..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Hiçbir kış sonsuza dek sürmüyor, hiçbir ilkbahar uğramadan geçmiyor. -Hal Borland
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Deneme > Yaşam > Adem KALINSAZ




23 Ocak 2008
Taraftar Mısınız?  
Adem KALINSAZ
“Taraf olmayan bertaraf olur.” Olur mu acaba? Taraf olmanın bir tarafında “benim tarafım şeksiz şüphesiz doğru, senin tarafın kesinkes yanlış” anlayışı var ise bu taraf sakıncalı bir taraftır.


:AEHF:
“Taraf olmayan bertaraf olur.”
Olur mu acaba?
Taraf olmanın bir tarafında “benim tarafım şeksiz şüphesiz doğru, senin tarafın kesinkes yanlış” anlayışı var ise bu taraf sakıncalı bir taraftır.
Taraf olmak takım tutar gibi, parti tutar gibi katı fikirlerle taraf olmak ile zamana ve şartlara göre yeniden değerlendirme yapmak arasında tercihin ikinciden yana kullanılması daha akıllıca taraf olmaktır?
Beşerin her hâli doğru olamaz. Ama çok doğrusu bir arada bulunabilir. Çok doğrunun bir arada bulunması her şeyin doğru olduğu anlamına gelmez.
Bu noktadan bakıldığında taraf olmak her ahval ve şeraitte zorunluluk teşkil etmez.
Doğrulara taraf olmak önemlidir. Ama bu doğrular kime göre doğrudur? Çoğunluğa göre mi? Konunun uzmanlarına göre mi? Âkil adamlara göre mi? Yoksa herkesin dünyayı algılayış biçim ve çerçevesine göre mi?
Mutlak doğrular vardır. Onlar da ilahi kaynaklı doğrulardır.
Bilimsel doğrular vardır; deney, gözlem, test ve bir takım tetkikler sonucu ulaşılmış doğrulardır.
Bu iki grup doğru genelde tartışma götürmez, gerektirmez doğrulardır. Bunlara taraf olanları yadırgamak, ayıplamak, bertaraf etme gayretinde olmak tarafsızlığın taraflarını aşmak olur ki, bu da sağlıklı bir yaklaşımın olmadığına işarettir.
“Her şeyin orta olanı güzel.” olduğuna göre illa kuzey ya da güney kutupta olmak niye? Orta kuşak daha yaşanılır ferah bir iklime sahip değil mi?
Sibirya’daki yaşamı, Türkiye’nin iklimine tercih etmek taraf olmanın tıynetini ortaya koymaktır.
Doğrular ancak doğruluk için seçilen sıdk sahibi peygamberlerde bütünleşmiş bir vasıftır. Harici ve beşeri konularda, sosyal olaylarda benimsenebilir tavır koymak ile taraf olmak arasında fark vardır.
Göreceli kavram ve konular üzerinde ahkâm kesecek derece taraf olmak hayatı bertaraf etmek kadar sakınılası bir durumdur.
“Fenerbahçe bu sezon şampiyon oldu.” cümlesi ile “Fenerbahçe Türkiye’nin en iyi takımı!” cümlesi arasında taraf olmaya yaklaşım bakımından büyük fark vardır. Birinci cümle herkesin kabul edeceği doğrulukta iken, ikinci cümle taraf olmanın şekline göre doğruluğu-yanlışlığı tartışılacak bir cümledir.
Taraflı tarafsız herkesin kabul edeceği bir konu vardır ki, o da ceviz kabuğunu doldurmayacak konularda kutuplaşmalar, kamplaşmalar yarar değil zarar getirir. Bu tür konularda taraftar olsak ne, olmasak ne?
Bu yazıyı okuduktan sonra bir şey anlamadıysanız sebebi kendinizde değil bende arayın. Çünkü bazen galiba ben de İsmet Özel’leşiyorum.
Bunu yapmak için beyin hücrelerim özel gayret sarf etmiyor. Duygularım klavyenin üzerindeki parmaklarım ile ritim tutuyor.
Bunun için zamanınızı öldürdüğümü düşünüyorsanız affınızı ve duanızı bekliyorum.
Yani ne demek istediğimi ben anlıyorum ama…
Mevlâna’nın dediği gibi: “Ne kadar çok bilirsen bil, söylediklerin karşıdakinin anladığı kadardır.”
“Arif olan anlar.”, “Arife tarif gerekmez.” demek de var işin içinde. Ama önce arifleri çoğaltmalıyız ki arif tarifini kendisi yapabilsin.
Yazının hülâsası nefreti toprağa gömüp solucanlara komşu eylemek. Sevgiyi yeşertmek için gayret sarf edip sevgiyle gülen yüzlerde gamzelerin estetiğine şahadet etmek.
Taraf olmak için bertaraf olmamak.
Boş, faydasız, malayani, zamanı öldüren, kalpleri kıran, insanı rencide eden, başarıyı küçümseyen ya da sekteye uğratan konularda taraf olmak ya da tartışmaya girmek gayet manasız bir taraftar anlayışıdır.
Eğer bünyeler taraf olmaya bil-kuvve meyil duyuyorsa, bu meyili sevgi-saygı, izzet-ikram, hoşgörü-merhamet, erdem-ahlak, etik-estetik, dayanışma-kaynaşma, araştırma-geliştirme (ARGE), ilmi ve teknik alanda ilerleme, muasır medeniyet seviyesine ulaşma gayretinde olma, hayır ve hasenatta yarışma üzerine olmalı ki, taraf olan bertaraf olmasın ya da bertaraf edilmesin.
Ferdî ya da içtimai konulardaki başarılara taraf olmak da taraftar olmanın güzel yanı olsa gerek.
Selam ve muhabbetle.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın yaşam kümesinde bulunan diğer yazıları...
Yazının Önemi / İlmi Yazı İle Bağlamak
Atatürk'ün Çocuklara ve Gençlere Mesajı
Ağlamak ve Gülmek
"Huzursuz Bacak"
Kitap ve Okumak II
"Hak Eden Sevilir"
"Yaş Otuz Beş"
Mevlana'nın Gel Çağrısı
Büyük Nedir? Küçük Nedir?
Yaşam Nedir?

Yazarın deneme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Yoksulluğa Akif'ce Bir Yaklaşım
Çevresel Sorunlar ve Çözüm Yolları
Gezi Notları: Akçay, Altınoluk, Assos, Ayvalık, Edremit İzlenimleri
Baki Kalan Hoş Bir Seda; Hz. Mevlâna
Gezi Notları: Bursa İzlenimleri - III
"Çin İşi" Olimpiyat
Toprak Gönüllü Cengiz Aytmatov
Üstad
Belgesel Filmler; "Mustafa" ve "120"
Türkçe Olimpiyatları ve Kazanımlarımız

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Atatürk'ün Kardeşleri [Eleştiri]
Kör Şeytanın Kör Gözüne... [Eleştiri]
Gez Dünyayı, Gör Konya'yı [Eleştiri]
İçki Sahte, Ölüm Gerçek [Eleştiri]
Ne Kadar İtibar Etmeliyiz? [Eleştiri]
"Fikrim Yok" [Eleştiri]


Adem KALINSAZ kimdir?

Hayatı algılamaya çalışmak için düşünmek, çalışmak, üretmek ve yaşamak gerektiğine inanırım.

Etkilendiği Yazarlar:
Edebiyatın "Edep" kısmıyla dost olan bütün yazarlar.


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Adem KALINSAZ, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.