Yaşam hoştur, ölüm rahat ve huzurludur. Zor olan geçiştir. -Asimov |
|
||||||||||
|
Çok değişik evreleri olan bu müzik türü aslında acının, hüznün, vatan hasretinin ve dışlanmışlığın müziğidir. Mübadele ile birlikte rebetiko müziği de Anadolu’dan Yunanistan’a taşınır. Acılı bir dönem başlar böylece. Doğup büyüdükleri toprakları terk etmek zorunda kalan Rumlar Yunanistan’da çok zor şartlarda, hatta sefalet içinde yaşamaya çalışırlar, alt tabakaya ait, işsiz güçsüz insanlardır ve mecburiyetten yasa dışı yollardan para kazanmak durumunda bile kalırlar. Parasızlık ve dışlanmak onları haliyle marjinalleşmeye götürür. Zaman içinde bu marjinallik nedeniyle esrarkeşlerin, tekkelerin (rebetlerin haşhaş içtiği meyhaneler) ve yeraltı dünyasının müziği diyenler bile olacak, eleştirilecek hatta ve hatta yasaklanacaktır bu müzik. Anadolu Rumları öyle zor şartlar altındadırlar ki, vatan hasreti ve dışlanmışlık kendini ifade ihtiyacını ortaya koyar ve bu da rebetiko müziğiyle olur. Bu nedenle rebetiko dinlerken ille de Yunanca bilmek gerekmez, acı ve hasret öylesine belli eder ki kendini. Pek çok şarkıyı da Türkçe söylerler, ya da her iki dilde. Rebetiko müziğinin ana çalgısı bağlama ve buzukidir. Bazılarına göre müzikal ve sanatsal açıdan zayıftırlar. Bunun nedeni de rebetlerin yaşamları nedeniyle sosyal alanlarının dar olması ve müziklerinin ana temasının da bu alanla sınırlı kalmasıdır. Costas Ferris bir roman yazar, (bu roman Türkçe’ye de çevrilmiştir; ‘İki Gözüm Marika’m, Rebetiko’) daha sonra bu romanın filmini çeker. Bütün dünyanın bildiği bu film daha piyasaya çıkar çıkmaz kült filmler arasındaki yerini (haklı olarak) alır. Konusu şöyle: Marika, İzmir doğumludur, Rum ve göçmendir. Çok küçük yaşta aşık olur, hayâl kırıklığı yaşar, aldatılır, hayata yenik düşer. Tek sığınağı şarkılarıdır, sesiyle, şarkılarıyla kendini ifade etmeye, hayata tutunmaya çalışır. Filmi seyrederken sizin de yüreğiniz acır, aynı Marika’nın yüreğinin acıdığı gibi. Sesiyle varolmaya çalışan, acılarını haykıran tüm diğer kadınlar gibi, ne yazık ki, o da kadınlığına yenik düşer.
İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.
|
|
| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık | Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim
Yapım, 2024 | © Nükhet Everi, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır. Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz. |