..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Yaşamın her anı hakkını ister. -Goethe
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Öykü > Anı > ömer kırat




31 Mart 2005
Dilencilerin Tanrısı  
ömer kırat
Dilencilerin dejenere ederek kullandığı bir kelimenin aslında basit bir kullanım hatası olmadığını anlatan bir gezi yazısı...


:BDCD:
Hafta sonunun bana ve benim gibi ofis mahkûmlarına sağladığı “hiçbir yere varmayan geziler yapma” özgürlüğünü kullanarak, kendimi İstanbul sokaklarına (hani şu şarkıcının sevdiği kadını alan sokaklar) vurduğum sıcak bir Pazar gününde, bu basit gezinin bana öğreteceklerinden habersizce yürürken rasladım ona…
Yanından alel acele geçerken şöyle dediğini duydum: “İELLA RIZASI İÇİN DELİKANLI! İELLA NE MURADIN VARSA VERSİN…” Önce, ne duyduğumdan ve vereceğim cevaptan emin bir şekilde kadının karşısında durdum. Bu 1–2 saniyelik duruşun ardından, aklıma az önce duyduklarımla ilgili bir soru takıldı. Yaklaşık olarak şöyle bir soruydu: “İELLA NE LAN!”
Yaklaşık dedim zira o anki zihinsel durumum, gözlemci yanımı kullanmama bir süre engel oldu. Bu nedenle o an ile ilgili ayrıntılar biraz silik… İELLA diye bişeyi daha önce duymadığım için ne olduğunu, onu kullanan kişiye sormam gerekir diye düşündüm…

—İELLA ne teyze? Benim bildiğim bu işlerde aracılık yapanın adı ALLAH tır. Yoksa Trakya tarafından falan mısın? Oranın şivesine benziyor…

Kadın bana önce tuhaf, tuhaf baktı. Ardından da dinleyen herkezin “tuhaf” bulacağı bir şeyler anlatmaya başladı.

— Hakkında pek az şey bilinen dilencilerin, hakkında hiçbişey bilinmeyen inançlarındaki, hakkında dilencilerden başkasının bişey bilmediği tanrısının adıdır: İELLA! Dilencilerin tanrısı.

Bizzat kendim garip hikâyeler yazdığımdan olacak, bu beklenmedik giriş bölümü ilgimi çekti. Anlatmaya devam etmesi için ilgilendiğimi gösterecek bir soru sormaya karar verdim. Aklıma gelenlerden en uygunsuz olanı seçtim her zamanki gibi; “VALLA MI?”

“Viella Biella!” diye cevap verdi. Sonra devam etti:
— Bizim inancımız sizinkinden farklıdır. Örneğin herşeyin başladığı şu “YASAK ELMA” olayı… Bize göre Cennet’te 3 kişi (insan) vardı. Âdem, Havvâ ve Âvare… Âdem ve Havvâ genelde birlikte takılırdı. Âvare ise cennette yaşamanın kolaylığına fazla alışmıştı. Yerinden bile kımıldamaz, istediği herşeyi HURİlere yaptırırdı. Bu aşırı tembellik tanrımız İELLA’yı kızdırdı. Âvare’ye bir ders vermeye karar verdi. Bunun için ondan birkaç metre uzakta bir elma ağacı yarattı. Ayrıca bu tembel yaratığa hizmet eden HURİleri de ücretli izine gönderdi.

—Ücret mi? Nasıl bir ücret?
diye sordum…

—Bir çeşit ruhsal enerji... NUR da denebilir. Her neyse… Ağaçtaki elmalar öyle güzeldi ki… Kokusuna, rengine, parlaklığına hiçbir varlık dayanamazdı. Tanrımız İELLA, bu ağaç sayesinde Âvare’yi yerinden kalkmak zorunda bırakacaktı ve böylece Âvare, kendi işini görmenin o kadar da kötü olmadığını anlayacaktı. Daha iyi bir insan olacaktı. Gerçi daha iyi olanların gideceği bir başka cennet yoktu ama sonuçta birilerine nasıl olmaları gerektiğini söylemek eğlenceliydi. Bu sırada, olaydan habersiz Âdem ve Havvâ, ağacı farkettiler ve elmadan yemek için oraya gittiler. Birkaç metre ilerdeki Âvare onlara seslendi: “HEEY! Bana da bi tane atsanıza!” Aslında İELLA buna engel olabilirdi. Adem ve Havva’yı uyarabilirdi. Ama o sırada ücretli izine ayrlan Hurilerin, diğer hurilerle birlikte organize ettikleri bir eylem ile uğraşıyordu. Diğer huriler de ücretli izin istiyorlardı. Ama İELLA cennette 3 kişi olduğu için ve Adem ile Havva kendi işlerini kendileri hallettiklerinden, sadece Avare’ye hizmet edenlere bu hakkı tanıdığını söylüyordu. Huriler ise bunun ilahi adaletsizlik olduğunu, özlük hakları ve kazanılmış haklardan bahsederek kanıtlamaya çalışıyordu. Sonunda Huriler ve başkanları ŞEYTAN isimli melek grev yapmaya karar verdiler. Gerekirse kıyamete kadar… Aynı esnada Havva, elmayı koparıp, Avare’ye atmıştı bile… Avare, elmadan, CENNET-KÜTÜRDETEN diye tabir edilebilinecek şekilde ses çıkartan bir ısırık aldı!
Tanrımız İELLA zaten Huri meselesinden dolayı kızmıştı. Oturduğu yerden kalkmaktan aciz bir zavallı yaratık tarafından katakulliye getirilmeyi hazmedemedi. Adem’i, Havva’yı ve Avare’yi huzurundan kovdu. Gerçi bazı teologlar “Tanrı her yerde olduğu için pratik olarak birini huzurundan kovamaz!” dese de bu bizimkileri teselli edemezdi. Gerçekten eşekten düşmüş gibiydiler. Daha doğrusu Cennetten düşmüş..Adem ve Havva birbirlerine destek olup yeni yaşamlarına alışırken, Avare eski yaşam tarzını korudu. İşte biz dilenciler onun torunlarıyız. Hepsi bu… Gördüğün gibi inançlarımız sizinkilerden farklı. O nedenle dilenirken, kendi tanrımızın adını çaktırmadan kullanırız.: İELLA'nın, dilencilerin ve diğer şeylerin tanrısının adını…

Hikâye etkileyiciydi. Ama aklıma başka bir soru daha gelmesine neden oldu:
—Peki, ama Âdem, Havva ile birlikteyse, Avare’nin soyu nasıl devam etti?
— Şöyle söyliyim: İELLA’hın hikmeti, Avare’nin dilenmek konusundaki yeteneği ve Havva’nın bonkörlüğünün bir karışımı…

Dinlediklerim beni şaşırtmıştı. Böylesine farklı bir inancın, nasıl olup da varlığını belli etmeden varolabildiğine şaşırmıştım. Sadece son bişey söyleyip dilencinin yanından ayrıldım. Ne mi söyledim? Yaklaşık olara şöyle bişey: “İELLA’HA EMANET OL!”



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın anı kümesinde bulunan diğer yazıları...
Bill Clift'in Karısının Anlatacakları Var!
Sormayın Başıma Gelenleri, Anlatıyoruz İşte!
Görünmez Arkadaşların Tanrısı

Yazarın öykü ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Kuran'a Ayak Basan İlk Türk
Noel Baba'nın Gerçek Hikâyesi
Buzdolabı Adam Elma
Dinlenme Tesisi (Hac - Mahal)
Frank Einstein
A Playlist Story
Yalnızlık Üzerine Bir Yanılma/yanılsama
Ordu Olmayan Adam
Mutlu Olmaktan Mutsuz Olan Adam
Bana Ne! (Cinayet Nedeni)

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Sherlock ve Watson [Roman]
Hâlâ Emekleyen İnsanlık [Deneme]
Dünya Kadınlar Dünü [Eleştiri]
Türban Bağlamında Korunmasız Dinsel İlişki [Eleştiri]
Bir Mayıs İşçisi Gibi Yayılmak Meydanlara [Eleştiri]
Numeroloji [Bilimsel]
Koçların Arabaları & Tanrıların Sessizliği [Bilimsel]
Diyet [Bilimsel]
Repeat After Me: Evren, Evrem, Evre! [Bilimsel]
Ödeme Güçlüğü Çekenler [Bilimsel]


ömer kırat kimdir?

Merhaba edebiyat aşıkları! Edebiyata duyduğunuz aşkın karşılıksız olmasına neden olan kişi, yani edebiyatın gönlünü kaptırdığı, dolayısıyla sizin aşkınıza karşılık vermemesine neden olan kişi olarak, büyük bir sorumluluğum olduğunun bilincindeyim. Bu bilinçle, amatör edebiyata büyük bir katkı sağlayacağına, yeni bir soluk ve beniz getireceğine inandığım bu sitenin üyesi olarak, üyesi olduğum ve edebiyata yeni bir beniz ve soluk getirip, katkı sağlayacağına inandığımı az önce belirttiğim bu sitedeki yazın serüvenime sizleri de davet etmekten kıvanç duyuyorum ve kıvancın kelime anlamını tam olarak bilemediğim için şaşkınlık yaşıyorum.

Etkilendiği Yazarlar:
Douglas Adams, Emil Zola, Garcia Marquez, Oscar Wilde, Woody Allen


yazardan son gelenler

bu yazının yer aldığı
kütüphaneler


 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © ömer kırat, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.