyhlik postuna 1915te geçmiş, Mevlevihanelerin kapandığı 1925 senesine kadar görevini sürdürmüştür. M.C. Duru ilk eğitimini Eskişehir’de yapmış, liseden sonra İstanbul Tıp Fakültesine girerek buradan 1911 yılında mezun olmuştur. Sağlık Bakanlığında değişik görevlerde bulunmuş, Bursa Sağlık Müdürlüğünden emekliye ayrılmış, 24 Mayıs 1966da bu dünyadan göçmüştür. M. C. Duru’nun sağlık, hastalık, gençlik ve Mevlevilik üzerine yazmış olduğu eserler şunlardır: Çocuk Sağlığı, İnsan, Ev Bakımı, Sağlık Bilgisi, Sosyal Yardım, Gençler Tatillerini Nasıl Geçirmeli, Gençlik Çağı Nasıl Başlar, Koruyucu Hekimlik, Köy Ebelerine Rehber, Sağlık Memuru El Kitabı, Tarihi Simalardan Mevlevi, Amerikalıların Dini Sorularına Cevaplar, Mevlana’dan İlhamlar.

İmdi, hepimizin bildiği gibi büyük mutasavvıf ve düşünür Mevlana'nın tam adı Mevlana Celalettin Rumi'dir. Ancak, bir takım vakıf ve kuruluşlarca, başına bir de "hazret" ünvanı ekleyerek bu ismi "Hazreti Mevlânâ Celâleddîn-i Rûmî" şeklinde kalıplaştırarak yazmaya kalkışmak, üstelik bu bağlamda Türk Dil Kurumu’na teklif verilmesi gibi çabalar Dil Devrimi'ne ve Türkçe yazım kurallarına aykırı eylemlerdir. Öte yandan, Mevlana adını ve Mevleviliğin yarattığı dinler üstü barış kültürünü, sevgi dilini, evrensel hoşgörü anlayışını istismar ederek Mevleviliği İslamiyetle özdeşleştirmek, üstüne üstlük Amerikan özentisi bir takım dini okullar, çocuk yetiştirme yurtları, huzurevleri, cezaevleri, hastaneler veya benzeri yerler açmak gibi girişimler de sakıncalı, yakışıksız ve yanlıştır. Böyle girişimler Mevlana'nın yüce adının kirletilmesine yol açacak ve bu ülkenin bir din devletine dönüşmesini hızlandırmaktan başka bir işe yaramayacaktır.

2007 yılının UNESCO tarafından Mevlana yılı ilan edilmesi, Afgan Türkistanı’ndan gelip Anadolu topraklarına yerleşen bu ünlü Türk düşünür ve şairinin evrensel değerini bir kez daha ortaya koymuş, onamıştır. Mevlana’nın evrensel, insancıl ve dinler üstü felsefesi ülkemizde ve tüm dünyada çeşitli halklar arasında yeni taraftarlar ve yoldaşlar bulmaya, hayranlık uyandırmaya devam etmiş ve etmektedir.

Mevlana’nın felsefesindeki hoşgörü anlayışı ve aşk bireşimi, insan düşüncesinin evrensel doruklarındandır. Ülkemizin ve dünyanın bugünkü acımasız koşullarında, bu topraklarda boy vermiş olan bu hoşgörü ve sevgi anlayışını, diri tutmak, yarınlara taşımak, yurtseverlik görevi olduğu kadar, evrensel düşünce dizgesinin gelişimine de bir katkıdır bizim için.



.Eleştiriler & Yorumlar

:: ...
Gönderen: Ömer Faruk Hüsmüllü / , Türkiye
14 Şubat 2011
Kazanılmasına yardımcı olduğunuz eser için kutlarım üstadım.Selam ve saygılarımla.




Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın yazarlar ve yapıtlar kümesinde bulunan diğer yazıları...
Mevlana'nın Kimyası
Köpekliğin Aşkı ve Varoş Kültürü
Ka, Kar ve Kars
Yeni Hayat (2ci Bölüm)
Yaşam, Aşk ve Rastlantı
Râna ve Rânaların Açmazı (2. Bölüm)
Kürtçülük Sorunu ve Güneydoğudan Öyküler
Yeni Hayat (1ci Bölüm)
Şebeke ve Sabetayizm
Uykuların Gizemi ve Agoraphobia (1ci Bölüm)

Yazarın eleştiri ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Paganlıktan Gelme Bir Tapınma Şekli: Namaz (2)
Cinsel Saldırı Suçu ile Tecavüzden Yargılananların Hadım Edilmesi Yasa Tasarısı
Mevlana ve İslam
Paganlıktan Gelme Bir Tapınma Şekli: Namaz
Çağdaş Gericilik: Postmodernizm
Dinin Ahlaksızlığı, Yahut, Ahlaksızlığın Dini
Haksızlığa Kesinlikle Karşıyım
Tevfik Fikret'ten Teröre Övgü
Özel Mezarlıklar: Kârlı Bir Yatırım Kapısı!
Postmodern Haçlılar

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Elsa'nın Gözleri [Şiir]
Kraliçe ve Bahçıvan - II [Şiir]
Albatros [Şiir]
Yeryüzü Rüzgarları [Şiir]
Kraliçe ve Bahçıvan [Şiir]
Op. 11 Piyano Ezgileri, Arnold Schönberg [Şiir]
Malta Şahinlerine [Şiir]
Uçan Ayakkabı [Şiir]
Havanın Ölümü [Şiir]
Her Ocak Hiddetle Tütüyor… [Şiir]


Hulki Can Duru kimdir?

Başlıca yapıtları: Eski Kule Müziği (şiir) Geometrik Aydınlık (şiir) Havanın Fen Noktası (şiir) Tartaros Paradigması (eleştiri) Teslis Sendromu (eleştiri) Nano Kutsallık (eleştiri) Sevgili Kutlu Yaşam (öykü) Kuşku Bilinci ve Eleştiri (eleştiri)

Etkilendiği Yazarlar:
Montaigne, Descartes, Russell, Tolstoy, N. Hikmet, Dostoyevski, Nietzsche, Freud, Darwin, Marx, Engels, Lenin, Bakunin, Kropotkin, Voltaire, Diderot


yazardan son gelenler

yazarın kütüphaneleri



 

 

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Hulki Can Duru, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.