Güzel birþeyin fazlasý harika olabilir -Mae West |
|
||||||||||
|
TEK TANRILIK VE ÞEKÝLCÝLÝK Özellikle Ýslamcý yazarlar tek tanrý inancýna vurgu yaparak Ýslamiyet öncesi Türklerin çok tanrýlý dinsel inançlarýný, törelerini aþaðýlamaya çalýþýr, onlarýn putperest olduklarýný, kurda, kuþa taptýklarýný ileri sürerler. Ancak, her þeyden önce þu iyice bilinmelidir ki Ýslamlýk öncesi Türklerin büyük bir bölümü Araplar gibi Kabe'de muhafaza edilen putlara tapmýyorlardý. Namaz gibi þekilci bir tapýnmalarý da yoktu. Belli bir yöne dönük þekilci tapýnaklarý da yoktu. En büyük tapýnak doða ve çevreydi. Diðer taraftan, bir dinde "tek tanrý" inancý olmasý, o dinin veya inancýn doðru, temiz ve tanrýsal bir kaynaktan geldiðinin göstergesi deðildir. Çünkü, Zerdüþtlük (Mazdeizm), Manikeizm, Bahailik, Yahudilik, Ünitarizm, Mormonluk gibi bir çok din ile Jüdeo-Masonik öðretilerde de tek tanrý inancý vardýr. Ama hiç biri tanrýsal kökenli deðildir. Zaten tek tanrý inancýný ilk ortaya atan Musa da deðildir. Eski Mýsýr'da Firavunlar zamanýnda da bir süre tek tanrý inancý yaygýnlaþmýþtýr. Öte yandan, tek tanrýya inandýklarý büyük bir erdemmiþ gibi ilan eden tek tanrýlý dinlerin aslýnda iki tanrýlý, ikicil (düalist) bir yapýda olduðu, iyi bir tanrýsal güce karþýlýk, tanrýsal olmayan kötü bir güce, dolayýsýyla -insanlarý etkileme açýsýndan- neredeyse tanrýya eþit bir ruhsal varlýða (Þeytan) da büyük yer verdikleri bilinmektedir. Yani tanrý karþýtý bir varlýk olan Þeytan'a, bir sürü yarý-tanrý, tanrýcýk ve tanrýsallýk atfedilmiþ þeylere, nesnelere, kiþilere tapýndýklarýný, izzet ve yücelik verdiklerini, kutsal yazýlarýnda sýk sýk bu kötü varlýklarýn sözlerine yer verildiði, amaçlarýndan söz edildiðini gözlemliyoruz. Müslümanlýkta tek tanrý varsa, üç þeytan nedir? Ýnler, cinler, melekler, zebaniler nedir? Tüm bu ruhsal yaratýklar pagan ve mitolojik dinlerde de yok mudur? Tarikat þeyhleri, pirler, hoca efendiler, mollalar, hazretler, erenler, evliyalar, ermiþler necidir? Ýnsanla tanrý arasýna kimse girmeyecekse hoca, imam, vaiz, müezzin, müftü, kayyum, din iþleri baþkaný, baþkan yardýmcýlarý, din iþleri müþavirleri, ateþeleri kimlerdir, necidir bunlar? Ýlahi kaynaktan geldiðini iddia eden dinlerin her þeyden önce mitolojik ve pagan ögeler içermemesi gerekir. Eðer bir din veya kutsal kitap mitolojik ve pagan ögeler içeriyorsa tanrýsal olamaz. O halde, bu baðlamda hiç bir dinin tanrýsal veya ilahi olduðunu ileri süremeyiz. Çünkü tüm dinler ve kutsal kitaplar mitolojik, totemist, fetiþist ve pagan unsurlar içerir. Ýnsan ürünü olduðu açýktýr. TÜRKLERDE TOTEMÝZM VAR MIDIR? Türk boy ve obalarýnýn egemenlik ve özgürlük simgeleri olan bayrak, iþaret ve heykelleri put veya totem olarak niteleyerek Türkleri putperestlikle suçlamak haksýzlýktýr. Nasýl ki izci oymaklarýnýn flamalarýnda kullandýklarý hayvan simgelerini, veya Türk Hava, Deniz ve Kara Kuvvetlerinin amblemlerindeki simgeleri totem olarak niteleyemezsek, ayný þekilde, Türk oba ve boylarýnýn kullandýklarý "kurt, kartal, aslan" gibi simgeleri de put veya totem olarak niteleyemeyiz. Bu simgeler kuþkusuz ulusça kutsal kabul ediliyor, saygý gösteriliyordu. Ancak, ibadet veya tapýnma amacýyla kullanýlmýyordu. Ýþin püf noktasý budur. Eðer herhangi bir nesne, eþya, türbe, yapý, mescit, bina ve benzerleri tapýnma amacýyla kullanýlýyorsa, ancak o zaman put, totem veya fetiþ kategorisine girer. Bu baðlamda Kabe, cami, mescit gibi kutsallýk atfedilen, çevresinde ibadet amacýyla dönülen, tavaf edilen, tapýnma amacýyla kullanýlan yapýlar, nesneler, aslýnda birer puttur. Eve girerken ayakkabý çýkarmak dinsel amaçlý olmadýðýndan putperestlik deðildir. Ama, camilere girerken ayakkabý çýkarmak putperestliktir, çünkü tapýnma amaçlýdýr. Beden eðitimi hareketleri spor ve saðlýk amaçlýdýr. Ancak, namaz kýlarken yapýlan hareketler þekilciliktir ve þekilci bir ibadet olduðundan doðrudan putperestlik kapsamýna girer. Türklerin eski inançlarýný aþaðýlamaya ve küçümsemeye çalýþanlar öncelikle kendi gözlerinde merteði çýkarsýnlar. KAYNAKÇA 1.Ýslamiyetten Önce Türk Kültür Tarihi, B. Ögel, Türk Tarih Kur. Basýmevi, 1991 2.The Encyclopedia Americana International Edition, Americana Corp., I-XXX Volumes, New York, 1977 3.Théma Larousse, Tematik Ansiklopedi, Cilt 1-2, Larousse 1993 Milliyet 1993-1994 4.Türk Mitolojisi, Bahaeddin Ögel, Milli Eðitim, Basýmevi, 1971 5.Büyük Larousse Sözlük ve Ansiklopedisi, Milliyet Yayýnlarý, 1992 6.Ýnsan ve Kültür, Bozkurt Güvenç, Ayyýldýz Matbaasý, 1972 7.Türklerin Tarihi, Doðan Avcýoðlu, Tekin Yayýnevi, 1985
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © Hulki Can, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |