..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Dünyanın her tarafından öğretmenler insan topluluğunun en fedakâr ve muhterem unsurlarıdır. -Atatürk
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Deneme > Yazarlar ve Şairler > Adem KALINSAZ




2 Nisan 2008
Üstad  
Adem KALINSAZ
Bir mecliste: “Üstad İskender Pala bu konuyu şöyle ifade ediyor.” demiştik de, mecliste bulunan bir dostumuz: “İskender Pala ne zaman üstad oldu?” tepkisinde bulunmuştu. Peki, üstad nedir? Ya da üstad kimdir, kime denir? İskender Pala üstad mıdır?


:BIHI:
Bir mecliste: “Üstad İskender Pala bu konuyu şöyle ifade ediyor.” demiştik de, mecliste bulunan bir dostumuz: “İskender Pala ne zaman üstad oldu?” tepkisinde bulunmuştu.
Peki, üstad nedir? Ya da üstad kimdir, kime denir?
İskender Pala üstad mıdır?
Türk Dil Kurumunun sözlüğünde üstad kelimesi şu şekilde geçiyor:
1.Bilim veya sanat alanında üstün bilgisi ve yeteneği olan kimse:
"Koca üstad hemen rasttan bestelediği bir şarkıyı mırıldanmaya başladı."- A. Gündüz.
2.Ünlem, teklifsiz konuşmada; genellikle erkekler arasında senli benli konuşmada kullanılan bir seslenme sözü:
"Üstad! Nasılsınız?
D. Mehmet Doğan’ın Büyük Türkçe Sözlüğünde ise:
Üstad:1.Öğretici, hoca 2.Bir ilim veya sanatta üstün olan, söz sahibi bulunan 3.Maharetli, tecrübeli, usta 4.Üçüncü derecede mason, şeklinde izah ediliyor.

Dinde, dilde, kültürde, sanatta, edebiyatta, mimaride, sporda, sağlıkta vs. çığır açan, öncü olan, çoğunluğun takdirlerine göre en iyisini yapan kişilere layık görülen bir unvandır, üstad kelimesi.
Üstad kelimesi bu bağlamda düşünüldüğünde, her hayrın başı olan Fahri Kâinat Efendimiz şeksiz şüphesiz önderimiz, pirimiz, üstadımızdır.
Çünkü Fahri Âlem Efendimiz (s.a.v.), varlık sebebimizdir. “Sen olmasaydın âlemleri yaratmazdım.” Hitabının muhatabıdır.
O’nun ahlâkı Allah (c.c.) tarafından övülmüş ve örnek gösterilmiştir:
“Andolsun, Allah’ın Resulünde sizin için; Allah’a ve ahiret gününe kavuşmayı uman, Allah’ı çok zikreden kimseler için güzel bir örnek vardır.” (Ahzâb Sûresi, 21)
Ahlâkını O’nun ahlakına benzetmeye çalışanların neslinden de birçok üstadlar yetişmiştir.
İşte neslimizden bazı üstadlar: Ahmet Yesevî, Mevlânâ, Fatih Sultan Mehmet, Mimar Sinan, Bediuzzaman, Mehmet Akif, Necip Fazıl, İskender Pala, Prof. Dr. Gazi Yaşargil ve ismini anmadığımız niceleri…
Daha, ülkemizin müreffeh aydınlık yarınları için gecesini gündüzüne katmış nice üstatlarımız mevcut. Onların bir kısmı şu an fâni dünyada olmasa da, fâni dünyada bıraktıkları iz ile gönlümüzdeki gönüllü yerlerini muhafaza etmekteler.
Üstadları üstad yapan şey şüphesiz çalışma, üretme ve gayret alanlarında ve hedeflerindeki başarıları kadar, ilkeli ve erdemli hayatları ile de bu sıfatı hakkıyla üzerinde taşımalarından kaynaklanmaktadır.
Mimar Sinan için, camii ve minare yapmak önemli ama bir çocuğun, minarenin eğriliğine itirazı üzere, minareye bir halat taktırıp çocuğun gözünde düzelinceye kadar çektirmesi de önemli. İşte bu ince düşünce Sinan’ı, Mimar Sinan yapan düşüncedir. Üstad Mehmet Akif’in deyimiyle “Adam aldırma da geç git…” diyemeyenlerdendir Sinan.
Üstatların hepsi de kendi çalışma alanında çığır açmış en az bir yönüyle bizlere erdemli hayatın bereketini sunmuş ortak değerlerimizdir.
Allah hepsinden razı olsun. Mekânları cennet olsun.

Prof. İskender Pala, edebiyatta kendini yetiştirmiş, özellikle divan edebiyatı çalışmaları ile bizlere birçok eserler ve fikirler arz etmiş genç ve dinamik profesörlerimizdendir.
Bırakalım edebi ve kültürel onlarca kitabını, Şairi âzam Fuzuli’nin, “Leyla ve Mecnun” kitabının hikayesini romanlaştırdığı; “Bâbil’de Ölüm, İstanbul’da Aşk” eseri bile İskender Pala’yı üstad saymaya değer kılmaktadır.

İskender Pala bir şiirinde “Güllerin Efendisi’ne” şöyle seslenmekte:

Divanelere döndük, yaya kaldık yolunda.
Kendimizi unuttuk, seni bilmez olduk...
Sana muhtacız!..
Sana en fazla muhtacız.
En fazla sana muhtacız.
Uyandır bizi uykumuzdan...
Gel ey sevgili!
Bir gelişle gel, bir gülüşle gel.
Doğ ufkumuza, sar dünyamızı, gir gönlümüze yeniden...
Sana muhtacız...
Sana en fazla muhtacız...

Dostumuza cevabımızı şimdi verebiliriz: Yukarıdaki bilgilerin ışığında Prof. İskender Pala üstad oluyor, üstadım.
Selam ve muhabbetle.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın yazarlar ve şairler kümesinde bulunan diğer yazıları...
Yoksulluğa Akif'ce Bir Yaklaşım
Baki Kalan Hoş Bir Seda; Hz. Mevlâna
Toprak Gönüllü Cengiz Aytmatov
Mayıs Güzellemesi ve Üstad Necip Fazıl

Yazarın deneme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Yazının Önemi / İlmi Yazı İle Bağlamak
Çevresel Sorunlar ve Çözüm Yolları
Gezi Notları: Akçay, Altınoluk, Assos, Ayvalık, Edremit İzlenimleri
Atatürk'ün Çocuklara ve Gençlere Mesajı
Gezi Notları: Bursa İzlenimleri - III
"Çin İşi" Olimpiyat
Belgesel Filmler; "Mustafa" ve "120"
Türkçe Olimpiyatları ve Kazanımlarımız
Gezi Notları: Bursa İzlenimleri - II
Ağlamak ve Gülmek

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Atatürk'ün Kardeşleri [Eleştiri]
Kör Şeytanın Kör Gözüne... [Eleştiri]
Gez Dünyayı, Gör Konya'yı [Eleştiri]
İçki Sahte, Ölüm Gerçek [Eleştiri]
Ne Kadar İtibar Etmeliyiz? [Eleştiri]
"Fikrim Yok" [Eleştiri]


Adem KALINSAZ kimdir?

Hayatı algılamaya çalışmak için düşünmek, çalışmak, üretmek ve yaşamak gerektiğine inanırım.

Etkilendiği Yazarlar:
Edebiyatın "Edep" kısmıyla dost olan bütün yazarlar.


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Adem KALINSAZ, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.