..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
En güzel özgürlük düşü, hapishanede görülür. -Schiller
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Eleştiri > Türkiye > Cahit KILIÇ




4 Mayıs 2023
Dil Meselesi…  
Cahit KILIÇ
Ve çok acıdır ki, konuşma dili ile köşe yazısı yazan insanlar var bu ülkede… Hem de ulusal medyada!


:GBC:
Uzun zamandır dil üzerine bir yazı kaleme almak istiyordum…
Ancak en zor konulardan biridir dil meselesi…
Büyük oğlum Savaş, bu konunun ülke çapında en önde gelen uzmanlarından biridir. Nitekim dil üzerine, bazı kelimelerin üzerinde uzun uzadıya durarak açıklamalar/yorumlar/analizler eşliğinde çok güzel yazılar yazıyor. Üstelik her okurun anlayabileceği bir dil kullanıyor!
İngilizce ve Fransızcaya bihakkın vakıf olmasına ve o dillerden otuzdan fazla kitap çevirmesine rağmen; bazı gösteriş meraklıları gibi o dillerden sözcüklerle yazılarını kirletmiyor!
***
Konumuza dönersek…
Bizim gibi ülkelerde, yani okuma-yazma alışkanlığı çok az olan bir toplumda, dil, daha doğrusu konuşma ve yazı dili, ya yazılı basından, ya sosyal medyada kullanılan kirli bir Türkçeden, ya da televizyon gibi görsel medyadan öğreniliyor…
Yüksek tahsil görmek, dili çok iyi bilmek anlamına gelmiyor. Bizim ve bizden önceki nesil bu tespitimden istisnadır. O nesil geçmişte kaldı…
Artık internet dili türedi, koca koca insanların, “nabr, nslsn, geliyonmu” gibi ucube diyalogları sardı benliğimizi…
(Tabiî ki, dil eğitimi görmüş ve/veya çok okuyarak dilini geliştirmiş, dile gereken önemi vermiş insanları bu eleştiriden tenzih ederim. Onlar, meselâ “iştiyak ile iştahı” karıştırmayan ve kullandıkları her sözcüğün anlamlarını bihakkın bilen insanlardır…)
***
Ve çok acıdır ki, konuşma dili ile köşe yazısı yazan insanlar var bu ülkede…
Hem de ulusal medyada!
Uzmanların tespitine göre; konuşma dili, ortalama 80-100 kelimeden oluşuyor.
Bu da demektir ki, vasatın altında yazı yazan birinin en az 400 kelimeden oluşan bir “kelime dağarcığı” olması lâzım!
Dikkat buyurunuz lütfen! Vasatın, yani ortalamanın altında dedim…
***
Ama yok!
İster sözcük deyin, ister kelime! Bunların dağarcığı “mahdut mesuliyetli kooperatif” gibi, içi boş…
***
Bu tiplerin büyük çoğunluğu, bunlara imkân tanıyan internet ortamında “köşe yazısı, deneme, şiir, hatıra vs.” yazılarıyla arz-ı endam ediyorlar…
İnanınız ki, büyük çoğunluğu FECAAT!
Devrik cümleler mi dersiniz…
Bir yazı içinde onlarca imlâ hatası mı dersiniz…
Yabancı kökenli kelimeleri (büyük çoğunluğu Arapça, Farsça ve İngilizce) yanlış yerde, yanlış anlamda kullanmalar mı dersiniz…
Yanlış noktalama işaretleri mi dersiniz…
(Örneğin: ……! Nedir bu Allah aşkınıza? Hangi dilbilgisi kitabında böyle bir işaretleme var?)
Ve özellikle vurgulamak isterim “ki, da, de”ler nerelerde bitişik, nerelerde bağlaç olarak ayrı yazılır” onu dahi bilmiyorlar!
Yazılarında ironi yok, alegori yok, hiciv yok!
Ne edat biliyorlar, ne zamir!
Ne sıfat biliyorlar ne zarf!
Hele hele “Söz Sanatları” hakkında zerrece bilgileri yok!
Ne teşbih bilirler, ne mecaz!
Ne teşhis bilirler ne intak!
Ne istiare bilirler, ne tecahül-ü arif!
Ne kinaye bilirler, ne tariz, ne tenasüp, ne mecaz-i Mürsel…
İlâ ahir…
***
Önlerine bir “Deyimler ve Terimler Sözlüğü” alsalar bari. O da yok!
Atasözleri aslından uzaklaştırılmış; anlamsızlaştırılmış…
Hz. Ali’den, Mevlâna’dan, Fuzûlî’den vs. diyerek, asla onlara ait olmayan bir sürü sözde özlü söz!
Daha birçok madde sayabilirim…
Geçtim…
***
Vasat üstü bir yazar için, en az 1000 kelimeden oluşan bir kelime hazinesi lâzım…
Akademik yazılar için ise en az 4000 kelime…
***
Pekiyi…
Var mı böyle yazar-çizer insanlar?
Tabiî ki var.
İyi ki de var!
Onlara selâm olsun!
***
Bende-i hakir, çok fazla felsefe okuyan biri olmama rağmen, gerek konuşmalarımda, gerekse yazılarımda asla “başlı başına bir dil türü olan felsefe dilini” kullanmıyorum…
Dilin önemli meselelerinden biri de odur ki: Hitap ettiğin kitlenin anlayacağı dili kullanmak!
Okur tarafından anlaşılır olmak!
Bu konuda bizim Türk Solu çok duyarlı değil…
Felsefe dili karışık uydurukça ile süslenen uzun yazılar döktürüyorlar. Bir kısmını kendilerinin de anladığından şüpheliyim…
Ha! Bir de Osmanlıca konuşacağım diye, çoktan tedavülden kalkan kelimelerle makale yazan sözde “münevverler” de var! Onların da bir kısmının yazdıklarını anladıklarından şüpheliyim…
***
Bu yazıyı yazmak istediğimde, çalışma masama bazı kitaplar aldım, ki, belki örnekler veririm diye…
Hem felsefi kitaplar, hem de Osmanlıca-Türkçe sözlükler…
***
Çalışma masamdaki Sartre da, Yusuf Has Hacib de, İbn-i Haldun da kusura bakmasınlar.
Yoruldum doğrusu…
Onun için yazıyı kısa tutuyor ve burada noktalıyorum.
Umarım küçük de olsa bir şeyler anlatmışımdır…








Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın türkiye kümesinde bulunan diğer yazıları...
Rusya ve Biz Derken…

Yazarın eleştiri ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Kimi Kime Şikâyet Edeceğiz?!
Boğanlar ve Boğulanlar…
Reactionem!
Devrimler ve İlkeler!
Monolog...
Savaş Cinayettir!
Despotizmin Hâlleri…
Aydınlarımız ve Biz!
Mevzular Derin!..
Makûs Talih…

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Haccac-ı Fırat [Şiir]
Aklıma Şaşıyorum! [Şiir]
Sürgünler Şehri [Şiir]
Son Arzu… [Şiir]
Kimdir Gelen! [Şiir]
Uzaklar [Şiir]
Derkenar [Şiir]
Adamım! [Şiir]
Kars Eli [Şiir]
Derdimend! [Şiir]


Cahit KILIÇ kimdir?

‎"Kalem erbâbı olmak sadece ona buna çatmak değil, zaman zaman da hayatın küncüne kelimelerden çenet taşı koyabilmektir!. . " (Cahit Kılıç)

Etkilendiği Yazarlar:
Divan şairleri, divan şiiri. Ve elbette ki XX. yüz yıl şairlerimiz.


yazardan son gelenler

yazarın kütüphaneleri



 

 

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Cahit KILIÇ, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.