..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Gençliğinde müzik öğrenen, felsefeyi daha iyi anlar. -Platon
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > İnceleme > Dünya > eyyüp yıldırmış




30 Ocak 2009
Abd' Nin En İyi Bildiği Oyun, Domino  
eyyüp yıldırmış
Metalden, plastikten, kemikten yapılmış üzeri noktalar halinde rakamlandırılmış taşlarla oynanan bir oyun domino. Dedemler oynardı oradan biliyorum. Onların oyunlarını bitirip masayı bize...


:BJFA:
Metalden, plastikten, kemikten yapılmış üzeri noktalar halinde rakamlandırılmış taşlarla oynanan bir oyun domino. Dedemler oynardı oradan biliyorum. Onların oyunlarını bitirip masayı bize bırakmalarını dört gözle beklerdik. Oyunu oynamayı bildiğimizden değil, bizimki hepsi aynı boyda olan o muntazam taşları yan yana dizip sonra en baştakini ondan sonrakinin üstüne devirip seytermekti. Onca emek ver uğraş yan yana, sırt sırta diz taşları bir küçük darbe hepsini yerle bir etsin. O taşları yıkılırken seyretmenin de tadı bir başkaydı doğrusu.

Şimdi gündeme gelen “domino teorilerini” bir ele alalım günümüzün bir kavramıymış gibi anlatılsa da geçmişi Roma İmparatorluğuna kadar uzandığı söylenir. Eski uygarlıklar bile ilk taşın yıkıcı etkisi ile diğer taşlarında çöktüğünü biliyorlardı.

Domino Teorisi, ABD'nin 1950'lerin ortalarından itibaren yaklaşık yirmi yıl boyunca uyguladığı Güneydoğu Asya politikasının dayandığı görüş.

Domino teorisi ilk kez Nisan 1964'te Vietnam'la ilgili bir basın toplantısı sırasında Başkan Eisenhower tarafından ortaya atılmıştır. Vietnam'dan geri çekilme yönündeki baskılar karşısında; Vietnam'ı kaybetmeleri halinde, ABD'nin yanında yer alan bölgedeki diğer ülkelerin domino taşlarının yıkılması gibi teker teker Çin ve Sovyet etkisine girecekleri savunulmuştur. Daha sonra dış politikayı yönlendiren diğer devlet adamları tarafından da paylaşılan bu görüş, ABD'nin yıllarca Vietnam'dan çekilmeyi ısrarla reddetmesinde etkili olmuştur. Daha sonra 1. Dünya savaşı sıralarında Lord Curzon tarafından da bu kavram kullanılmıştır. Lord Curzon, 'İngiltere garnizonunu Batum' dan çekerse; bu hareket domino etkisi yaratarak Doğu'daki tüm İngiliz sömürgelerinin elden çıkmasına neden olacaktır' diye tanımlanan bu teoriyi, doğal olarak ABD yeniden kuramlaştırmış ve uygulamıştır; 1965'te ABD'nin Dominik Cumhuriyeti'ne karşı giriştiği askeri harekâtı açıklarken bu teoriden faydalanmıştır. Bundan sonra ABD ne zaman başı başka ülkeleri işgal etmekten derde girse bu teoriyi ortaya atmaktan geri durmamıştır.

Şimdi aynı kavram her kriz durumunda ortaya atılmaktadır. Bir ülkenin ekonomisi batımı diğerleri de batar, bizim borsa dibe vurdu mu sizinkini de aynı akıbet bekler... Liste ve domino etkisi uzayıp gider. Tamam, domino etkisi diye bir kavram var ama hiç mi oyuncuların suçu yok. Tüm suç zavallı domino taşlarının mı?






Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın dünya kümesinde bulunan diğer yazıları...
Putin mi Medvedev mi Rusya"nın Gerçek Lideri Kim?
Fransa (Soykırım) Yapmamıştır
Filistin' de Neler Oluyor?
Pakistan"dan Ne İstiyorlar?
Küba'dan Ne İstiyorlar?
Yaşasın Abd Öldü, Yaşasın Abd

Yazarın İnceleme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Nu Ninda - An Ezzateni, Watar - Ma Ekuteni
Yaratıcı Drama
Duru Bir İnsan, Yılmaz Duru" Ya Vefasızlık…
Claude Monet' İn Yaşamı Üzerine Bir Deneme
Seç Beğen Her Çeşit Öğretmen Var!
Beşir"le Vals
Sarı Gelin
Sokak Çocukları
Yunan Megalo İdea" Sı ve İnsan Hakları
Tolstoy" Un Derdi Neydi?

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Aşık Veysel [Şiir]
Bir Sevdam Var [Şiir]
Kızlar Sinisi Efsanesi [Öykü]
Domates Suyu [Öykü]
54. Kalas [Öykü]
Biraz Daha Işık! [Öykü]
Angut Kuşunun Vefası [Öykü]
Ah İsmail Ah [Öykü]
Aramızdaki Hainler (Şahmeran Efsanesi) [Öykü]
Yalnız Bir Yıldız [Öykü]


eyyüp yıldırmış kimdir?

1959 Divriği/Sivas doğumluyum.


yazardan son gelenler

yazarın kütüphaneleri



 

 

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © eyyüp yıldırmış, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.