"Çok söz hamal yüküdür." -Yunus Emre |
|
||||||||||
|
Dünyanın cadı kazanı gibi kaynadığı bu süreçte Türkiye dünya liderliğine doğru gidiyor. Peki, Türkiye’nin nasıl dünya liderliğine doğru gittiğini merak ettiniz mi? Dünya liderliğini yavaş yavaş kaybetmeye başlayan Amerika merak etmiş, araştırmış ve bulmuş… ABD’li düşünce kuruluşu East West Institute Türkiye’nin küresel aktör olma yolunda emin adımlarla ilerlediğini tespit etmiş… East West Institute adlı ABD’li kuruluş bir rapor yayınlayarak; Türkiye’yi bölgesel güç olmaktan küresel güç olmaya terfi ettiren unsurları şöyle sıralamış… “Türkiye’nin bulunduğu coğrafi bölgede, Avrupa ile Asya arasında bir köprü oluşturuyor.” demiş, doğru; oluşturuyor hem de maddi ve manevi olarak Avrupa ile Asya arasında bir köprü oluşturuyor. “Türkiye, bu önemli coğrafi avantajın yanı sıra Akdeniz, Güney Doğu Avrupa, Karedeniz, Kafkaslar ve Orta Doğu gibi birçok ara coğrafi unsurlara da sahip.” demiş, amenna, zira Türkiye bir pilot bölgedir… “Türkiye bir NATO üyesi” demiş, bu madde o kadar da önemli değil, NATO üyesi olmasa ki ne kaybeder? “Türkiye İran ile komşu” demiş; İran’a komşu olmanın avantajını anlamış değilim… “Türkiye bütün komşuları ile ilişkilerini sürdürebiliyor.” demiş, çok doğru bir tespit bu. Zira Türkiye Recep Tayip Erdoğan’ın yönetimine geçtiğinden beri -atası- Osmanlı gibi hatırı sayılı, karizmasından ödünç vermeden komşu ülkeleriyle iyi ilişki içerisinde… “Türkiye ulusal çıkarlarını sürdürebilmek için bir dizi çeşitli uluslararası ittifaka sahip.” demiş, gayet iyi bir tespit çünkü Türkiye -şu an- dünya halklarının gıpta ettiği bir liderin (Recep Tayip Erdoğan’ın) yönetiminde… “Türkiye, hem ABD, İsrail ve Avrupa ile güçlü bağlantıları olduğu, diğer taraftan Orta Doğu'da ise komşuları İran ve Suriye ile diplomatik ilişkilerini derinleştiriyor.” demiş, öyle olmak zorunda… “Türk iş dünyası, Kafkaslar, Orta Asya ve Güney Doğu Avrupa ile iş hacmini yapılan antlaşmalarla geliştirdi.” demiş, bu Türkiye’nin yalnız siyasi anlamda değil, ekonomik alanda da ilerlediğinin bir göstergesi… “Türkiye'nin askeri gücü yurtta olduğu kadar dünyada da önemli bir güç konumunda… Türk ordusu, Avrupa’nın en büyük, dünyanın da 8. büyük ordusu.” demiş, doğru okumuş… “Türkiye geçtiğimiz yıllarda Arap ülkeleri ile ilişkilerini geliştirdi.” demiş ki; bu geç kalınmış bir hamle idi… Türkiye’nin son yıllarda uyguladığı dış ilişkiler politikasıyla, artık bölgesel bir güç olmaktan daha çok küresel bir güç olma yolunda olduğunu söyleyen ABD’li düşünce kuruluşu East West Institute, yukarıda zikrettiğimiz ve zikretmediğimiz birçok önemli hususlara dikkat çekiyor ancak bana göre en önemli maddeyi şöyle ifade ediyor: “Türkiye’de din kimliği ve laik düzen arasında bir denge kuruldu.” İşte Türkiye’yi Türkiye yapan dünya liderliğine götüren fark kimliğini (dinini) kaybetmemek ve dengeyi sağlamak Kim nasıl değerlendirir bilmem ama bana göre East West Institute bizleri bizden daha iyi tanımış…
İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.
|
|
| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık | Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim
Yapım, 2024 | © Şevket Başıbüyük, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır. Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz. |