Yaþamak için topu toplam altý haftam kalsaydý ne mi yapardým? Tuþlara daha hýzlý basmaya bakardým. -Isaac Asimov |
|
||||||||||
|
Tüketimin Tükettiði Ýnsan : Dünya üzerinde yaþayýp, kendi eliyle kendi sonunu getiren tek yaratýk insandan baþkasý deðil. Bunu o kadar kurnaz ve profesyonelce yapýyor ki, adýný din, iman, vatan millet yaþam koyup, koskoca dünyayý çölleþmenin eþiðine getirmiþ bulunmakta. Þayet bu hýzla gidilirse ki, gideceðe benziyor, en fazla elli yýl içerisinde dünyanýn kurtarýlamayacaðý net bir þekilde anlaþýlýyor. Tüketim; her insanýn anladýðý gibi yaþamak için ihtiyacý oranýnda bir þeyleri yemek, içmek ve kullanmak demektir. Fakat bu her gördüðün ve aðzýnýn sulandýðýna canavarca saldýrýp sýnýrsýzca yemek, içmek ve kullanmak deðildir. Doðada insanýn dýþýnda diðer tüm canlýlar gereksinim duyduðu þeyi, ihtiyacý kadar yer ve içer. Ýhtiyacýnýn dýþýndakine asla tenasül göstermez. Diyalektik olarak insan doðanýn bir parçasý olduðuna göre, doða insana nasýl bir sunum gösteriyorsa, insanda doðaya ayný itinayý göstermek zorundadýr. Çünkü doða tahrip olup öldüðünde, insanlarýn inandýðý büyük tanrýsýnýn doðayý ve insanlýðý kurtarmadýðýný çölleþen bölgelerden biliyoruz. Eðer insan akýl, mantýk, bilim ve doða kanunlarýna göre hareket edip, doðadaki varlýklarý gerçek ihtiyacýna göre tüketse, istisnalarýn dýþýnda hiçbir anormallik yaþanmayacak. Ve dünyamýz bir beþ milyar yýl daha bizi koruyup yaþatýr. Ancak son bilimsel analizlerde göstermektedir ki, dünya bizim iðrençliðimizi daha fazla kaldýramayýp, ya tümden yok edecek veya kýsa aralýklarla sonumuzu getirecek. Peki o zaman bilinç, akýl, zeka ve düþünce gibi bir hazineye sahip insan, tüketimle bu noktaya nasýl geldi? Kim ne þekilde düþünürse düþünsün, eðitimlisinden, eðitimsizine kadar insanlarýn % 99'unun iç düþmaný olan süper ego yüzünden bu noktaya gelmiþ bulunmaktayýz. Dikkat edilirse psikolojik açýdan hasta olanlarý ilgilendiren olaylarýn dýþýnda, dünya devletlerinin hiçbirisi normal insanlarýn egoist duygu ve düþünceleriyle ilgili en ufak bir mevzu konuþulup tartýþýlmaz. Bunun birden çok nedenleri olsa da en önemli nedeni, devleti veya topluluklarý yöneten kiþilerin, diðer insanlardan daha çok egoist duygulara esir olmalarýdýr. Bunu mümkün olduðunca tartýþma konusu yapmazlar, yaptýrmazlar. Çünkü tartýþýlýrsa herkesten önce kendileri o büyük hýrslarýna gem vurmak zorunda kalacaklarýný biliyorlar. Devleti yönetenlerle birlikte iþ tutanlar, canavarlaþmýþ hýrslarýnýn üzerini kapatmak için vatan, din, millet, ulus demogojisine sarýlýp, toplumunda sürü misali desteklemesiyle, süper ego canavarlýðýna meþruluk kazandýrýlmaktadýr. Ýfade edilen demogojilere bir de tanrýnýn her þeyi yeniden tekrar var edeceði hikayesini ekleyip, insanlarýn düþüncelerini saptýrarak köreltirler. Böylece topraðýn, güneþin, suyun gerçek gücü ve sýnýrlý olduðunun üzeri kapatýlýp, ganimet mantýðýyla tüketim yarýþýna girilmesi. Tanrýsal hikayelerle tüm varlýklarýn kendisine hak olduðunu, hiçbir sýnýr ve kural tanýmadan tüketen insan, can yoldaþý kadýna da ganimet mantýðýyla baktýðýný unutmamak gerekir. Kültürsüz kaba bilgiyle yaþayanlar, süper egosuna gem vurmaktan aciz zeka özürlü burjuvazi ve sürüleþmiþ halk, dünyanýn sonunu getirdiði halde doyum nedir bir türlü bilmemekte. Örneðin herhangi bir insanýn; devletin servetine denk gelecek zenginliðe sahip olmasý. Devletlerin kýtalara hükmetmek için çýkardýklarý savaþlarla, doðayý insanlýðý katlederek gerçekleþtirmesi canavarca tüketim deðilse nedir? Zengin olsun olmasýn, iþine yaramayan veya gerçekte ihtiyacý olmamasýna raðmen, lüks vb. araçlara sahip olmayý kariyer ve prestij olarak gören insan, insanlýktan tamamen uzak bir yaratýk demektir. Farklý ve çarpýcý bir örnekse, süper güç olan devletlerin elinde hazýr tertemiz bir dünya varken, bunu itinalý kullanmak yerine baþka gezegenlerde yaþam aranmasý, bilim deðil tam bir kepazeliktir. Doðaya her türlü kimyasal gaz salan araçlarý çoðaltarak teknolojiyi geliþtirmenin bilimle, doðayla ve insanlýkla alakasý olduðunu söylemek, geri zekalýlýktan baþka bir þey deðil. Bunlar ifade edilirken teknoloji düþmaný olduðumuz anlaþýlmamalý. Tüm dünyanýn bilimsel teknik icatlardan faydalanmasý için, dünya ülkeleri birleþip ortak bir istasyon neden kurmazlar? Herkesin bir diðerini alt edecek yarýþa girilmesi, doða katliamcýlýðý deðil midir? Benzer þekilde en az zararlý ucuz ve daha güvenli demir yollarý gibi toplu taþýmacýlýðý geliþtirmek yerine, lüks araba vb. araçlarý çoðaltmak teknolojik geliþmiþlik olamaz. Üstelik lüks mallarýn reklamlarý yapýlarak, maymunlar gibi insanlarýn aðýzlarýný sulanmaksa, ne modernliktir ne de çaðdaþlýk. Sözde fakir halk kesimi, zenginlerin görgüsüzlük ve doyumsuzluk eseri olan gereksiz lüks eþya ve araçlara sahip olmak için çevirdikleri entrikalarýn hesabýný vermeden, haklý olduklarýný bundan sonra kimseye inandýramazlar. Günümüzdeki devletlerden tutalým zengin, orta tabaka ve altýndaki herkesin elinde veya evinde kullandýðý birden fazla gereksiz lüks eþyalar, en büyük doða düþmanlýðýdýr. Hâlâ bunlarýn yeterli olmadýðýný düþünerek, daha fazlasýný üretmek için arsýzca tüketim mantýðýyla hareket eden birey, devlet ve zenginler, dünyanýn en büyük acýmasýz teröristi dirler. Kiþi önce kendisinin; insani ve doðanýn gerçek kanunlarýna göre nasýl bir tüketici olmasý gerektiðini bilip, egosunu terbiye etmek zorundadýr. Ayný durumda devlet ve zengin kiþilerde süper egolarýný terbiye etmelidirler. Bu mantýk toplumda ve tüm dünyada hakim kýlýnýp uygulanmadýðý sürece, insanlýðýn sonu büyük bir hüsranla bitecek. Kimse kimseyi suçlamasýn, herkes yerine ve konumuna göre en büyük suçludur. Çünkü doða, doðal tüketim düþüncesi ve insanlýðýn bitiþi, hepimizdeki süper egoist tüketimle gerçekleþiyor. Ýrili ufaklý hepimiz canavarca tüketime esir bireyleriz. Ýþte tüketimin geldiði nokta ve kapitalizmi, kapitalist yapan mantýk, tüm insanlarýn canavarlaþmýþ tüketim duygusudur. Mahatma Gandhi'nin þu öz deyiþi insanýn aþaðýlýk karakterini çok güzel özetliyor. Dünya herkesin ihtiyacýna yetecek kadarýný saðlar, fakat herkesin hýrsýna yetecek kadarýný deðil. Cemal Zöngür KAYNAKLAR : Charles Keit Maisels....Uygarlýðýn Doðuþu Williama H. Mc. Neil.... Dünya Tarihi Haluk Hacaloðlu...........Zerdüþt Ahuramazda Said Nefisi....................Babek Alaaddin Þenel............ Ýlkel Toplumdan Uygar Topluma Georges Politzer...........Felsefenin Temel Ýlkeleri M. Ýlin. E. Segal............ Ýnsan Nasýl Ýnsan Oldu Pavel Dolukanov..........Eski Ortadoðuda Çevre ve Etik Yapý Willem Reich.................Kiþilik Çözümlemesi Eric From......................Ýnsandaki Yýkýcýlýðýn Kökeni Ýsmet Arkýn................... Politik Ekonomi Doðan Cüceloðlu..........Ýnsanýn Davranýþý SSCB Enstitüsü Bilimler Akademisi -------Politik Ekonomi Abendroht.....................Avrupa Ýþçi Hareketleri Sigmund Freud.............Gümlük Yaþamýn Psikolojisi Muazzez Ýlmiye Çýð .....Sümerli Lidungirra. Eugene Enriquez – Sürüden Devlete G. Peffer.......................Marksizm Ahlak ve Toplumsal Adalet Abdullah Öcalan..........Sosyalizmde Israr Ýnsan Olmakta Isrardýr Karl Marks...................Kapital
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © Cemal Zöngür, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |