..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Gerçek sanat, gizlenmesini bilen sanattır. -Anatole France
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > Deneme > Türkiye > Hulki Can Duru




7 Şubat 2011
Devrimler ve Karşı - Devrimler  
Hulki Can Duru
Günümüz dünyasında, tarihsel diyalektik gelişimden çok, küresel güç odaklarının aldığı kararlar ve bunların siyasal yeğimleri tarihsel gelişmeleri belirliyor gibi. Yani halk belirleyici değil, belirlenen durumda. Kitleler kendilerini medya ile güdüleyen ve yönlendiren güç odaklarının istek ve tercihlerini yansıtan bir konumda


:AIGE:
Dünya tarihine bakacak olursak devrimler her zaman toplumların büyük bir evrim geçirmesine, radikal değişimlere, ileriye doğru bilimsel ve kültürel büyük atılımlar yapılmasına önayak olmuşlardır.

Hangi koşullarda olursa olsun, devrimler geriye doğru, ya da, dinci yapıda olamaz. Bugün Türkiye’de şeriatçılar ayaklanıp Osmanlı taklidi bir teokratik devlet kursalar, buna devrim diyebilir miyiz? Diyemeyiz. Neden? Çünkü bu bir geriye yöneliştir, yani karşı-devrimdir

Geriye gidişin bir numaralı nedeni olan din, hiçbir zaman toplumları ileri götüren bir etmen olmamıştır. Din her zaman gericiliğin, tutuculuğun, kitleleri uyutmanın, pasifize etmenin, bir lokma bir hırkaya şükretmenin aracı olmuştur.

İşte, bu nedenle, “İran İslam Devrimi” demek çok yanlıştır. Çünkü yapılan kesinlikle bir devrim değil, ancak, gericiliğin ve şeriat düzeninin pekiştirilmesidir.

1789 Devrimi sonucunda Fransa’da despotik krallık yıkıldı ve cumhuriyet kuruldu. 1917 Sovyet ve 1923 Türk Devrimleri de despotik yönetimleri yıktılar, cumhuriyet ve demokrasinin yolunu açtılar. Kötü mü oldu? Devrim sürecinde yapılan yanlışlıkları ön plana çıkararak devrimleri kötülemek mantıklı bir yaklaşım mı? Fransa’da halk “ekmek-ekmek” diye haykırırken “neden pasta yemiyorsunuz” diye tiye alınmadı mı? Çarlık Rusya’sında katledilen halk pek mi mutluydu? Osmanlı yönetiminde millet refah içinde miydi? Sanayimiz ne durumdaydı?

Tunus, Mısır, Arnavutluk ve en son Ürdün’deki gelişmeleri/ayaklanmaları “devrim” diye nitelemek için henüz çok erken. Üstelik bu ayaklanmalar ABD-İngiltere-İsrail trilojisinin arka bahçesindeki temizlik operasyonu gibi görünüyor. Onun için Obama Ankara’yı arayıp sen karışma diyor. Çünkü, günümüz dünyasında tarihsel diyalektik gelişimden çok, küresel güç odaklarının aldığı kararlar ve bunların siyasal yeğimleri tarihsel gelişmeleri belirliyor gibi. Yani halk belirleyici değil, belirlenen durumda. Kitleler kendilerini medya ile güdüleyen ve yönlendiren güç odaklarının istek ve tercihlerini yansıtan bir konumda.

Buna en güzel örnek Türkiye değil mi? Türban takın, kara çarşaf giyin diye bir baskı var mı? Yok, ama kadınların yeğimleri belli bir yöne doğru kayıyor. Demek ki, “mahalle baskısı” dediğimiz gücün arkasındaki asıl güç, mahalleliyi o yöne doğru yönlendiren ve güdüleyen görünmez güç odakları.

Mısır’daki olaylara bu gözle bakmak gerekir sanıyorum. Kitleleri yönlendirmek küresel güç odaklarının elinde. Ve tabi İslam ülkelerindeki kargaşadan kim yararlı çıkıyor sorusunu sormalıyız. Kim kazançlı çıkıyorsa perde arkasındaki odur.

Fakat şurası kesin: Despotik İslam devletlerinin devrilişi Büyük Türkiye daha doğrusu Osmanlılaşma, Neo-Osmanlıcılık, Osmanlılaştırma hayallerinin de sonu olacaktır. Bu durumda yeni kılıflar, yeni senaryolar, yeni düzenekler devreye sokulacaktır.

Türk halkı dünyadaki tek ahlaki değerin din olduğunu sanmakta ve tüm gücüyle dini istismar eden bir yönetime destek vermektedir. Oysa çağdaş ahlak veya evrensel ahlak dinsel ahlaktan çok daha üstündür. Çünkü, her şeyden önce cinsiyet ayırımı yapan, insanları kafir, münafık, mümin diye bölen ve ergenliğe bile varmamış küçük kızlarla evlenmeye cevaz bir din ne hakla ve ne cüretle ahlaktan bahsedebilir? Bu halk nasıl oluyor da bunun ayırdına varamıyor? Arabistan ve İran’da taşlanarak öldüren kadınlardan da mı haberiniz yok?

İslam ülkeleri demokrasiye yönelmeye çabalarken, bizim eşbaşkanlık veya başkanlık sistemine geçerek demokrasiyi rafa kaldırma ve bir korku imparatorluğu yaratma girişimlerimiz çok acıklı bir rastlantı olarak gözükmektedir. Küresel dünyada Türkiye’nin değişimin aktörü olması gerektiğini ya da olduğunu ileri süren akil adamlara soruyorum: Aktör “artist, oyuncu” demek değil midir? Biz oyuncu isek, yönetmen kim? Siz ülkeyi “artist” yapacağınıza niye “yönetmen” yapamıyorsunuz?




.Eleştiriler & Yorumlar

:: ..
Gönderen: Ömer Faruk Hüsmüllü / , Türkiye
10 Şubat 2011
Günümüz Türkiyesi'nde nasıl ki yabancı antrönerler moda ise, ithal/yabancı "YÖNETMEN"ler de moda oldu ve zaten başta da onlar. Belki de şimdi de değil, çok eskilerden beri onlar başımızda!! Sadece isimleri değiştirilmiş olarak. Saygılarımla.

:: ..
Gönderen: Göktu Kara / , Türkiye
8 Şubat 2011
"Aktör “artist, oyuncu” demek değil midir? Biz oyuncu isek, yönetmen kim? Siz ülkeyi “artist” yapacağınıza niye “yönetmen” yapamıyorsunuz? " İyi bir tespit..

:: ..
Gönderen: Levent Ölçer / , Türkiye
7 Şubat 2011
Teşekkürler Hulki Bey. İyi yazmışsınız. Doğru diyorsunuz, yönetmen olmak zorundayız.




Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın türkiye kümesinde bulunan diğer yazıları...
Dominodaki Son Taş: Türkiye
Yugoslavya Sendromu: Türkiye'yi Yok Etmek!
"Hamalca" Türkiye Büyük Millet Meclisi Kürsüsünde!
Türkiye Cumhuriyeti Çökerken
Ey Vatan Gözyaşların Dinsin!

Yazarın deneme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
İnançlara Saygı Göstermek
İslam Coğrafyasında Kadın Olmak
Neden Böyle Akılsızım? Neden Böyle Kötü Kitaplar Yazıyorum?
Deli P… ile Çılgın T…"nin Kıssadan Hisseli Sergüzeştleri
Şeker Bayramı Nereden Geliyor?
Kuklalar ve Kuklacılar
Türkiye Hristiyanbir Devlet Olsaydı...
Çünkü Şifreyi Bilmiyorduk!
Yumurta ve Sevgi
Heykel ve Put

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Elsa'nın Gözleri [Şiir]
Kraliçe ve Bahçıvan - II [Şiir]
Albatros [Şiir]
Yeryüzü Rüzgarları [Şiir]
Kraliçe ve Bahçıvan [Şiir]
Op. 11 Piyano Ezgileri, Arnold Schönberg [Şiir]
Malta Şahinlerine [Şiir]
Uçan Ayakkabı [Şiir]
Havanın Ölümü [Şiir]
Her Ocak Hiddetle Tütüyor… [Şiir]


Hulki Can Duru kimdir?

Başlıca yapıtları: Eski Kule Müziği (şiir) Geometrik Aydınlık (şiir) Havanın Fen Noktası (şiir) Tartaros Paradigması (eleştiri) Teslis Sendromu (eleştiri) Nano Kutsallık (eleştiri) Sevgili Kutlu Yaşam (öykü) Kuşku Bilinci ve Eleştiri (eleştiri)

Etkilendiği Yazarlar:
Montaigne, Descartes, Russell, Tolstoy, N. Hikmet, Dostoyevski, Nietzsche, Freud, Darwin, Marx, Engels, Lenin, Bakunin, Kropotkin, Voltaire, Diderot


yazardan son gelenler

yazarın kütüphaneleri



 

 

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Hulki Can Duru, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.