Barýþý bulacaðýz. Melekleri duyacaðýz, göðün elmaslarla parladýðýný göreceðiz. -Çehov |
|
||||||||||
|
Ýnsani hassasiyetini yitirmiþler, insan arasýnda ayrým yoluna giderler. Bakýþ açýsý insan merkezli olanlarýn, herkesin insanca yaþamý hakký olanlarýn, baþkalarýnýn hakkýna göz dikmesi ve bu çerçevede insana zulüm etmesi beklenemez. Aksine hak ve hukuku sonuna kadar gözetir. Üstünlük ýrkla deðil erdemle sýnýrlarý çizildiðinde renklerin ve ýrklarýn birlikte yaþamasýna engel yoktur. Ancak, iktidarlarýný meþrulaþtýrmak ve topluma uðraþ alaný sunmak için devletler suni düþmanlar yaratýr. Böylece toplumda bir arada yaþayanlar nedensiz olarak birbirini düþman görür. Birbirine kin beslemekle yetinmez, birbirlerini gördükleri yerde kinlerini kusmak için fýrsat kollarlar. Aslýnda toplumu oluþturan farklý ýrklarýn neden bir birine düþman olduðunu birbirine düþman olanlarda bilmez. Devletin ve medyanýn öncülüðünde yapýlan propagandalar insanlarý nedeni bilmedikleri bir þekilde birbirine düþman kesilirler. Çoðu kere bu düþmanlýðýn nedeni sorgulanmaz. Bilinmez ama üstünlük psikolojisiyle insanlar birbirini aþaðýlanmaya, birbirini küçük düþürmeye, tanýmadýklarý insanlar hakkýnda olmadýk karalamalara baþvururlar. Bana kalýrsa Türkiye’de yaþayan Türk ve Kürtlerin neden birbirine karþý ön yargý olduklarýný bilmediklerini düþünüyorum. Yansýyan toplumsal olaylardan yola çýkanlar kendi ýrklarýna pay çýkarmakla bir yere varýyorlar. Hâlbuki doðru olan insaný ýrksal yönüyle deðil, bireysel yönüyle ele almaktýr. Hiçbir zaman kötülük topyekûn bir ýrka mal edilemez. Irkýn tamamý yargýlanamaz. Yargýlamak isteyenler, kendi iktidarlýðýnýn devamý ve ýrksal üstünlüðü þovmenliðe dönüþtürerek çýkarlarýnýn üstüne taþ üstüne taþ koyma çabasýnda olanlardýr. Hele yüzyýllardýr iç içe yaþayan insanlarý bir birine kýrdýrmak, ancak devletlerin böl yönet politikalarýnýn parçasý olur. Ve topluma düþman üretme düþüncesiyle olur. Baþka bir yönü ise ezilmiþlik psikolojisine sahiplerinin, bu ezilmiþlik duygularýnýn üstünü örtmek adýna, masum insanlarý hedef göstermesiyle olur. Kürt ve Türk olmak bir üstünlük vasfý deðildir. Bu vasfý insanlar kendileri tayin etmiyorlar. Öyleyse üstünlük için farklý merhaleler aranmalýdýr. Üstünlüðün ölçüsü everensel etikler çerçevesinde tayin edilmelidir ki, ýrksal üstünlük ortadan kalkabilsin. Evet, burada Kürt olmak, farklý algýlanýyor. Kürtlere yapýlan muamele, Kürtlerin unutamayacaðý yaralarla tepkilere dönüþüyor. Ama þovmenlerin ve ortalýðý kan gölüne çevirmek isteyenlerin ayýklanmasýyla artýk Kürtlerde, Türklerde farklý düþünmeye baþladýlar. Ýþte bu farklý düþünmenin altýnda insan merkezli bir bakýþ açýsýnýn yeþermesiyledir. Bu güzel geliþme artýk insanlarýn þovmenlere kulak asmadýðýný, þovmenlerin etkisinden kurtulduðunu gösteriyor. Artýk iki tarafýnca öcü olmadýðý ortaya çýktý. Son yaþananlar artýk þiddetle sorunlarýn halledilemeyeceðini gösteriyor. Ýnsanlara iþleyen düþmanlýk duygusu artýk yerine anlayýþa ve sevgiye býrakýyor. Sevginin yeþermesiyle artýk yeter sesleri artýyor. Ýnsanlar acýnýn yerine birlikte huzur içinde yaþamayý arzuluyor. Yarasý az olanlarýn yaþadýðý bir toplumdayýz. Ama þu da görüldü ki yarayý sürekli kaþýmanýn da kimseye yarar getirmediðidir. Yaralarý kaþýyanlarýn yavaþ yavaþ popülerliðini yitirmesiyle artýk yaralarýn iyileþmesi gerektiðini düþünen saðduyulu insanlar ön plan çýkmaya baþladý. Saðduyulu olanlarýn toplumun arasýna ekecekleri sevgi tohumlarýyla artýk Kürt ve Türk kavramlarýn faþizan yönleri törpülenecektir. Yerine yaþamsal standartlarý iyileþen bir toplumsal birliktelik ortaya çýkacaktýr. Ortalýðý karýþtýranlarýn, bilmesi gereken ve unutmamasý gereken kötülüðü doðuran aslý astarý olmayan faþizan düþünce ve eylemlerin sonsuza kadar baki kalmayacaðý ve bir gün bu zalimliðe ve zulme dur diyecek birilerinin varlýðýdýr. Osman Tatlý suskunsinemayazilari@hotmail.com www.osmantatli.com.tr
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © osman tatlý, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |