..E-posta: Şifre:
İzEdebiyat'a Üye Ol
Sıkça Sorulanlar
Şifrenizi mi unuttunuz?..
İste, sana verilecektir; Ara, bulacaksındır; Çal ve kapı sana açılacaktır -İncil
şiir
öykü
roman
deneme
eleştiri
inceleme
bilimsel
yazarlar
Anasayfa
Son Eklenenler
Forumlar
Üyelik
Yazar Katılımı
Yazar Kütüphaneleri



Şu Anda Ne Yazıyorsunuz?
İnternet ve Yazarlık
Yazarlık Kaynakları
Yazma Süreci
İlk Roman
Kitap Yayınlatmak
Yeni Bir Dünya Düşlemek
Niçin Yazıyorum?
Yazarlar Hakkında Her Şey
Ben Bir Yazarım!
Şu An Ne Okuyorsunuz?
Tüm başlıklar  


 


 

 




Arama Motoru

İzEdebiyat > İnceleme > Türkiye > kemal düz




31 Mart 2017
Bir Başka Dünya: Hatay  
kemal düz
tadımlık ama bir o kadar da doyumluk hatay hatıralarını da içine alan eser, hatay’a dair pek çok sır perdesini aralayarak onu birinci elden tanımamızı ve sevmemizi sağlıyor. kemal düz, bununla da yetinmiyor, kitabın sonuna eklediği tam 28 adet seçme ve değme kaynak eserle çalışmasını pekiştirerek okuru zengin ve ufuk açıcı bir okuma uğraşına davet ve teşvik ediyor.


:AAJC:
BİR BAŞKA DÜNYA: HATAY


Hatay kökenli, tecrübeli bir kitapçılık ve yayıncılık geleneğinden gelen Kemal Düz, bu ilk kitabında, memleketimizin en güneyiyle en doğusu arasında bulunan ve bu yönüyle sayısız tarihî, kültürel ve turistik (gezilmeye layık) değer barındırmak suretiyle yerelini evrensele taşımış bulunan Hatay’ı temel alan ve kendi yapmacık değil tamamen doğal hissiyatından damıttığı yazılarla yediden yetmişe her yaşın okuruna farklı ve özgün bir okuma serüveni vaad ediyor.

Tadımlık ama bir o kadar da doyumluk Hatay hatıralarını da içine alan eser, Hatay’a dair pek çok sır perdesini aralayarak onu birinci elden tanımamızı ve sevmemizi sağlıyor.

Kemal Düz, bununla da yetinmiyor, kitabın sonuna eklediği tam 28 adet seçme ve değme kaynak eserle çalışmasını pekiştirerek okuru zengin ve ufuk açıcı bir okuma uğraşına davet ve teşvik ediyor.

Yaklaşık 160 sayfalık tematik (konulu) eseri; Hatay yeme-içme kültürü, Hatay tarih ve coğrafyası ve yazarın şahsî Hatay ilk gençlik ve yayıncılık geçmişini içeren hatıratı olmak üzere üç ayrı ama aynı zamanda biri birine bağlı bölüme ayırabiliriz.

Hatay mutfağından ülkemizin geneline ve hatta bütün dünyaya yayılan yeme-içme kültürü, yıllarını Hatay’a hasretmiş bir fahrî Hataylının kaleminde de hayat buluyor ve bizi yakın komşu Suriye’nin tesiriyle vücut bulmuş ‘falafel’lerden alıp bir ekmek türü olan rukak ya da türkçesiyle pita (pide)’ya götürüyor, sıcak güneyin sıcak baharatıyla gönüllerimizi ısıtıyor.

Hatay tarih ve coğrafyasına gelince; bu kısımda Selahattin Ülkümen gibi stratejik diplomatlarımızdan Refik Halid Karay gibi sayılı edebiyat adamlarımıza kadar geniş bir eser yelpazesinden faydalanılıyor. Yazarın şahsî seyahatlarinden derlenmiş yol izleklerini içine alan ve kelimenin tam mânâsıyla ‘gezi’ yazıları ise Hatay coğrafyasını cömert ve etraflı bir sûrette gözlerimizin önüne seriyor. Buna ek olarak, maktûl Cumhuriyet öğretmenlerinden Ziya Ünsel’in inci gibi satırları da bu gezi yazılarına ayrı bir lezzet ve çeşni katıyor.

İçeriğindeki hemen hemen her yazının bir kişiye ithaf edilmiş olmasıyla özgün bir hüviyete sahip olan kitabın üçüncü ve en kapsamlı bölümünü oluşturan hatırat’ kısmı ise yazarın merhum kardeşi Mehmet Düz ile Hatay’da senelerce omuz omuza ve bir kader ortaklığıyla yürütmüş olduğu kitap perakendeciliği ve yayıncılığı anılarını ihtiva ediyor. Hatay’ın, bir kartopu iken yuvarlana yuvarlana bir çığa dönüşen kapitalizme yenik düşüp iflas eden, kitapçıları, Kemal Düz ve Mehmet Düz’ün önce iyi bir yere getirdikleri ama daha sonra değişen şartların aman vermezliğine dayanamayarak kapatmış oldukları Ferda Kitabevi’, dağıtım ağına kapılıp heder olan dergiler, bültenler esere hüzünlü bir dördüncü boyut ilâve ediyor. Bunlardan başka, Hatay’lı meşhur sinema oyuncusu Cem Erman da unutulmuyor ve kendisine sinema âleminde bugüne değin ifşa edilmemiş taptaze hatıralarıyla, 9 sayfa tahsis ediliyor.

Kitabı elinize alıp da okumaya başlamadan önce bilmeniz gereken en önemli şey; eserin Hatay’ı şöyle-böyle araştırmış, onun hakkında bir-iki kitap karıştırmış, Hatay’a geçerken şöyle bir uğramış rasgele bir Hatay hayranı ve hatta Hatay’lı değil de, Hatay’ı bizzat içine sindirmiş, yalnız bedenen değil, aynı zamanda ruhen Hatay’lı bir kimsenin kaleminden çıkmış olmasıdır. Bunu somut olarak idrak edebilmek için eseri başından sonuna değin okuyup bitirmekten başka bir seçenek görünmüyor. Yazan: Ömer Öztürk


"Dört yıl öğrenciliğin ardından 23 yıl boyunca büyük bir onurla, üniformasını şerefle taşıdığımız şanlı ordumuzun bir ferdi olarak, 2001 yılında emekli oldum. Yaşantımız boyunca; bulunduğumuz her yerde, görev yaptığımız her noktada 'kalıcı güzel izler" bırakmak gibi amaç edindik hep. Ulu önder Atatürk'ün 'Hayatta en hakiki mürşit ilimdir.' sözünü kendimize ilke edindik. Atatürkçü çizgiden hiç sapmadık. Her canlı; doğar, büyür ve ölür. Nitelikli insan; çevresine bilinç katar, bilimin ışığında, geleceğin dünyasına katkı sunar. Memleketimize, Hatay'a, İskenderun'a borcumuzu tam olarak ödediğimizi düşünmüyoruz. Bu toprakların sokaklarında adım attık, çocuklarımızı okuttuk, ekmeğini yedik, havasını soluduk. Hiçbir yerde bu kadar çok süre de yaşamadık. Bir şekilde 'Hataylı' olarak kabul ettik kendimizi. İskenderun'un kültürüne, iklimine, toprağına alıştık. Bu topraklarda yaşayan bir insanın yeni bir yere taşınması, orada yaşaması, uyum sağlaması, anlatılanlardan ve gerçeklerden anlaşılıyor ki; oldukça zor. Ne yazık ki, hayatın gerçeğini değiştirmek gibi bir güce de sahip değiliz." [age, ss. 59-60].


YALNIZ BİR ŞAMAN: ŞAM

"Kadim şehir Şam. Resmen doğal ve açık bir müze. Her yer tarih; taşı toprağı, güneşi, suyu. Aldığımız nefes tarih kokuyor; toprağından tarih çıkıyor. Gizli ilimler yurdu. Nüfusu 6 milyon. Öncelikle, Hz. Muhammed'in torunu, Hz. Ali'nin kızı Hz. Zeynep türbesi ve Camiini ziyaret ettik. Kavurucu havaya rağmen insanlar, özellikle bayanlar akın akın türbeye,camiye girip çıkıyorlar. Sıcak hava, uzun süre kalmamızı engelledi. Her taraf insan doluydu ve serin ve gölge bir yer yoktu. 

"Türbe ziyareti sonrası, Osmanlı Valisi Hamdi Paşa tarafından 1870'te başlanan ve 1873'te tamamlanan Hamidiye Çarşısı'na gittik. Burası kapalı bir çarşı ve çok kalabalık. Yürümekte ve alışveriş etmekte çok zorlandık. Aynen İstanbul'daki Kapalıçarşı'yı andırıyor. Çarşının bitiminde Emevi Camii var. Camiyi gezip gördükten sonra, tekrar çarşı içinden geriye döndük." [age, ss. 95--6].

kemal düz, bir başka dünya hatay, 1. baskı, hatay keşif yayınları, ocak 2017, istanbul.



Söyleyeceklerim var!

Bu yazıda yazanlara katılıyor musunuz? Eklemek istediğiniz bir şey var mı? Katılmadığınız, beğenmediğiniz ya da düzeltilmesi gerekiyor diye düşündüğünüz bilgiler mi içeriyor?

Yazıları yorumlayabilmek için üye olmalısınız. Neden mi? İnanıyoruz ki, yüreklerini ve düşüncelerini çekinmeden okurlarına açan yazarlarımız, yazıları hakkında fikir yürütenlerle istediklerinde diyaloğa geçebilmeliler.

Daha önceden kayıt olduysanız, burayı tıklayın.


 


İzEdebiyat yazarı olarak seçeceğiniz yazıları kendi kişisel kütüphanenizde sergileyebilirsiniz. Kendi kütüphanenizi oluşturmak için burayı tıklayın.

Yazarın türkiye kümesinde bulunan diğer yazıları...
Ordu Hatay Dereyolu Projesi

Yazarın İnceleme ana kümesinde bulunan diğer yazıları...
Cem Erman Kemal Sunal'ı Anlatıyor
Mutlu Güney
Gurbette Aybastılı Olmak
İskenderun Caddeleri
Yarıkkaya Efsanesi
Hatay'ın Kurtuluş Mücadelesinde Türk Ordusu
Ellezli Dersi Cıngırt Kayası Deniz Tepesi ve Hıdırellez
Türküler Türküler ve Şiirler
İssos Savaşı: Yeni Bir Kent Yaratmak
Suriye ve Ortadoğu Üzerine

Yazarın diğer ana kümelerde yazmış olduğu yazılar...
Aybastılı Şair İzzet Haznedar [Şiir]
[Şiir]
Münzevi Bir Osmanlı [Şiir]
Çukurova'nın İki Yiğit Sesi: [Şiir]
Şiirin Hatayı [Şiir]
Bir Öykücümüzden Bir Öykümüz Var [Öykü]
Aybastılı Bir Feylesof: Refik Güley [Roman]
Anılarda İskenderun: Cem Erman ve Hikayet-i Zeki Müren [Deneme]
Bir Dönem Soğukoluk ve Hatay [Deneme]
Krishnamurti ile Kendini Tanıma Sanatı [Deneme]


kemal düz kimdir?

edebiyat sanat, tarih, kültür ve folklora karşı ilgim var. yerel bir gazetede kültür sanat yazıları yazıyorum.

Etkilendiği Yazarlar:
engin geçtan, edip cansever, tevfik fikret v.b.


yazardan son gelenler

 




| Şiir | Öykü | Roman | Deneme | Eleştiri | İnceleme | Bilimsel | Yazarlar | Babıali Kütüphanesi | Yazar Kütüphaneleri | Yaratıcı Yazarlık

| Katılım | İletişim | Yasallık | Saklılık & Gizlilik | Yayın İlkeleri | İzEdebiyat? | SSS | Künye | Üye Girişi |

Custom & Premade Book Covers
Book Cover Zone
Premade Book Covers

İzEdebiyat bir İzlenim Yapım sitesidir. © İzlenim Yapım, 2018 | © kemal düz, 2018
İzEdebiyat'da yayınlanan bütün yazılar, telif hakları yasalarınca korunmaktadır. Tümü yazarlarının ya da telif hakkı sahiplerinin izniyle sitemizde yer almaktadır. Yazarların ya da telif hakkı sahiplerinin izni olmaksızın sitede yer alan metinlerin -kısa alıntı ve tanıtımlar dışında- herhangi bir biçimde basılması/yayınlanması kesinlikle yasaktır.
Ayrıntılı bilgi icin Yasallık bölümüne bkz.