..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Özyaşamöyküsü başka insanlarla ilgili gerçekleri anlatmak için eşsiz bir araç. -Philip Guedella
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Deneme > Sevgi ve Aşk > Adem KALINSAZ




9 Nisan 2008
Aşka Dair... Yunus'ça Bakış  
Adem KALINSAZ
Başında kavak yelleri esenlerle, kavak yellerini savuşturanların en azından kıyısına uğradığı ya da uğratıldığı bir limandır aşk kapısı. Bu kapı gönüldendir. Giriş ve çıkış ancak kalpten geçer. Eğer gönlün kapısı nazikçe, edebine uygun, cesaretle çalınırsa kapının açılması kolaylaşır ve misafirlikten ev sahibi konumuna geçilebilir. Yok, eğer darbelerle zorlanırsa gönül hırpalanır ve oraya misafir olarak girmek bile mümkün olmaz.


:AIGD:
Başında kavak yelleri esenlerle, kavak yellerini savuşturanların en azından kıyısına uğradığı ya da uğratıldığı bir limandır aşk kapısı.
Bu kapı gönüldendir. Giriş ve çıkış ancak kalpten geçer. Eğer gönlün kapısı nazikçe, edebine uygun, cesaretle çalınırsa kapının açılması kolaylaşır ve misafirlikten ev sahibi konumuna geçilebilir. Yok, eğer darbelerle zorlanırsa gönül hırpalanır ve oraya misafir olarak girmek bile mümkün olmaz.
Bu kapıdan geçmek kadar orada belli bir dönem ya da her daim kalmak da önemlidir.
Yunus Emre der ki;
Gönül çalabın (ilah, tanrı) tahtı
Çalap gönüle baktı
İki cihan bedbahtı
Her kim gönül yıkar ise.

Aşk iki boyutludur; birincisi insani (nefsi), ikincisi Rabbani (ruhani). İkincisinin yolu çoğu zaman birincisinden geçmektedir. Tıpkı Kays (Mecnun) gibi…
İnsani olan, insanidir; kontrol edilebilir gözükse de gayri ihtiyari bir seyr izler. Bu sebepten yadsınamaz, yadırganamaz, ayıplanamaz. Bu dönemi hayırlı değerlendirenler, hayırlı kapıyı aralayarak hayra ererler ve yine Yunus’un dediği gibi:
Aşkın âşıklar öldürür
Aşk denizine daldırır
Tecelli ile doldurur
Bana seni gerek seni

İnsani olan bir yönüyle rahmanidir. Şöyle ki, Hz. Adem (a.s.) bir idi. Mutlak bir olan Allah (c.c.) onu Havva validemizle ikiledi ve bu ikilikten birlik teşekkül etti. Bu birlikten de insani olandan rahmani olana bir aşk seyri oluştu.
Dünyanın nizamında insani olan birlikten doğan bir denge ve kuvvet vardır. Nesebin sıhhati, toplumun sıhhatinin sebebidir. Aile saadetindeki aşk, mutluluk ve huzur atmosferini kuvvetlendirmektedir.
İnsani olan aşk bu yönüyle de Rahmani bir iklim sunar.

Rahmani olana gelince;
Onu anlatmaya kelimelerimiz kifayet etmez. O ancak yaşanılır, anlatılmaz. Biz de ancak yaşayanların yansımasını aktarabiliriz.
Onu yaşayanların pirlerinden Yunus Emre rahmani olanın tarifini sunmakta:
Severim ben seni candan içeri
Yolum vardır bu erkândan içeri

Beni bende deme bende değilim
Bir ben vardır bende benden içeri.

Benden içeri bir benin tam karşılığı olan Rahmani aşka Mevlâna’ca bir yorum:
“Aşksız olma ki, ölü olmayasın
Aşk ile öl ki, diri kalasın...”


İbrahim (a.s.) için “serin olan ateşte” aşkın muhabbeti hâsıldır.
Musa’ya (a.s.) Kızıldeniz’de aşkın yolu açılmıştır.
Ebu Bekir (r.a.)’in sadakatinde ve dostluğunda aşk,
Mevlana’nın raksa semasında aşk iksiri mevcuttur.
Yunus’un Tabduk’a taşıdığı odunların intizamında aşk vardır.
Kays’ın Leyla’da eriyip turap olmasından sonra Mecnun olmasında, aşkın payı külçelerle ölçülemeyecek ağırlıktadır.

Yunus:
Aşkın odu ciğerimi
Yaka geldi yaka gider
Garip başım bu sevdayı
Çeke geldi çeke gider

Aşka dair son söz yine Yunus’tan:
Dağa düşer kül eyler
Gönüllere yol eyler
Sultanları kul eyler
Hikmetli nesnedir aşk

Selam ve muhabbetle.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.


Yazarın deneme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Yazının Önemi / İlmi Yazı İle Bağlamak
Yoksulluğa Akif'ce Bir Yaklaşım
Çevresel Sorunlar ve Çözüm Yolları
Gezi Notları: Akçay, Altınoluk, Assos, Ayvalık, Edremit İzlenimleri
Baki Kalan Hoş Bir Seda; Hz. Mevlâna
Atatürk'ün Çocuklara ve Gençlere Mesajı
Gezi Notları: Bursa İzlenimleri - III
"Çin İşi" Olimpiyat
Toprak Gönüllü Cengiz Aytmatov
Üstad

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Atatürk'ün Kardeşleri [Eleştiri]
Kör Şeytanın Kör Gözüne... [Eleştiri]
Gez Dünyayı, Gör Konya'yı [Eleştiri]
İçki Sahte, Ölüm Gerçek [Eleştiri]
Ne Kadar İtibar Etmeliyiz? [Eleştiri]
"Fikrim Yok" [Eleştiri]


Adem KALINSAZ kimdir?

Hayatı algılamaya çalışmak için düşünmek, çalışmak, üretmek ve yaşamak gerektiğine inanırım.

Etkilendiği Yazarlar:
Edebiyatın "Edep" kısmıyla dost olan bütün yazarlar.


yazardan son gelenler

bu yazının yer aldığı
kütüphaneler


 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Adem KALINSAZ, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.