..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
Aşık olmayan âdem / Benzer yemişsiz ağaca. -Yunus Emre
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > İnceleme > Toplumbilim > Cemal Zöngür




1 Eylül 2018
Temizliğin Toplumsal Karakterle Bağı  
Doğanın Temizliğini Anlamayan İnsan, Kendisini Hayvandan Ayırmamış İnsandır.

Cemal Zöngür


Temizlik bir eğitim ve kültür meselesidir. Toplum ve bireyde temizliğin karaktere dönüşmesi için, birçok egoist özel duygular, gerici inanç, örf ve adetlerin terbiye edilmesi ya da atılması şarttır. Bunun gerçekleşmesi de devletin doğru ve gerçek bir temizlik kültürüne sahip olmasına bağlı.


:HEC:


Psikoloji, Sosyoloji ve Tıp Bilimleri, insanın tüm yaşamsal faaliyetleri karakterini yansıttığı gibi, temizlik kültüründe bunun daha açık şekilde görüldüğünü ifade eder. Temizliğin, karakterle doğrudan bağlantısını ilk önce şu noktadan kurabiliriz.

İnsanın temiz bir ortamdan yoksunluğu durumunda, birçok hastalığa yakalanarak ölme ihtimalinin yüksek olmasıdır. Veya ölmese bile insani vasıfları zayıflayarak bundan en az 35 bin yıl önceki gibi, ağaç ve mağara kovuklarında hayvanlar şeklinde yaşaması demektir.

Düzen ve temizlik en belirgin şekilde, kadınlar tarafından M.Ö.15 bin yıllarında Neolitik Çağda başlatılmıştır. Bu tarihi devrimin temeli “ANANIN” çocukları için sıcak ve temiz bir yuvaya ihtiyaç duymasına dayanır.

Neolitikle; aile ve küçük topluluklar olan insan, ilerleyen zamanlarda temizliği daha fazla hissetmesiyle, bunu yeni kuşaklara anne ve babalar öğretmişlerdir. Sümerlerden itibaren temizlik kültürünü toplumsallaştırmak adıyla Zigurat, Havra, Manastır, Medrese gibi kurumlarda devam ettiğini görüyoruz.

Temizlik başta olmak üzere yaşamın gerekli diğer tüm alanlarında, toplumlar bilinçli, düzenli ve sistemli kültür yapısına ancak Yeni Çağla geçebilmişlerdir.

Hatta bazı toplumlar modern imkân ve olanaklara rağmen, Yeni Çağın koşullarına uygun temizlik kültürüne hâlâ sahip olamadıklarını, Afrika, Orta Doğu ve Türkiye gibi Müslüman ülkelerin yaşamlarından biliyoruz.

Temizlik bir eğitim ve kültür meselesidir. Toplum ve bireyde temizliğin karaktere dönüşmesi için, birçok egoist özel duygular, gerici inanç, örf ve adetlerin terbiye edilmesi ya da atılması şarttır. Bunun gerçekleşmesi de devletin doğru ve gerçek bir temizlik kültürüne sahip olmasına bağlı.

Türkiye devletinde temizlik ciddi ve gerçek bir kültür politikası olarak ne kabul edilmiştir, ne de bununla ilgili bilimsel bir proje bulunmamakta. Mevcut olanlar sağlık sektöründe çalışan doktor ve diğer ilgili kişilerin inisiyatifiyle yapılanlardan ibarettir.

Özellikle Türkiye ve İran'da bireylerin temizlik kültürü, devletlerin kültüründen daha ileridir diyebiliriz. Hatta temiziliğin bireysel olarak düzenli ilk kültür haline dönüşmesi İran, Anadolu ve Yunanlı insanların eseridir.

Buna rağmen İran ve Türkiye gibi Müslüman ülkelerde temizliğin toplumsal kültür şekline dönüşmemesinin temelinde, devletlerin dini gericiliğinden kaynaklıdır. Çünkü söz konusu ülkelerin yönetimleri çağdaş yaşam anlayışından uzak, daha çok Orta Çağdan kalma din kurallarına göre topluma yön vermekteler.

Bilindiği gibi yüksek toplumsallaşma ve millet olma kültürü, İlk ve Orta Çağlarda tek tanrılı dinlerin dünya görüşüne göre biçim almıştı. Söz konusu Çağda toplumların büyük çoğunluğu bilinçli ve düzenli bir temizlik kültürüne sahip değillerdi.

Çünkü nüfus oranın azlığı ve dağınık yaşaması. Fabrika gibi birçok sanayi atığının bulunmaması, doğal olarak Orta Çağ insanın temizlik anlayışı, daha çok bireysel ve dinin emrettiği şekilde kalmıştır.

Dinlerdeki temizlik kültürü ve düşünce yapısı, sadece bireyin bedenini temiz tutmasıdır. Bunu isteyen uygular istemeyenin kendi sorunu şeklinde görüldüğünden, temizlik toplumsal kültür haline dönüşememişti.

Yeni Çağla birlikte her türlü sanayi üretiminin yükselmesi, nüfusun hızlı artışı, insanların sanayi şehirleri ve yakın çevresinde toplanmaları, modern temizlik kültürünü her geçen gün şart koşuyordu..

Yahudilik ve Hristiyanlığa inanan toplumlardan Avrupa ve Batılı ülkeler, Orta Çağ temizlik analayışla yaşanamayacağına inanarak, modern toplumsal temizlik kültürünü geliştirdiler.

En az 10 Avrupa ülkesinin başkentlerini görüp incelemiş birisi olarak, Paris'in bazı merkezi semtlerinin dışında, hepsi temiz ve yeterli yeşil alana sahiptir. Avrupa devletleri gerek çevresel açıdan gerekse bireysel ve toplumsal temizlik kültürüyle, insanlarını eğitmeyi başardıklarına şahit olmuşumdur. Türkiye ve Müslüman ülkelerse hâlâ Orta Çağdan kalma bireysel ve dini temizlik anlayışla, devlet sorumluluğundan kaçtıklarını görüyoruz.

Müslüman devletler temel eğitim aşamasında çocuklara kabaca temizlik bilgileri verseler de, her şey ilk öğretimde son buluyor. İleri temizlik kültürüyle ilgili eğitim ve yönlendirme söz konusu değil. Bu ülkelerde istisna bazı göstermelik yerler temiz olsa da, bunlar devletin ve toplumun genel kirlilik karakterini değiştirmiyor.

Örneğin devlet yöneticileri, insanların çoğunluğu egoist içgüdülerinin yönlendirmesinde hareket edip, elindeki çöpü, çöp kutusu dururken yerlere atması. Yere tükürüp sigarasını olur olmaz yerde içmek, sürekli sesli ve bağırarak konuşmak. Temizliği sadece evde banyo yapmak ve yeni elbise giymekte görmek.

Toplu kullanım alanlarında, babasının tarlasındaki gibi hareket edilmesi. Düğün vb. özel günlerde toplum içerisinde silah kullanıp, bir sürü insanın öldürülmesi. Yerleşim alanlarında yeşillik ve ağaç diye bir şeyin bırakılmaması.

Dinim daha kutsaldır deyip bunun gereği olur olmaz yerde kurban kesip çevreye leşlerin bırakılması. Su ve ekmek başta olmak üzere her şeyi ihtiyacının dışında ganimet bulmuş talancı gibi kullanması.

Devlet yönetimi, zengin, bürokrat, orta ve alt tabakaya kadar hepsi, gördüğü ve duyduğu her şeye maymun gibi ağzını sulandırıp, neyin gerekli gereksiz olduğunu düşünmeden saldırmak gibi. Bunları önlemeyen ya da önlemek istemeyen bir devlet sistemi, yerin dibine girse daha iyi değil mi? İşte Türkiye devleti ve toplumun temizlikle karakteristik bağı kısaca bunlardan ibarettir.


Cemal Zöngür



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın toplumbilim kümesinde bulunan diğer yazıları...
Alevilik İle Sosyalizm Arasındaki Düşünsel Fark ve Bütünleşme Sorunu
Kapitalist Düzende, Komünist Yaşam Mümkün Mü?
Ana Tanrıçalar, Hz. İbrahim'in Tek Tanrı Masalına Nasıl İnandılar?
Avrupa'daki Türklerin Yaşamı ve Dünyaya Bakışları
Türkiye'nin Yaşam Kalitesi ve Mutluluk Tablosu
Siyasal Düşüncelerin İnsanlığı Getirdiği Nokta!
Sosyalist Devlet Başkanları ve Politikalarının Analizi
Hayvan İle İnsanın Birbirinden Ayrılışı - 3 -
İnsan İle Hayvanın Birbirinden Ayrılışı - 2 -
İnsanda Tapınmanın Oluşumu

Yazarın İnceleme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
İsrail - Filistin Düşmanlığının Tarihçesi
Her Şeye Muktedir Tanrı ve Kapitalizm Ölüm Döşeğinde
Türkiye Solunun Sorgu ve Özeleştiri Kültürü Üzerine
Türkler Şamanist mi Kalsaydı?
Halktan Para Dilenerek Büyük Devlet Olmanın Hafifliği
Coronanın Hatırlattıkları, Dünyanın Geleceği
Türkiye Siyasetini Tıkayan Etkenker (Araştırma Yazısı)
Alevilik; İslam Dışı Din Değilse Pozitif Felsefe Midir?
Şii Fars ve Araplara Neden Alevi Denilmektedir?
Kudüs, Dinler Savaşı ve Haklı Olan Kim?

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Dinlerin Doğuşu ve İslam'ın Gerçek Özü (1) [Deneme]
Lider mi Toplumu Şekillendirir; Toplum Mu Lideri? [Deneme]
Hz. Ali ve Ehlibeyt Alevi Midir? [Deneme]
Dinlerin Doğuşu ve İslam'ın Gerçek Özü (3) [Deneme]
Tbmm'de Yedi Maddelik Anayasa Değişikliği Neyi Çözer? [Deneme]
Dinlerin Doğuşu ve İslam'ın Gerçek Özü (2) [Deneme]
Alevilerin Kapılarına Saldıranların Açık Kimliği [Deneme]
"Türkleri Yeniden Tanımak" Araştırma Kitabımı Yazma Nedenim : [Deneme]
İşte Türkiye'nin Yaşam Kalitesi ve Mutluluk Karnesi..! [Deneme]
İslamiyet Yeniliğe Açık Bir Din Midir? [Deneme]


Cemal Zöngür kimdir?

Ben Cemal Zöngür, Anadolu Üniversitesi Kamu Yönetimi mezunuyum. Sosyoloji, Tarih ve Siyaset üzerine araştırmalar yapmaktayım. Yayınlanmış bir kitabımın dışında çeşitli gazetelerde yüzden fazla makalelerimde yayınlanmıştır. Ve iki kitap dosyam yayına hazır durumdadır.

Etkilendiği Yazarlar:
Tam bağımsız Tarih ve Siyaset üzerine yazan her Yazar


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2024 | © Cemal Zöngür, 2024
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.