"Sevgi bilmekten doğar." -Mevlana |
|
||||||||||
|
Dostluk, düşmanlık, küfür, iman, ikiliğe neden olur. Dostluk, ikiliğe neden olur ya, bir dünya var ki orada ikilik yok; tüm birlik o dünya. İnsan oraya vardı mı, dostluktan da çıkar, düşmanlıktan da. Oraya ikilik sığmaz çünkü. O dünya küfrün de ötesindedir, imanın da... Dostluğun da ötesindedir, düşmanlığın da. İnsan oraya varır da ikilikten çıkar ya; önceden bulunduğu ikilik dünyası, yani aşk dünyası, dostluk dünyası, şimdi göçtüğü dünyaya göre aşağıdır; bu yüzden ikilik dünyasını istemez artık; o dünyaya düşman kesilir. Hani Mansur, Tanrıya aşkı son aşamasına varınca kendine düşman kesildi, kendini yok etti gitti. "Ben Tanrıyım" dedi. Yani "Ben yok oldum, Tanrı kaldı ancak." Bu söz, alçak gönüllüğün son derecesidir, kulluğun sonudur. O halde, o vardır tek. Ona derler ki "Sen Tanrısın." Eğer "Ben kulum" dersen kendi varlığını ortaya korsun; bu ikiliktir. " "Odur Tanrı" dersen gene ikilik çıkar bu sözden; çünkü "Ben" olmadıkça "O"nun olmasına olanak yoktur. O halde, "Ben Tanrıyım" sözünü Tanrı söyledi; çünkü ondan başka bir varlık kalmamıştı. Mansur yok olmuştu; o söz, Tanrının sözüydü. İmge (hayal) dünyası da, "düşünceler dünyası" ile "algılanan şeyler dünyası"na karşın daha geniştir. Çünkü tüm düşünülen şeyler, imgeden doğar. Ancak, "imge dünyası" da imgenin kendisinden var olduğu dünyaya göre dardır. Söz ile bu kadar anlaşılır; yoksa anlamın gerçekliğini söz ile anlatmaya olanak yoktur; söz ile anlaşılmaz o. MEVLANA CELALETTİN (Fihi Ma Fih, Mevlana Celaleddin, Bölüm 1- 6, Çeviri: Abdülbaki Gölpınarlı, İnkilap Kitabevi, 2008. Not: metin tarafımdan kısmen kısaltılmış, düzeltilmiş, sadeleştirilmiştir. Fihi Ma Fih, "içindeki onun içindedir" anlamına geliyor. Ya da: "onun içindeki, onun içindedir, ne varsa onun içinde var, ne varsa onda var." "Her ne arıyorsan, aradığın aradığının içindedir, ya da, aradığın onun içindedir." HCD)
İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.
|
|
| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık | Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim
Yapım, 2024 | © Hulki Can Duru, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır. Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz. |