• ÝzEdebiyat > Ýnceleme > Dil |
21
|
|
22
|
|
|
|
Nasýl ki insanlar doðarlar, büyürler, geliþirler ve ölürseler, milletler de týpký bunun gibidir; doðarlar, büyürler, geliþirler ve nihayetinde ölürler. Bir milletin, bir medeniyetin hayatiyetini sürdürebilmesi diline, kültürüne, edebiyatýna, kýsacasý millî ve manevî deðerlerine baðlý olmasýyla mümkündür.
Cemil Meriç’in ifade ettiði gibi; “Kamusa uzanan el namusa uzanmýþtýr.” Biz Türk milleti olarak dilimize, kültürümüze, örf ve adetlerimize yapýlan en ufak bir saygýsýzlýðý namusumuza yapýlan bir edepsizlik, saygýsýzlýk addeder ve gereken tepkiyi veririz.
|
|
23
|
|
|
|
Bir insanýn her olaya güzel bakmasý, güzel düþünmesi, kafasýnda þirinlik için dahi olsa “… mý acaba” kalmamasý için her hal ve kal de hayýrlý ve güzel olanýn peþinden gitmesi o kiþinin akýbetini hayýrlý kýlar. Temiz niyet, güzel düþünce ve güzel söz. Bu üçlü herkesin zirveye de yerin altýna girmesine de vesile olabilecek üçlüler arasýnda yer alýyor. Özellikle güzel sözün insan üzerinde meydana getirdiði tesiri göz önüne alýrsak düþünce ile birlikte dile gelen güzel ve tatlý sözlerin tarifini yumuþaklýkla söylenmiþ, içerisinde þefkat ve merhamet barýndýran, karþýdaki kiþiye deðer veren, samimi, akýlcý, içinde hiçbir alaycýlýk, kýrýcýlýk olmayan, tevazuyla söylenmiþ hikmetli söz olarak tarif edebiliriz… |
|
24
|
|
|
|
Ormaný, suyu, havayý, denizi, çevreyi, enerjiyi ve buna benzer doðal kaynaklarý çok hor ve hovarda kullandýðýmýz halde, iþ sözcük kullanma iþine gelince çok ekonomik davranarak kýdým kýdým kullandýðýmýzýn acaba farkýnda mýyýz? Yoksa sözcüklerimize kýyamýyor muyuz; tüketmekten mi korkuyoruz için için…
|
|
25
|
|
|
|
Müslüman Türkler ne yapmýþlar? Kendi anadilleri ve kültürlerini býrakýp sürekli Farsça, Arapça dil ve Ýslam din kurallarýna göre þekillenmiþ olmalarý yüzünden, gerçek Türk ulusal ve dil yapýsýnýn varlýðýndan neredeyse bahsetmek mümkün deðildir.
Kültürel gýdasýný ayný mantýktan almýþ olan Adalet ve Kalkýnma Partisi’nin (AKP) þefleri ve yöneticileri ise, “Milli Ýrade” popülizmini kullanarak yeniden Arap Ýslam bataklýðýnýn içerisine girmek için her türlü oyunu tezgahlamaktadýrlar. |
|
26
|
|
|
|
Günümüzde, üç beþ kitap okumakla kendilerini kültürlü, bilgili ve bilge sanan medyatik postmodern yazar ve çizer takýmý, dinci ulema ve büyükbaþlarýndan gelen yönlendirmeler doðrultusunda “tarihimizle barýþalým” söylemi ile Osmanlýcayý canlandýrma ve Osmanlý’yý diriltme gayreti içine girmiþlerdir ! Yani nerdeyse Osmanlý yýkýldý diye aðýt yakacaklar! Destur, destur! |
|
27
|
|
|
|
Haçlý devletlerinin Güneydoðu Anadolu ve Antakya'daki varlýðý hem Avrupa dillerindeki bazý sözcükler ile yazýmsal özelliklerin (diþil-eril ayýrýmý gibi) yerel dillere aktarýlmasýna, hem de yöre halkýnýn ýrksal ve genetik yapýsýnýn deðiþmesine yol açtýðý açýktýr. Yoksa Farsça'da olmayýp salt Avrupa dillerine özgü dilsel özelliklerin herhalde gökten zembille indiðini söyleyecek deðiliz. Genelde Kurmanci (Kürtçe), Sorani, Zazaki, Lorani gibi alt dillerde görülen Avrupalý sözcüklere benzer sözcükler, diþil eril ayýrýmý ve bölge halklarýnda seyrek de olsa rastlanan renkli göz, sarýþýnlýk, kýzýl saçlýlýk gibi kuzey ýrklarýna özgü genetik baskýn özellikler baþka ne þekilde açýklanabilir ? |
|
28
|
|
|
|
Dil ve kültür kavramlarý yapýþýk ikizler gibidir.
Siz onlarý birbirinden ayýrmak isteseniz de onlar ayrýlmamakta direnirler.
Hepimizin yakinen bildiði gibi insanlar,topluluklar halinde hayatlarýný idame ettirirler.
Beraber yaþa |
|
29
|
|
|
|
Atmýþ yaþýndaki garýya ne yapýverecemiþ Marmaris ? Ullada ( oralarda ) ölür galýrýn, baþýnýza bela olurun deyon. Allah son suyumu Mudurnu’dan gýsmet etsin. Ýsanýn ( insanýn ) dirisi zor gelir ulladan ( oralardan ). Ölüsü nasýl gelir?
|
|
30
|
|
|
|
Dil bir silah gibidir. Silahla, nasýl bir düþmanla savaþabilir, hem de kendimizi öldürebilirsek; dille de, hem birleþip, güçlenip aile, kabile ve giderek millet olabilir; hem de kabilelere, ailelere ve giderek bireylere bölünüp, güçsüzleþip, daha güçlü toplumlara yem olabiliriz. |
|
31
|
|
|
|
Dilin nasýl oluþtuðuna dair çeþitli teoriler mevcut. Belki de kokularýmýz dilin oluþmasýndaki ilk adýmdý. |
|
32
|
|
|
|
Yöresel aðýzla, hala- yeðen sohbeti...... |
|
33
|
|
|
|
Osmanlý Devleti –Ýmparatorluðu- (Osmanlý Türkçesi: دَوْلَتِ عَلِيّهٔ عُثمَانِیّه, Devlet-i Aliyye-i Osmâniyye, günümüz Türkçesindeki karþýlýðý "Yüce Osmanlý Devleti"), 1299-1922 yýllarý arasýnda varlýðýný sürdürmüþ Büyük Türk - Ýslam devleti. Son zamanlarýn üzerinde çokça tartýþýlan bir yazý dilini oluþturan sistemin kurucusu yani Osmanlý Türkçesini oluþturan devlet (medeniyet). |
|
34
|
|
|
|
Yabancý kelimelerin yoðunluðu ve din aðýrlýklý düþünen toplumlarýn mantýk yürütme, algýlama, düþünme, yorumlama ve yenilikler üretme noktasýnda her zaman cahil ve geri kaldýklarýný rahatlýkla söyleyebiliriz. |
|
35
|
|
|
|
Anadil öðrenimi bir insan hakkýdýr. Bu hak sadece Alman öðreciler için geçerli olamaz. Göçmen öðrencilerin de kendi anadillerini öðrenme ve geliþtirmesine olanak saðlanmalýdýr. |
|
36
|
|
|
|
Kuþak farkýný anladýk, kültür farkýný da anladýk, derken yeni uygulayýmbilim (teknoloji) terimleri Anadili sarpa sarmaya baþladý caným efendim, dilini kullanamayan konuþma özürlü genç insaným yarým yamalak bir dil inþa etmeye koyuldu, bilgisayarýn birkaç verisinden konuþmada altyapý oluþturma çabalarýyla dildeki yozlaþma ciddi ve önüne geçilemez biçimde çýð gibi büyüyor…
|
|
37
|
|
|
|
Dilin önem ve niteliðinden söz ederken söylenenlerin tekrarýndan farklý bir noktadan ele almak istiyorum konuyu. |
|
38
|
|
|
|
Hýz her tür iþte baþarýsýzlýðý getirir. Herodotus |
|
39
|
|
|
|
Bir toplumun unu, mayasý, ekmeði, öz anadili ve bu dille düþünerek geliþtirdiði kültürel yapýsýdýr. Bunun yerine kendi doðasýna tamamen uzak yabancý dil ve dinle mayalanmýþ toplum, hiçbir þeye yaramayan küflenmiþ ekmek ya da çöp demektir.
|
|
40
|
|
|
|
Ýsraf denildiðinde genellikle para, yiyecek ya da mallarýn israfý düþünülür. Oysa zamandan saðlýða kadar Allah’ýn bahþettiði her nimetin, Allah rýzasý dýþýnda gereksiz yere harcanmasý bir israftýr. Ve Allah, “Sonra o gün nimetten sorguya çekileceksiniz.” (Tekasür Suresi, 8) buyurarak insanlarýn, verdiði nimetleri nasýl kullandýklarýyla ilgili ahirette sorguya çekileceklerini haber verir. |
|