Bütün sanatlarda insaný þaþýrtan bir yan vardýr. -Alain |
|
||||||||||
|
Millet ve devlet adýna yapýlan hiçbir iþ, yatýrým, uygulama, fikir ve proje kendi öz insanýmýzýn imzasýný taþýmýyor. Ýddia ediyorum Tanzimat’tan Cumhuriyet’e, özellikle cumhuriyet döneminde yapýlan hemen tüm devlet iþlerinin fikir babalarý batýllýlardýr. Son yüzeli ikiyiz yýldýr batýlýlarýn güdümünde gidiyoruz. Böyle bir güdüme girmek ve devam etmede yöneticilerin kendi menfaatlarýný kaybetmeme, onlara alternatif kiþilere fýrsat vermeme gayreti ile birazda genel anlamda milletin doðasýndaki saflýk ve temizliði etkin görüyorum. Aldatýlmalarýmýz, atýlan kazýklar, oyalanma ve yanlýþ yönlendirmelerimiz hep bu milli genimizde bulunun saflýk ve dürüstlükten kaynaklanýyor. Tüm bu yapýlanlarý yine saflýðýmýzdan ancak çok sonralarý anlayabiliyoruz. Olay dizi ‘muhteþem yüzyýl’ýn çekimi ve yayýnlanmasýna bu açýlardan bakýyorum.Dizinin daha yayýnlanmadan büyük çaplý dolaylý bir reklamý yapýldýðý gibi dizi yoluyla tarih ve milli benliðimize alttan alta müdahaleler olduðu ve yapýlacaðý görülecektir. ‘Muhteþem yüzyýl’a maalesef kendi akýl, bilgi ve irademizle reaksiyon vermedik. Adeta uzaktan kumandayla birilerinin yönlendirmesine maruz kaldýk. Avam ifadeyle acayip gaza getirildik. Çünkü, sanat edebiyatýn her türünde sayfalarca ve karelerce tarih ve milli benliðimize hakaretler ve saldýrýlar yapýldý, yapýlýyor. Böyle davranýrsak yapýlmaya da devam edecek. Bu diziye gelmeden önce sinemada, tiyatroda, edebiyatta hakaretlerin daha fecileri mevcut. Batýlý üstün özellikli ‘big brother’ kardeþimiz iþaret edip yönlendirmediði için bunlarýn pek farkýna varmadýk. Hakaretlerin bu en büyüklerini duymazken ‘big brother’larýn ‘hiþt bak sana ne diyor’ kýþkýrtmasýyla arkamýzdakinin sýrýtmasýný bize küfür sandýk. Ve o gazla serseriye hücum ettik. ‘Muhteþem yüzyýl’la ilgili yönlendirmeleri bu örneðe benzer olarak düþünüyorum. Tek kanallý siyah beyaz televizyonlarda yýllarca, Müslüman Anadolu insanýnýn mitolojisi olmuþ Battal Gazi’ye maþrapalarla içkiler içirilirken alttan alta dini inançlarýmýza müdahale edildiðinin hiç farkýna varmadýk. Zira Battal Gazi ‘din-i mübin-i Ýslam’ adýna, onu tüm dünyaya yaymak için kendini bu yola adamýþ Müslüman bir savaþçýdýr. Ön plana çýkardýðý dini deðerler için savaþan bir mücahit ayný dinin büyük günahlardan saydýðý içkiyi nasýl olurda içer! Dinin yasak kýldýðý bir davranýþý nasýl böyle bir kahramana mübah görürüz? Ama gördük. Noluyoruz, cihada giden biri nasýl olurda münker olan bir davranýþý yapar? Bu kahramanýmýz Battal Gazi’ye ve bu dine hakarettir diyemedik. Þiirde, öyküde, romanda, masalda, tiyatroda ve sinemada yüzlerce benzer çarpýklýklar yer yer hakaretler yapýldý ve bunlar mevcut duruyor. Ýlk bölümünü izleme gereði duymadýðým ‘muhteþem yüzyýl’ý, protestolarla yapýlan reklamý sonrasý dönüp mecburen izledim. Edebi sayfalarda okuduðum saldýrý ve önyargýlý yaklaþýmlara göre bu dizi çok daha masum diye düþündüm. Sinema perdelerinde dindar ve din adamlarý tiplemeleriyle yapýlan hakaretler daha dehþet. Son örneklerden birini ‘vizontele’den hatýrlýyorsunuz. Ayný formatta Osmanlý tarihi konulu son dönemde çekilen sinema filmlerine baktýðýmýzda verilenler tarihi gerçekle örtüþmediði gibi bu filmlerde milli ve dini deðerlere saldýrýlarýn daha fenasý görülür. Tarihi bir film olarak çekilen ‘Ýstanbul kanatlarýmýn altýnda’ çok daha fazla Osmanlý tarihine ve padiþahýna saldýrý söz konusu. Dördüncü Murat’ýn içki içtiði tarihi kayýtlarda yer alýr ama bir filme bir sultan bu kadar hakaret edilerek yansýtýlabilir. Cariyelik o günkü þartlarda ve Ýslam’ýn izin verdiði ölçüde mübahtýr. Dizideki Kanuni bir cariyeyi seçip onunla birlikte olurken ‘Ýstanbul kanatlarýmýn altýnda’da dördüncü Murat ayný anda iki cariye ile birlikte sahnelenir! Seyhülislam ve etrafýndakiler bilim düþmaný, gerici, yobaz, müzevir karakterler olarak verilirken filmin sonunda ayný ekibin görüntüsü eþliðinde ‘bunlar her zaman vardýlar ve var olacaklar’ ifadesiyle bu günün dindar ve din adamlarýna ön yargýlý bakýþ saðlanýr. Duyarlýlýklarýmýzý her zaman canlý tutmalýyýz. Baþkalarýnýn yönlendirmesiyle deðil tepkilerimizi kendimiz vermeliyiz. Battal Gazi bu milletin dini bir kahramaný deðil miydi? Dördüncü Murat Osmanlýnýn deðil baþka bir ülkenin padiþahýmýydý? Sultan Süleyman iyiydi de dördündü Murat kötü müydü? Süleyman’a yapýlana hakaret hakarette Murat’a yapýlan hakaret deðil miydi? Tarihimiz ve biz bir bütünüz. Parçalardan birine saldýrý bütüne saldýrýdýr. Bilime, özellikle sanat edebiyata açýk olmalýyýz. Her konuda duyarlýlýðýmýzý kaybetmemeli tepkilerimizi vermede tereddütte kalmamalýyýz. Ýyisiyle kötüsüyle tüm tarihimiz ve kahramanlarýmýza sahip çýkýp ayrýmcý bir tavra girmemeliyiz. Dördüncü Murat’a hakaret edilirken göz yumarsan devamýnda Sultan Süleyman’a, onunda devamýnda diðerlerine(Mustafa Kemal dahil) sýra gelecektir. Bu dizide alttan alta insanýmýz ön yargýlara yönlendirilecektir. Duyarlýlýðýmýz kaybetmeyelim. Tepkilerimizi meþru platformda verelim.
ÝzEdebiyat yazarý olarak seçeceðiniz yazýlarý kendi kiþisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluþturmak için burayý týklayýn.
|
|
| Þiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleþtiri | Ýnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babýali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratýcý Yazarlýk | Katýlým | Ýletiþim | Yasallýk | Saklýlýk & Gizlilik | Yayýn Ýlkeleri | ÝzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Giriþi | |
Book Cover Zone
Premade Book Covers
ÝzEdebiyat bir Ýzlenim Yapým sitesidir. © Ýzlenim
Yapým, 2024 | © hasan tülüceoðlu, 2024
ÝzEdebiyat'da yayýnlanan bütün yazýlar, telif haklarý yasalarýnca korunmaktadýr. Tümü yazarlarýnýn ya da telif hakký sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadýr. Yazarlarýn ya da telif hakký sahiplerinin izni olmaksýzýn sitede yer alan metinlerin -kýsa alýntý ve tanýtýmlar dýþýnda- herhangi bir biçimde basýlmasý/yayýnlanmasý kesinlikle yasaktýr. Ayrýntýlý bilgi icin Yasallýk bölümüne bkz. |